Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Sierra med B23 och m45  (läst 9099 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad allrep

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
Sierra med B23 och m45
« skrivet: november 08, 2013, 09:53:04 AM »
Står en sierra i garaget och väntar på ny motor.
Tänkte kolla om det finns nån som vet om det är några bekymmer att lyfta i en Volvo maskin i en Sierra.
Är det där kufiska krängningshämmnar staget jag lurar på.... Tips???          :yourock:

Utloggad renegade

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Sierra med B23 och m45
« Svar #1 skrivet: november 09, 2013, 11:42:26 AM »
det är inga problem, bara att stoppa ner. de blir väl lite trångt mellan tråget/framvagnsbalken och baksidan på toppen/torpedväggen.
krängningshämmarstaget blir ivägen om du ska använda ett x-rör iaf fall med 240 bockning
Maskinparken:

Volvo 245

Utloggad allrep

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: Sierra med B23 och m45
« Svar #2 skrivet: november 19, 2013, 21:56:31 PM »
Var meningen att den skulle ihop till våren men nu blev det lite mera akut då jag tänkte testa köra lite is tävling.
Nåt man behöver tänka på?
Är en klar fr bil med dubbla fjädrar fram och reko stötdämpare o skit.
:)

Utloggad CHRAND

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: Sierra med B23 och m45
« Svar #3 skrivet: november 20, 2013, 07:52:58 AM »
Jag har stoppat i en B230 i min Sierra dock med en M47 låda.

Jag stoppade i Lådan först (framifrån) Bula torped ordentligt.
Det blir trångt att dra övre bultar på svepet samt så fick jag ta gängstång till startmotor.
Med M47 och hardyskiva så passade kardan direkt på. Fick släppa ned stöd lager ett par cm.
Dra ihop allt, räta upp så tråg/låda ligger rakt. Lägg distans mellan framvagnsbalk och tråg. Bygg motorfästen. och vxllådsfäste.

Edit:Man får öppna upp kardantunnel lite för växelspaken.
Edit2: Topp med fördelare bak är inte att tänka på i detta fall. Befintlig pluggad med kemmetall och ny fördelare inhandlad.
« Senast ändrad: november 20, 2013, 07:58:56 AM av CHRAND »

Utloggad CHRAND

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: Sierra med B23 och m45
« Svar #4 skrivet: november 20, 2013, 08:01:52 AM »
Har en med krokigt fjäderben sprickor i framruta men med vagnbok.
Till salu för rätt pengar med eller utan motor/låda.

Utloggad allrep

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: Sierra med B23 och m45
« Svar #5 skrivet: november 20, 2013, 08:58:12 AM »
Okej.
Nej fan jag har allt blockfördelare och sen så har föregående ägare typ kapat ut gamla motor/låda så kardanen är kapad så det blir till att sätta upp i svarven och skarva med en 240 kardan.
Vart finns den Sierran då och vad är rätt pris?   :9

Utloggad CHRAND

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: Sierra med B23 och m45
« Svar #6 skrivet: november 20, 2013, 09:31:38 AM »
Strax utanför Örebro i Nora.
Utan motor med färdig framvagnsbalk, motorfästen och växellådsbalk och vagnbok (skriven förra året) 1500:-?
Med motor och låda Bud?
Motor Planad topp hårdare fjädrar 45or extraktor kam FS122

Utloggad renegade

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Sierra med B23 och m45
« Svar #7 skrivet: december 05, 2013, 11:37:53 AM »
hittade en grabb som har uppgraderat den rätt sunkiga originalstyrningen på sierran.
kanske lite dyrt och onödigt mycket arbete om man ska kopiera hans "kitt" men man borde kunna göra en folkraceversion av det hela  :)
http://skogenracing.editboard.com/t9722-sierra-cosworth-groda-edition-steg2
Maskinparken:

Volvo 245