Folkrace forum
Folkrace => Bygga => Ämnet startat av: dolle skrivet mars 22, 2010, 22:11:17 PM
-
hej, är det bättre att ha diff på en 240 ??? :P
-
??? ??? ??? ??? ??? ??? ???
Sitter diff på alla 240 ;D Svårt och få bakaxeln o funka utan, Men SVETSA den det är ju ett måste i folkrace, Det var väl det du menar antar ja.
-
Tar så lång tid runt kurvan annars om du kör orginal :laugh:
-
menade svetsa ja
-
ETT MÅSTE!!! :dyrka:
-
Använd metallbågsvetsning MMA svetsa stigande över alla dreven kommer att ta en stund för du måste låta det svalna emellanåt. hacka dän slagget vart efter. när du är kar så blåser du bara rent med tryckluft och vad du än gör kom inte emot drivaxlarna när du svetsar då blir dom så sköra sen att de väldigt lätt går av. Man kan stoppa in någon plåt bit emellan som lite skydd. Svetsas fast väll runt om. (går att använda Mig men inte lika hållbart)
Elga P48S funkar bra men dom ska Ligga varma innan användning. Esab OK48 funkar oxå ca 2,5 - 3,2 är bra diameter på tillsatsmaterialet.
-
jag svetsar mina axlar med en mig svets och det håller alldeles utmärkt. bara ha full strömstyrka och lägga mycket svets runt dreven så.
-
Mig svets tror jag inte på att du använder ;) Inert gas funkar inte så bra på difen ;) du måste använda aktiv gas alltså en Mag ;) det är fel tolkning av hemma garage meckare att kalla det för mig svets. en Mig svets svetsar man i Aluminium och andra ädel metaller med en MAg svets till Järn metaller. skillnaden på svetsen är vilken gas och vilken tråd man använder och skillnaden i namnet beror helt på gasen man använder.
Det kan funka att köra med Mag dock har jag själv blir råd till att köra metallbågsvetsning (MMA) dels av en Veteran inom sporten och utav min tidigare svets lärare. tydligen håller inte alltid Mag svetsning. en annan sak är att man ska undvika komma emot själva driv axlarna för annars tappar dom härdning och kör man för varmt när man svetsar kan infästningen drivaxlarna sitter i Krympa och i vissa fall spricka under påfrestningar om inte annat göra det omöjligt att få loss driv axeln vid haveri vilket resulterar i helt ny bak axel.
det jag skrev var alltså det absolut bästa sen finns det alltid andra sätt som kan funka. men så är det ju med allt. men bättre rekommendera det bättre före det sämre.