Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Lämpligast motor i Kadett?  (läst 6055 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad elinwallstrom

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Lämpligast motor i Kadett?
« skrivet: november 04, 2012, 12:28:19 PM »
Hej!
Jag har kört folkrace ett bra tag nu, men är sugen på att bygga en egen nu!  :)

Jag fick en gammal rostig Opel Kadett Club, eller vad den hette. En -88 i alla fall.
Såg att det satt en halvinsprut motor i den. Bilen har stått i många år men motorn fungerar ändå.

Men en halvinspruts motor 1,6 eller vad det var duger väl inte? Ingen bil att köra typ Motala med i alla fall!!

Så min fråga är... vilken motor är egentligen lämpligast att stoppa i en kadett?
Klart att man inte vill behöva bygga om karossen allt för mycket, fästen och sånt förstår jag ju måste byggas om.
Och kanske byta framvagn och sån skit, växellåda och dret.... men en motor som skulle få plats och grejer.

Har sett att folk stoppar i Opel v6or, 2.3 saab motorer osv. Men vad är egentligen bäst med tanke på att det är
första gången ja ska bygga :)

Tacksam för svar!

Utloggad Sputtnick

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
SV: Lämpligast motor i Kadett?
« Svar #1 skrivet: november 04, 2012, 20:33:29 PM »
Jag skulle satsa på en 2.0 liter från en Vectra eller Kadett GT. det räcker långt. Då passar alla motorfästen. Du måste ha styrboxen till den nya motorn som du så klart chippar. Går att använda växellådan från din bil om man slipar upp sprängkåpan lite så svänghjulet får plats. Ska du använda växellådan från 2 liters motorn måste du byta fjäderben och drivaxlar. .

Jag bytte motorn i min 1.6 till en 2 liters på 2 timmar och det var första gången för mig.  Då bytte jag även fjäderben. Hade lite fusk med eldragningen då jag hade en bil att titta på hur det var draget på den.

Så det är nog den enklaste vägen för dig tror jag.

Utloggad tjipp

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
SV: Lämpligast motor i Kadett?
« Svar #2 skrivet: november 04, 2012, 23:54:21 PM »
Tänk innan du börjar riktigt noga!
Släng den bilen om den är både rostig och har fel motor från början, eller spara den som reservdelsbil.
Köp ett bättre utgångsobjekt som inte är sönderrostat och har en fungerande motor som du frånbörjan du kan tänka dig åka med..
Man vill inte lägga en massa timmar och pengar på att laga rost när man bygger folkracebil, då ska det vara enkelt och bra.
Ser den rostig ut, är den garanterat rostig även udertill i golv, infästningar osv.
Man tjänar i längden på att lägga nån tusenlapp på att köpa ett bra utgångsobjekt än att bygga på nån rostig gratis bil.


Utloggad elinwallstrom

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Lämpligast motor i Kadett?
« Svar #3 skrivet: november 09, 2012, 13:42:51 PM »
Va kul att jag fått lite svar :)
Karossen är redan byggd nu, det enda som fattas är en front och båge. Så karossen
har jag redan, vi ska plocka ur den gamla motorn senare idag/kväll/natt.

Okej, så om jag sätter i en kadett Gt då så kan kan jag ha fjäderben och hela skiten kvar? Det var ju rätt gött faktiskt.
Vet du hur det ser ut med delar till en kadett gt? för jag har en vectra 2liters hemma, men det börjar bli slut på drivaxlar till
en jävlen. Men om man sätter i en Gt, måste jag ha 2 liters drivaxlar då eller går det man alla kadett drivaxlar med tanke på att
växellåda sitter kvar? :)

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Lämpligast motor i Kadett?
« Svar #4 skrivet: november 09, 2012, 15:41:51 PM »
Om du ändå ska råna grejer från en GT, så ta en titt på växellådan också. Jag vet inte hur bra det stämmer med verkligheten, men jag har läst nånstans att en stor del av skillnaden mellan GT-modellerna och dom andra oplarna var att GT hade växellådor med lägre utväxling och tätare steg mellan växlarna. Värt att undersöka.

Utloggad elinwallstrom

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Lämpligast motor i Kadett?
« Svar #5 skrivet: november 21, 2012, 15:13:54 PM »
Ja, det får vi kolla upp.

Är det svårt föresten att sätta i en 2.3a saab motor i en kadett?
Fick en 9000 med sån motor av en kompis. Karossen är bara att skrota men
det kanske går att ta den motorn?

Utloggad Sputtnick

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
SV: Lämpligast motor i Kadett?
« Svar #6 skrivet: december 01, 2012, 20:19:42 PM »
Det ska funka med en saab motor. det man behöver göra är motorfästen. har hört att det ska gå att använda opels växellåda om det är en kortmotor. har haft samma fundering själv då jag vet om en  saabmotor.

Utloggad Wik

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Lämpligast motor i Kadett?
« Svar #7 skrivet: december 03, 2012, 22:37:28 PM »
Saabs sk. "kortmotor" från -94 och nyare är bolt on mot opels låda. Motor ifrån en ng900 har rätt motorfästen för att sätta i vectra osv, men vet ej hur det ser ut på 9000...
Är det första bygget rekommenderar jag en standard NE maskin (2.0 8v) då de är skottsäkra och lätta att installera.

Ang lådor och drivaxlar så är det troligen inte samma från bilen du har nu gentemot en GT eller vectra, hela drivlinan är klenare, allt ifrån låda till fjäderben.