Om man börjar med bakvagnen så svetsa en bricka över dom stora bussningarna som sitter på bakaxeln och håller dom undre länkarmarna på bakaxeln ( där fjädern och stötdämparen sitter)
så dom blir stumma sen kan man korta dom övre stagen ca en cm då lutar pinjongen lite neråt och vrider sig rak när man gasar annars brukar den vilja vrida sig uppåt vilket ger sämre fäste och ofta hjulstutts det kan vara lite olika hur mycket man kan korta för bäst resultat beroende på bussningar osv som gör att bakaxeln kan röra sig men med dom största stumsvetsade blir det betydligt stummare . kapa org fjädrarna ca 2 varv och bästa stötdämparna för den budget man har
Framvagnen kan man förlänga a armen som håller i fjäderbenet i nederkant för mer camber (behövs förlänga styrstagen med då) och styrleder från en bil med servo ger något mera caster hårdare lite lägre fjädrar är en bra ide om man hittar till rätt pris och så staga upp med stag mellan fjäderbenstornen från fjäderbenstornen till torpedväggen och ev under bilen mellan a armsinfästningarna (mindre nödvändigt) och så bra stötdämpare som möjligt sen går det enkelt och montera dubbla org krängningshämmare både fram och bak där det finns olika dimentioner som ger lite olika beteende på bilen
det är väll det jag kommer på man kan göra som inte behöver kosta så mycket pengar
och däck med så bra fäste som möjligt som på alla andra bilar
i stora drag tycker jag såhär:
hög och hård fram med mycket camber,caster och toe-ut samt lägre, mjukare och "sunkigare" där bak
jag sänker dom aldrig fram men bak sänker jag dom tills dom ligger mellan 54-56cm från marken till hålet där listen brukar sitta alldeles ovanför bakhjulet.
jag mäter i "startklart" skick på plan mark när man har dom stötdämpare, fjädrar, däck och barlast man har tänkt använda sig av monterat
sen så är väl mellan 80-100kg vikt i skuffen att föredra
om du bygger om länkarmarna så mycket att du måste skarva styrstagen så tycker jag att du sak använda dig av 740ins styrstag istället, dom är nämligen betydligt längre (ca 2,5cm om jag inte minns helt galet). då går inte styrstagen av där du har svetsat ihop dom vid inpirerande körning
det enda du måste göra är att skruva lös dom styrstag som sitter i din styrväxel för att få reda på vilken gänga du har mot styrväxeln och sedan skaffa likadana fast från en 740
Tack så mycket för tipsen, kommer ni på något mer så säg gärna till!
Inte bara om väghållning utan allt som kan vara användbart!
Fick hem bilen i Söndags, har rensat den på
allt och börjat bygga front/bak men plåten tog slut.
Har även börjat lite med bakvagnen, kapen kom fram och bilen blev lite lägre.
Ska ner med övre stagen imorgon och korta dom, men hur mycket? Vissa säger 1,5 och vissa 2,5 cm.. lär ju göra stor skillnad?
Funderar också på att flytta ner främre infästningen till bakvagnen, men är det värt det? Läst att det ska göra skillnad?
Åter igen, tack för alla tips!