Folkrace forum

Folkrace => Bygga => Ämnet startat av: Chrille skrivet april 30, 2008, 00:19:58 AM

Titel: En udda fråga!
Skrivet av: Chrille skrivet april 30, 2008, 00:19:58 AM
Hejsan!

Jag har en liten underlig förfrågan men jag tänkte att ni folkrace tokar kan hjälpa mig. Jag har införskaffat mig en snövessla nyligen med bubblamotor/låda. Då motorn som sitter i är duktigt trött tänkte jag byta den och kom och tänka på att många folkrace-bubblor har volvo-motor monterat. Hur pass mycket jobb är det att få en sån motor att passa? Vilka grejer använder man, volvo/vw koppling svänghjul osv? Har hittat adapterplatta billigt men det är ju allt det andra som jag skulle vilja veta vad man ska ha. Är det mycket att göra eller?

Tack på förhand!
Titel: SV: En udda fråga!
Skrivet av: bstrand skrivet maj 01, 2008, 17:02:35 PM
Inte så hemskt mycket jobb, beroende på hur lätt det är att komma åt på just ditt fordon... Du använder baggens låda och lamell (annars passar ju inte splinesen på lådans utgående axel, och Volvons tryckplatta, för att den skall gå att skruva i motorns svänghjul. Bara att dra ihop det med adapterplattan i mitten. Tändsystem, förgasare/sprut mm är ju olika mycket jobb beroende på vilken motor du har tänkt använda. Enklast är ju om du kör med förgasare och brytare, då behövs ju bara en pluskabel till tändspolen, en soppaslang till den mekaniska pumpen och kablarna till startmotorn. Nytt avgas får du ju också bygga såklart...

Edit: Nya motorfästen får du ju naturligtvis bygga också.
Titel: SV: En udda fråga!
Skrivet av: Chrille skrivet maj 01, 2008, 19:52:48 PM
Men hur funkar det med axeln på lådan? Blir inte den för kort med adapterplattan och allt? Och hur hållbart är det i längden med vw lamell?
Titel: SV: En udda fråga!
Skrivet av: bstrand skrivet maj 01, 2008, 22:13:32 PM
Nej, det funkar bra. Det som brukar strula med folkrace-VW är snarare själva lådan, svårt att få i tvåan t.ex. är ett vanligt fel, och drivaxlar som går av.
Titel: SV: En udda fråga!
Skrivet av: lklakej skrivet oktober 05, 2009, 15:49:15 PM
Inte så hemskt mycket jobb, beroende på hur lätt det är att komma åt på just ditt fordon... Du använder baggens låda och lamell (annars passar ju inte splinesen på lådans utgående axel, och Volvons tryckplatta, för att den skall gå att skruva i motorns svänghjul. Bara att dra ihop det med adapterplattan i mitten. Tändsystem, förgasare/sprut mm är ju olika mycket jobb beroende på vilken motor du har tänkt använda. Enklast är ju om du kör med förgasare och brytare, då behövs ju bara en pluskabel till tändspolen, en soppaslang till den mekaniska pumpen och kablarna till startmotorn. Nytt avgas får du ju också bygga såklart...

Edit: Nya motorfästen får du ju naturligtvis bygga också.

Angående lamellen. jag har en Bubbla med volvomotor i, och jag upptäckte att man kan använda Opel GSi:s lamell.
Passar perfekt i mot volvo B230 tryckplatta och stämmer perfekt med folkvagnens splines.
Titel: SV: En udda fråga!
Skrivet av: joo skrivet oktober 05, 2009, 21:50:08 PM
mycket beror på vilken adaterplatta du använder, har du den som bygger ca 25 mm så blir utgående axeln från v-lådan för kort, du måste altså ha en axelförlängning att stoppa in i svänghjulslagringen, och har du en gammal v-låda utan styrning för urtrampningslagret måste du fixa en sådan ,du måste oxå svarva av volvo svänghjulet för att få in det i addaptern/folkalådan