Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Byta material på motorhuv  (läst 8758 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad joo

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Byta material på motorhuv
« skrivet: mars 19, 2010, 18:23:43 PM »
Om jag skär bort allt utom ramen (kanterna) på motorhuven på 740an och ersätter det bortskurna med tunn al-plåt, är det tillåtet
material får ej tillföras, men det är tillåtet att "lätta"

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Byta material på motorhuv
« Svar #1 skrivet: mars 19, 2010, 18:33:40 PM »
Det är lite av en definitionsfråga, lätta får man ju göra men det står inte klart att man får ersätta plåt med annan plåt. Däremot får man ju kapa hål och sätta nät istället, och ett lämpligt nät väger ännu mindre än aluplåt...  ::) Vill man inte ha nät för att slippa få in vatten, lera eller liknande den vägen finns alltid detta i reglerna:

Citera
FR-T 0.2 Reklam
Se även G 11.
Rätten till reklamplats
Den tävlande äger rätt att placera reklam på bilens karosseriytor (dock ej glasytor), med undantag av vindrutan överdel på bilar, som körs inom inhägnat område.

Sätta reklamdelaker över nätet där man inte vill ha öppet...

Förresten finns ingen definition av vad som räknas som nät. En aluplåt med lite borrade/stansade hål kanske kan duga?

Utloggad Quimpan

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Opel Astra Sport
    • Visa profil
SV: Byta material på motorhuv
« Svar #2 skrivet: mars 19, 2010, 20:10:03 PM »
Om jag skär bort allt utom ramen (kanterna) på motorhuven på 740an och ersätter det bortskurna med tunn al-plåt, är det tillåtet
material får ej tillföras, men det är tillåtet att "lätta"

Tror det kan vara svårt att få den att gå igenom besiktningen.
Lätta motorhuven brukar vanligtvis mena att man får kapa ur plåten på insidan huven.
Den som gör huven styv.
Frågan som jag ställer mig är varför du skulle få för dig att byta ut plåten mot aluminium?
Bättre att be om ursäkt än att be om lov.

Utloggad Baksätet

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 227
  • Alingsås Motorklubb.
    • Visa profil
SV: Byta material på motorhuv
« Svar #3 skrivet: mars 19, 2010, 21:00:12 PM »
Du kommer garanterat få skrivet i vagnboken på första tävling om du gör så med huven....
Sen vill ja nog säga att det är fruktansvärt onödigt arbete....   En 740 huv blir lätt o fin om du rensar den på förstärkningarna :)
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Utloggad joo

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
SV: Byta material på motorhuv
« Svar #4 skrivet: mars 19, 2010, 21:04:32 PM »
jag försöker at få framänden lättare naturligtvis,mystiskt,  lägger jag dit en helt av plast är det ok. är inte paragrafen tänkt för bublornas bakluckor

Utloggad Codriver

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
SV: Byta material på motorhuv
« Svar #5 skrivet: mars 19, 2010, 21:24:08 PM »
Citera
FR-T 6.5 Huvar (bagage och motorutrymme)
Huv och bagagelucka kan vara av plåt, tjocklek som originalet, eller i plast med minst 3 mm och max 5 mm tjocklek. Huv över motor får modifieras ("bulas") så att annan motor får plats, utan att material tillföras. Det är tillåtet att "lätta" huv och öppna för ventilation. Öppning ska täckas med nät som följer originalform.

Som jag läser denna regel är det tillåtet att byta ut plåten i motorhuven eller bagageluckan till plåt i samma tjocklek som originalet. Det som inte står är vilken typ av plåt som tillåts. Aluminiumplåt är också en plåt. Så ser jag på det, men kanske inte alla besikntingsmän?
För övrigt ser man ju rätt ofta Saabar med baklucka gjord av aluminiumplåt. Ta till exempel den bilen som Bilsportbörsen följde bygget av.

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Byta material på motorhuv
« Svar #6 skrivet: mars 19, 2010, 22:29:42 PM »
Som jag läser denna regel är det tillåtet att byta ut plåten i motorhuven eller bagageluckan till plåt i samma tjocklek som originalet.
Just det, med den formuleringen måste det ju betyda att det är fritt så länge form & tjocklek är som orginalet. Man kanske borde läsa om hela paragrafen och inte bara den halvmening man vill kontrollera...  :banghead:

Citera
lägger jag dit en helt av plast är det ok.
Reglerna kräver 3-5mm tjocklek på huv av plast (och jag utgår från att man menar fiberarmerad plast). Med vanlig billig huggen glasfibermatta och polyester får man en vikt på omkring 1,5kg per millimeter på en kvadratmeter, alltså måste en huv av det väga minimum 4,5kg/m2. Det motsvarar en knappt 0,6mm tjock stålplåt, och ytterplåten på huven är väl inte mycket tjockare än så. Med andra ord finns det på sin höjd ett kilo eller två att spara på plasthuv jämfört med en orginalhuv som alla förstärkningar avlägsnats från.

Nu finns det andra gjuttekniker där man har två ytskikt av glasfiber med en lätt kärna av cellplast, balsaträ eller annat liknande, gör man på det viset kan man gjuta grejer med bra styvhet och låg vikt. Men då brukar man gjuta betydligt tjockare än så, 10mm tjockt kärnmaterial eller mer är vanligt, och då får man istället problem med max tillåten tjocklek... Jag vet inte vem som satt begränsningen på 3-5mm, men det är inte någon insatt i fiberarmerade plaster med avsikten att ge folk en möjlighet att lätta sina bilar. Möjligt att man kan spara några kilo om man kör en 50-60-talsbil av pansarplåt, men på en modern bil gör man det inte.

Utloggad Quimpan

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Opel Astra Sport
    • Visa profil
SV: Byta material på motorhuv
« Svar #7 skrivet: mars 20, 2010, 10:26:03 AM »
Känns som att det finns bra mycket annat att lägga ner krut på innan man lättar huven.
Det lilla man tjänar i vikt där känns onödigt speciellt om man måste tänja på reglerna.
Bättre att be om ursäkt än att be om lov.

Utloggad Baksätet

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 227
  • Alingsås Motorklubb.
    • Visa profil
SV: Byta material på motorhuv
« Svar #8 skrivet: mars 20, 2010, 10:28:55 AM »
Håller med föregående talare :yourock:
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Utloggad joo

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
SV: Byta material på motorhuv
« Svar #9 skrivet: mars 21, 2010, 20:48:12 PM »
"en få tacke" som dom säger i småland, för råden och åsikterna.