Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Bygga på vovlo 244, tips?  (läst 18509 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Engström

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Bygga på vovlo 244, tips?
« skrivet: april 07, 2013, 01:13:21 AM »
Ja.. som rubriken lyder! Ska bygga på en Volvo 240 i sommar och skulle gärna vilja ha lite tips och liknande av er!  :help:
Har byggt ett antal bilar, men bara Saabar. Så vill gärna veta hur man får den mer startsnabb, bättre i framvagn osv..
Bara mata på med tips och trix om hur man bygger en 244 på bästa sätt!  ;D   

Tack på förhand! // Engström
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Bygga på vovlo 244, tips?
« Svar #1 skrivet: april 10, 2013, 02:26:11 AM »
Om man börjar med bakvagnen så svetsa en bricka över dom stora bussningarna som sitter på bakaxeln och håller dom undre länkarmarna på bakaxeln ( där fjädern och stötdämparen sitter)
så dom blir stumma sen kan man korta dom övre stagen ca en cm då lutar pinjongen lite neråt och vrider sig rak när man gasar annars brukar den vilja vrida sig uppåt vilket ger sämre fäste och ofta hjulstutts det kan vara lite olika hur mycket man kan korta för bäst resultat beroende på bussningar osv som gör att bakaxeln kan röra sig men med dom största stumsvetsade blir det betydligt stummare . kapa org fjädrarna ca 2 varv och bästa stötdämparna för den budget man har :P

Framvagnen kan man förlänga a armen som håller i fjäderbenet i nederkant för mer camber (behövs förlänga styrstagen med då) och styrleder från en bil med servo ger något mera caster hårdare lite lägre fjädrar är en bra ide om man hittar till rätt pris och så staga upp med stag mellan fjäderbenstornen från fjäderbenstornen till torpedväggen och ev under bilen mellan a armsinfästningarna (mindre nödvändigt) och så bra stötdämpare som möjligt sen går det enkelt och montera dubbla org krängningshämmare både fram och bak där det finns olika dimentioner som ger lite olika beteende på bilen :P
det är väll det jag kommer på man kan göra som inte behöver kosta så mycket pengar :P
och däck med så bra fäste som möjligt som på alla andra bilar :P

Utloggad renegade

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Bygga på vovlo 244, tips?
« Svar #2 skrivet: april 10, 2013, 20:16:23 PM »
i stora drag tycker jag såhär:

hög och hård fram med mycket camber,caster och toe-ut samt lägre, mjukare och "sunkigare" där bak
jag sänker dom aldrig fram men bak sänker jag dom tills dom ligger mellan 74-76cm från marken till hålet där listen brukar sitta alldeles ovanför bakhjulet.
jag mäter i "startklart" skick på plan mark när man har dom stötdämpare, fjädrar, däck och barlast man har tänkt använda sig av monterat
sen så är väl mellan 80-100kg vikt i skuffen att föredra

om du bygger om länkarmarna så mycket att du måste skarva styrstagen så tycker jag att du sak använda dig av 740ins styrstag istället, dom är nämligen betydligt längre (ca 2,5cm om jag inte minns helt galet). då går inte styrstagen av där du har svetsat ihop dom vid inpirerande körning ::)
det enda du måste göra är att skruva lös dom styrstag som sitter i din styrväxel för att få reda på vilken gänga du har mot styrväxeln och sedan skaffa likadana fast från en 740
 :goodluck:


« Senast ändrad: maj 02, 2013, 16:41:25 PM av renegade »
Maskinparken:

Volvo 245

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Bygga på vovlo 244, tips?
« Svar #3 skrivet: april 10, 2013, 23:07:25 PM »
har fått för mig att det finns två olika styrstag från 240in och ett av dom har samma gänga som det längre på 740in medans det andra (äldre?) inte passar?
har man det som passar från en 740 är det ju givetvis bättre och ta sådana än och kapa och svetsa då ett styrstagsbrott I 80km skulle kunna bli en väldigt obehaglig upplevelse:P
håller med om att man bör hålla bilen lägre bak och org fjädrar så baken sätter riktigt i starten ett bra tips det där med och mäta höjden mot listen över hjulhuset :)
mvh

Utloggad 242racing

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 48
  • ALINGSÅS MK
    • Visa profil
SV: Bygga på vovlo 244, tips?
« Svar #4 skrivet: april 13, 2013, 10:47:39 AM »
om du tar ett rör med samma innediameter som styrstaget är utvändigt och trär över och svetsar så håller det har aldrig kört av mina iallafall. brukar ta rör med godstjocklek minst 4-5mm
Gör som Ford köp Volvo

Utloggad Engström

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Bygga på vovlo 244, tips?
« Svar #5 skrivet: april 23, 2013, 23:29:38 PM »
Om man börjar med bakvagnen så svetsa en bricka över dom stora bussningarna som sitter på bakaxeln och håller dom undre länkarmarna på bakaxeln ( där fjädern och stötdämparen sitter)
så dom blir stumma sen kan man korta dom övre stagen ca en cm då lutar pinjongen lite neråt och vrider sig rak när man gasar annars brukar den vilja vrida sig uppåt vilket ger sämre fäste och ofta hjulstutts det kan vara lite olika hur mycket man kan korta för bäst resultat beroende på bussningar osv som gör att bakaxeln kan röra sig men med dom största stumsvetsade blir det betydligt stummare . kapa org fjädrarna ca 2 varv och bästa stötdämparna för den budget man har :P

Framvagnen kan man förlänga a armen som håller i fjäderbenet i nederkant för mer camber (behövs förlänga styrstagen med då) och styrleder från en bil med servo ger något mera caster hårdare lite lägre fjädrar är en bra ide om man hittar till rätt pris och så staga upp med stag mellan fjäderbenstornen från fjäderbenstornen till torpedväggen och ev under bilen mellan a armsinfästningarna (mindre nödvändigt) och så bra stötdämpare som möjligt sen går det enkelt och montera dubbla org krängningshämmare både fram och bak där det finns olika dimentioner som ger lite olika beteende på bilen :P
det är väll det jag kommer på man kan göra som inte behöver kosta så mycket pengar :P
och däck med så bra fäste som möjligt som på alla andra bilar :P

i stora drag tycker jag såhär:

hög och hård fram med mycket camber,caster och toe-ut samt lägre, mjukare och "sunkigare" där bak
jag sänker dom aldrig fram men bak sänker jag dom tills dom ligger mellan 54-56cm från marken till hålet där listen brukar sitta alldeles ovanför bakhjulet.
jag mäter i "startklart" skick på plan mark när man har dom stötdämpare, fjädrar, däck och barlast man har tänkt använda sig av monterat
sen så är väl mellan 80-100kg vikt i skuffen att föredra

om du bygger om länkarmarna så mycket att du måste skarva styrstagen så tycker jag att du sak använda dig av 740ins styrstag istället, dom är nämligen betydligt längre (ca 2,5cm om jag inte minns helt galet). då går inte styrstagen av där du har svetsat ihop dom vid inpirerande körning ::)
det enda du måste göra är att skruva lös dom styrstag som sitter i din styrväxel för att få reda på vilken gänga du har mot styrväxeln och sedan skaffa likadana fast från en 740
 :goodluck:

Tack så mycket för tipsen, kommer ni på något mer så säg gärna till!
Inte bara om väghållning utan allt som kan vara användbart! :)

Fick hem bilen i Söndags, har rensat den på allt och börjat bygga front/bak men plåten tog slut.  :banghead:
Har även börjat lite med bakvagnen, kapen kom fram och bilen blev lite lägre.
Ska ner med övre stagen imorgon och korta dom, men hur mycket? Vissa säger 1,5 och vissa 2,5 cm.. lär ju göra stor skillnad?
Funderar också på att flytta ner främre infästningen till bakvagnen, men är det värt det? Läst att det ska göra skillnad?  :help:

Åter igen, tack för alla tips!  :dyrka:
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Bygga på vovlo 244, tips?
« Svar #6 skrivet: april 25, 2013, 00:30:38 AM »
ingen orsak :)
Övre momentstagen till bakaxeln kortar man ju för att när man kliver av kopplingen vill ju bakaxeln vrida sig uppåt och det ger sämre fäste det optimala är och korta så pinjongen pekar rakt framåt vid fullt gaspådrag
Vilket ju är svårt och veta men ju sämre bussningar ju mera kan man nog korta dom om du gör som jag beskrev och stummar dom stora bussningarna som sitter i bakaxeln och håller undre stagen ska du nog inte korta mera än en cm iaf annars tror jag på 1.5-2 ksk och råkar det skilja några mm i längd på stagen när du kortat dom så montera det längre på vänster sida för eftersom kardanen snurrar moturs så vill den ju vrida bakaxeln på det viset också och då får vänsterhjulet bättre fäste och det vill vrida mera där.
Av den anledningen brukar det oftast spinna på högerhjulet med öppen diff och många bilar med dåliga bussningar brukar vilja skicka bakvagnen lite åt höger om man gör en hård start.
jag har haft en 142a där övre infästningen var flyttad uppåt och det var kapat hål där baksätet skulle ha suttit och höjt upp dom in dit.
 men den bilen hade ungefär samma grepp i starten som en normal bakvagn tyckte jag men vill man exprimentera och får beskrivningar av någon som gjort det med lyckat resultat kan det säkert bli bra men då är ju frågan hur mycket tid man vill lägga ner går ju alltid kompensera med några extra kilon i skuffen om man tycker det bettar för dåligt på startplattan :P
mvh

Utloggad Engström

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Bygga på vovlo 244, tips?
« Svar #7 skrivet: april 28, 2013, 01:31:56 AM »
ingen orsak :)
Övre momentstagen till bakaxeln kortar man ju för att när man kliver av kopplingen vill ju bakaxeln vrida sig uppåt och det ger sämre fäste det optimala är och korta så pinjongen pekar rakt framåt vid fullt gaspådrag
Vilket ju är svårt och veta men ju sämre bussningar ju mera kan man nog korta dom om du gör som jag beskrev och stummar dom stora bussningarna som sitter i bakaxeln och håller undre stagen ska du nog inte korta mera än en cm iaf annars tror jag på 1.5-2 ksk och råkar det skilja några mm i längd på stagen när du kortat dom så montera det längre på vänster sida för eftersom kardanen snurrar moturs så vill den ju vrida bakaxeln på det viset också och då får vänsterhjulet bättre fäste och det vill vrida mera där.
Av den anledningen brukar det oftast spinna på högerhjulet med öppen diff och många bilar med dåliga bussningar brukar vilja skicka bakvagnen lite åt höger om man gör en hård start.
jag har haft en 142a där övre infästningen var flyttad uppåt och det var kapat hål där baksätet skulle ha suttit och höjt upp dom in dit.
 men den bilen hade ungefär samma grepp i starten som en normal bakvagn tyckte jag men vill man exprimentera och får beskrivningar av någon som gjort det med lyckat resultat kan det säkert bli bra men då är ju frågan hur mycket tid man vill lägga ner går ju alltid kompensera med några extra kilon i skuffen om man tycker det bettar för dåligt på startplattan :P
mvh


Har kortat stagen ca 1,7cm nu, diffat och sänkt det ett par varv, skippade dock att stumma dom stora bussningarna, men det lär nog funka endå!  :laugh:
Bara att lägga i lite vikt bak nu och göra klart plåtarbetet som jag påbörjat, sen blir det att ta tag i framvagnen!

Någon som har nå mer förslag om vad man kan göra där? Har iaf planer på dubbla dämpare, boxa och förlänga bärarmen samt styrstaget.  :)

Vad tror ni om detta, allt som jag nämnt innan om bakaxeln är gjort på denna bild?  ::)

Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland.

Utloggad Engström

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Bygga på vovlo 244, tips?
« Svar #8 skrivet: april 28, 2013, 01:39:13 AM »
i stora drag tycker jag såhär:

hög och hård fram med mycket camber,caster och toe-ut samt lägre, mjukare och "sunkigare" där bak
jag sänker dom aldrig fram men bak sänker jag dom tills dom ligger mellan 54-56cm från marken till hålet där listen brukar sitta alldeles ovanför bakhjulet.
jag mäter i "startklart" skick på plan mark när man har dom stötdämpare, fjädrar, däck och barlast man har tänkt använda sig av monterat
sen så är väl mellan 80-100kg vikt i skuffen att föredra

om du bygger om länkarmarna så mycket att du måste skarva styrstagen så tycker jag att du sak använda dig av 740ins styrstag istället, dom är nämligen betydligt längre (ca 2,5cm om jag inte minns helt galet). då går inte styrstagen av där du har svetsat ihop dom vid inpirerande körning ::)
det enda du måste göra är att skruva lös dom styrstag som sitter i din styrväxel för att få reda på vilken gänga du har mot styrväxeln och sedan skaffa likadana fast från en 740
 :goodluck:

Satt och läste igenom all text igen och tror faktiskt du skrivit fel, eller är du helt ärligt att när du skriver "bak sänker jag dom tills dom ligger mellan 54-56cm från marken till hålet där listen brukar sitta alldeles ovanför bakhjulet."
Det måste vell vara så att du menar från hjulcentrumet och upp till hålet från listen?  :o

Är inget illa menat utan vill bara dubbelkolla!  :D
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland.

Utloggad renegade

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Bygga på vovlo 244, tips?
« Svar #9 skrivet: maj 02, 2013, 16:52:24 PM »
tur att du tänker för det gör uppenbarligen inte jag  :banghead: brukar lägga mig mellen 74-76cm från marken till listhålet och inget annat

andra tips gällande väghållningen är väl krängnings hämmarna.
lite överdrivet så kan man säga att ju styvare "krängare" du har fram så vill det understyra mer men styvar du upp den bak blir den mer överstyrd, sen vad som är rätt och fel beror väl på körstil osv.
personligen så har jag utvecklat en väldigt kraftig allergi mot understyrning så jag brukar plocka bort den främre krängaren men låter den bakre sitta kvar
Maskinparken:

Volvo 245