Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: diff volvo 240  (läst 7746 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dolle

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 89
  • jag har hört att 1+3=7
    • Visa profil
diff volvo 240
« skrivet: mars 22, 2010, 22:11:17 PM »
hej, är det bättre att ha diff på en 240 ??? :P

Utloggad Baksätet

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 227
  • Alingsås Motorklubb.
    • Visa profil
SV: diff volvo 240
« Svar #1 skrivet: mars 23, 2010, 09:26:55 AM »
 ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???
Sitter diff på alla 240 ;D    Svårt och få bakaxeln o funka utan,  Men SVETSA den det är ju ett måste i folkrace, Det var väl det du menar antar ja.
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Utloggad _volvo_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
SV: diff volvo 240
« Svar #2 skrivet: mars 23, 2010, 15:12:31 PM »
Tar så lång tid runt kurvan annars om du kör orginal  :laugh:
Audi 80 2,2, Audi 80 1,8 Norgebil, Audi 80 2,3, Audi 100 2,2, Audi a6 2,6, Vw golf VR6

Projekt pågång: Audi GT, Audi a4, Alfa Romeo 3,0

Utloggad dolle

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 89
  • jag har hört att 1+3=7
    • Visa profil
SV: diff volvo 240
« Svar #3 skrivet: mars 23, 2010, 16:21:06 PM »
menade svetsa ja

Utloggad jippi73

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: diff volvo 240
« Svar #4 skrivet: juli 09, 2010, 23:43:09 PM »
ETT MÅSTE!!!    :dyrka:
Riktiga män rakar pungen med vinkelslip. :)

Utloggad ingensomvet

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
SV: diff volvo 240
« Svar #5 skrivet: juli 10, 2010, 11:02:45 AM »
Använd metallbågsvetsning MMA svetsa stigande över alla dreven kommer att ta en stund för du måste låta det svalna emellanåt. hacka dän slagget vart efter. när du är kar så blåser du bara rent med tryckluft och vad du än gör kom inte emot drivaxlarna när du svetsar då blir dom så sköra sen att de väldigt lätt går av. Man kan stoppa in någon plåt bit emellan som lite skydd. Svetsas fast väll runt om.  (går att använda Mig men inte lika hållbart)
Elga P48S funkar bra men dom ska Ligga varma innan användning. Esab OK48 funkar oxå ca 2,5 - 3,2 är bra diameter på tillsatsmaterialet.

Utloggad 242racing

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 48
  • ALINGSÅS MK
    • Visa profil
SV: diff volvo 240
« Svar #6 skrivet: juli 12, 2010, 08:25:54 AM »
jag svetsar mina axlar med en mig svets och det håller alldeles utmärkt. bara ha full strömstyrka och lägga mycket svets runt dreven så.
Gör som Ford köp Volvo

Utloggad ingensomvet

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
SV: diff volvo 240
« Svar #7 skrivet: augusti 22, 2010, 09:31:32 AM »
Mig svets tror jag inte på att du använder ;) Inert gas funkar inte så bra på difen ;) du måste använda aktiv gas alltså en Mag ;) det är fel tolkning av hemma garage meckare att kalla det för mig svets. en Mig svets svetsar man i Aluminium och andra ädel metaller med en MAg svets till Järn metaller. skillnaden på svetsen är vilken gas och vilken tråd man använder och skillnaden i namnet beror helt på gasen man använder.

Det kan funka att köra med Mag dock har jag själv blir råd till att köra metallbågsvetsning (MMA) dels av en Veteran inom sporten och utav min tidigare svets lärare. tydligen håller inte alltid Mag svetsning. en annan sak är att man ska undvika komma emot själva driv axlarna för annars tappar dom härdning och kör man för varmt när man svetsar kan infästningen drivaxlarna sitter i Krympa och i vissa fall spricka under påfrestningar om inte annat göra det omöjligt att få loss driv axeln vid haveri vilket resulterar i helt ny bak axel.

det jag skrev var alltså det absolut bästa sen finns det alltid andra sätt som kan funka. men så är det ju med allt. men bättre rekommendera det bättre före det sämre.