Som jag läser denna regel är det tillåtet att byta ut plåten i motorhuven eller bagageluckan till plåt i samma tjocklek som originalet.
Just det, med den formuleringen måste det ju betyda att det är fritt så länge form & tjocklek är som orginalet. Man kanske borde läsa om hela paragrafen och inte bara den halvmening man vill kontrollera...
lägger jag dit en helt av plast är det ok.
Reglerna kräver 3-5mm tjocklek på huv av plast (och jag utgår från att man menar fiberarmerad plast). Med vanlig billig huggen glasfibermatta och polyester får man en vikt på omkring 1,5kg per millimeter på en kvadratmeter, alltså måste en huv av det väga minimum 4,5kg/m2. Det motsvarar en knappt 0,6mm tjock stålplåt, och ytterplåten på huven är väl inte mycket tjockare än så. Med andra ord finns det på sin höjd ett kilo eller två att spara på plasthuv jämfört med en orginalhuv som alla förstärkningar avlägsnats från.
Nu finns det andra gjuttekniker där man har två ytskikt av glasfiber med en lätt kärna av cellplast, balsaträ eller annat liknande, gör man på det viset kan man gjuta grejer med bra styvhet och låg vikt. Men då brukar man gjuta betydligt tjockare än så, 10mm tjockt kärnmaterial eller mer är vanligt, och då får man istället problem med max tillåten tjocklek... Jag vet inte vem som satt begränsningen på 3-5mm, men det är inte någon insatt i fiberarmerade plaster med avsikten att ge folk en möjlighet att lätta sina bilar. Möjligt att man kan spara några kilo om man kör en 50-60-talsbil av pansarplåt, men på en modern bil gör man det inte.