Folkrace forum

Folkrace => Bygga => Ämnet startat av: kalimero-racing skrivet juni 07, 2012, 18:52:30 PM

Titel: kylning
Skrivet av: kalimero-racing skrivet juni 07, 2012, 18:52:30 PM
vad behöver man ha i åtanke när man flyttar kylet till kofferten??? stående/liggande kylare? räcker en fläkt som blåser, om man tagit upp hål i baklucka/bakstam,,, annat??
Titel: SV: kylning
Skrivet av: T.N.T skrivet augusti 02, 2012, 21:44:40 PM
Det skulle jag också vilja veta, håller på ett litet projekt, hoppas att någon svarar.....
Titel: SV: kylning
Skrivet av: Haddock skrivet augusti 03, 2012, 01:59:00 AM
Elektrisk cirkulationspump och elfläkt, samt ordentliga ventilationshål och tätt in till kupèn.
Titel: SV: kylning
Skrivet av: tjipp skrivet augusti 06, 2012, 16:06:51 PM
Skriv vad det gäller för bil och motor, så är det nog lättare att få bra svar!
På en volvo 240 tex, behöver man ingen extra pump, orginalet har funkat ypperligt för mig, även på mb190 med volvo kyl i bagaget!
Fast där var jag tvungen att höja tomgångsvarvet så det cirkulerar bra vid stillastående.
Har monterat både liggande med hål i golvet och ståendes mitt i bagaget, funkat båda alternativen, ståendes enklast snabbast att bygga.
Men liggandes borde bli aningens bättre kylning och asevärt lägre temperatur i bagageutrymmet där även tank/batter befinner sig!
Titel: SV: kylning
Skrivet av: T.N.T skrivet augusti 06, 2012, 20:39:07 PM
Okej det låter bra, Jag har en Volvo 140 med B234 i..... Bra att det räcker med or.pumpen!
Titel: SV: kylning
Skrivet av: kalimero-racing skrivet augusti 08, 2012, 11:39:26 AM
är en fiat 124 sc... motor b230... behövs nån extra avluftning?
Titel: SV: kylning
Skrivet av: volyota skrivet augusti 08, 2012, 13:32:03 PM
luftning hösta punkten fram och expasionskärl bak högsta punkten då funkar det kanon
Titel: SV: kylning
Skrivet av: Hultin_AS1 skrivet augusti 27, 2012, 01:11:07 AM
Det är bara att lägga kylet ner i skuffen, viktigt att se till att du har avluft på högsta punkten bör vara framme i motorutrymmet och sedan koppla fläkten så att den drar från skuffen och ut, om du kopplar den så att den trycker in luft underifrån finns risk för att du sätter igen kylaren om det blir smetigt. Om du ställer kylaren upp bör du ha luftning både fram och bak och så bör du bygga nån bra lösning att antingen leda kylluften från bakskärmen genom ett rör eller genom golvet i bakaxeltuneln??
Jag skulle nog lägga kylet ner....