Folkrace forum
Folkrace => Bygga => Ämnet startat av: kalimero-racing skrivet juni 07, 2012, 18:52:30 PM
-
vad behöver man ha i åtanke när man flyttar kylet till kofferten??? stående/liggande kylare? räcker en fläkt som blåser, om man tagit upp hål i baklucka/bakstam,,, annat??
-
Det skulle jag också vilja veta, håller på ett litet projekt, hoppas att någon svarar.....
-
Elektrisk cirkulationspump och elfläkt, samt ordentliga ventilationshål och tätt in till kupèn.
-
Skriv vad det gäller för bil och motor, så är det nog lättare att få bra svar!
På en volvo 240 tex, behöver man ingen extra pump, orginalet har funkat ypperligt för mig, även på mb190 med volvo kyl i bagaget!
Fast där var jag tvungen att höja tomgångsvarvet så det cirkulerar bra vid stillastående.
Har monterat både liggande med hål i golvet och ståendes mitt i bagaget, funkat båda alternativen, ståendes enklast snabbast att bygga.
Men liggandes borde bli aningens bättre kylning och asevärt lägre temperatur i bagageutrymmet där även tank/batter befinner sig!
-
Okej det låter bra, Jag har en Volvo 140 med B234 i..... Bra att det räcker med or.pumpen!
-
är en fiat 124 sc... motor b230... behövs nån extra avluftning?
-
luftning hösta punkten fram och expasionskärl bak högsta punkten då funkar det kanon
-
Det är bara att lägga kylet ner i skuffen, viktigt att se till att du har avluft på högsta punkten bör vara framme i motorutrymmet och sedan koppla fläkten så att den drar från skuffen och ut, om du kopplar den så att den trycker in luft underifrån finns risk för att du sätter igen kylaren om det blir smetigt. Om du ställer kylaren upp bör du ha luftning både fram och bak och så bör du bygga nån bra lösning att antingen leda kylluften från bakskärmen genom ett rör eller genom golvet i bakaxeltuneln??
Jag skulle nog lägga kylet ner....