Folkrace forum
Folkrace => Bygga => Ämnet startat av: Umemannen skrivet januari 06, 2012, 23:23:17 PM
-
Tjena.
Jag har en vw notchback med b20 motor bak ock kylare fram.
Kylsystemet rymmer ca 8-9 liter
Hur brukar folkraceåkarna göra med kylningen på dessa bilar ?
Räcker det med original vattenpump ?
Finns det värre remdrivna b20 vattenpumpar?
Dreva vattenpumpen med mindre remskiva? Finns det?
Jag skulle helst vilja slippa el vattenpump om originalet funkar bra.
-
Notchback var kanske fel att skriva, det är en vw 1500s.
Men en bubbla funkar ju på samma vis.
Hur gör folk där?
-
Har aldrig åkt svansmotorvw själv men har inte hört talas om någon som kör med elpump. b23/b230 är vanligast i vw numera och vad jag förstår så åker de med original vattenpump, verkar vara utformningen av resten av kylsystemet som är avgörande.
-
med 1500s.en fungerar det bra med b20 ,det blir lite trångt bakåt ,men du ska väl ha en grind me plåt där ,i bubblan blir det värre ,du måste bula motorhuven nåt enormt ,så det blir enklare med en elpump bredvid maskin. orginalpumpen räcker bra, på bubblor med dubbelledad v-låda flyttar man oxå fram lådan för att få dit huven bättre
-
Ok tack grabbar.
Bilen är gatreggad med b20 och bur.
Den har idag både original vattenpump och en programmerbar elpump.
Men jag vill helst bara köra original vattenpump om det går.
Enbart för enkelhetens skull.
Det jag lurar på är om det finns större remskivor att montera på vevaxeln för att få vattenpumpen att snurra fortare?
Brukar man i folkracebilarna borra hål i termostaten för att alltid ha lite cirkulation när man kör motor bak och kylaren fram?
-
Ökar man hastigheten på en pump finns det risk att den börjar kavitera, i princip bara vispa omkring bubblor istället för att pumpa vatten. Har ingen aning om hur det ligger till med B20-pumpen, men det kan vara bra att veta att ökat varvtal inte nödvändigtvis betyder att det pumpas mer vatten.
-
Fortsätter på tidigare inlägget, även om det kanske inte har riktigt med ämnet att göra..
Finns ju endel som gör tvärtom, alltså drevar pumpen så den går långsammare när man varvar mycket, just för att slippa det som Gunnarsson nämner. :)
//Jonathan
-
Ok.
Det låter vettigt det ni säger så lättast är ju att prova som den är och hålla koll på vattentempen.
Tack
-
jag har åkt mkt vw i folkrace o orginal pumpen på b20/b230 räcker gott och väll. ja brukar kapa sönder termostaten så att bara tätningsringen blir kvar.
vet inte hur bra de funkar på gatan dock. o inga expantionskärl där bak. bara en luftning.