Folkrace forum
Folkrace => Bygga => Ämnet startat av: frasse skrivet november 24, 2008, 13:19:30 PM
-
Hej
I regelboken SBF säger dom så här om tanken..
Tanken ska vara försedd med tätslutande lock och urluftning med backventil mynnande utanför bilen.
Min fråga är :
Hur fixar man urluftning med backventil mynnande utanför bilen?
Och vart kan man få tag på en backventil?
Vilken storlek på rör eller slang ska man ha?
Jag ska ha tank i reservhjulsbaljan med plåt och lock över.
-
Borra hål i locket till tanken och trä in en 8mm slang, efter en bit sätter du på en backventil som går att köpa hos MC Handlare eller så tar du en från bla. Audi där det sitter en orginal.
sen är det bara att trä ut slangen genom karossen.
8mm är en bra storlek på bränsleledningar :)
Lycka till!
-
Sitter det på alla audi eller e det bara några isf vilka?
-
sitter på dom som har förgasare.
volvo 240 & 740 med förgasare har backventil.
åk på en bildemontering och kolla
volvo,ford,saab.audi mm.
backventil kan även finnas på nyare skotrar
-
ok tack för det!!
-
de siter en backventil på sabbarna oxå på vacumslangen mellan insuget och fördelarens vacum kolcka
-
Hej
Kan din placering av tanken bli ett problem med tanke på reglerna?? 30 cm från (karossida)eller har jag fattat din tänkta placering fel?
Original bränsletank ska demonteras och ersättas med annan tank om max tolv (12) liter, väl fastsatt med svets eller bult minimum 8 mm, minst 30 cm från karossida.
Mvh Tomas
-
Hej
Kan din placering av tanken bli ett problem med tanke på reglerna?? 30 cm från (karossida)eller har jag fattat din tänkta placering fel?
Original bränsletank ska demonteras och ersättas med annan tank om max tolv (12) liter, väl fastsatt med svets eller bult minimum 8 mm, minst 30 cm från karossida.
Mvh Tomas
tänker du på tex volvos reservhjulsbalja som är intill karossidan? på hans bil är väl baljan mitt i bagagen så det borde inte bli några problem :)
-
Hej
Jag bommade att det handlade om en Audi, det var så mycke Volvo i foumet. ;D
Mera VOLVO!!!
Mvh Tomas
-
Det är en mazda 323f så baljan sitter en bit in från karossidan. Det borde inte vara nått problem.
-
Mazda 323!, är den bakhjulsdriven??
Min förstabil var en Mazda bakhjulsdriven, djä..... va kul jag hade med den.
Mvh Tomas
-
nej tyvärr den kraffsar på framhjulen ;D
-
krafsar ;D heheh
-
Den backventilen vid fördelaren som nämnts har jag hört många säga att den går att använda, ännu fler som hävdar att den inte är godkännd.
Vilket som är rätt och fel? det avgör inte jag iaf ;D
Annars så är det väl bara att ta en runda på skroten och kolla in alla bromsservos som finns, sitter backventiler där. Volvons backventiler till bromsservot brukar va väldigt lätta att komma åt ::)
-
okej jag förstår inte varför den som sitter mellan fördelaren och insuget på saab inte skulle va godkänd när man blåser åt ena hållet så går de å åt andra inte.
men får man skarva avluftningen i kupen?? eller räknas det som en bränsle ledning???
-
Vad är tanken med att ha det skarvat inne i kupén då? ligger tanken inne i bilen så har man oftast en låda över, och slangen dras ner genom golvet? ::)
-
FR-T 3.2 Bränslesystem
Endast ej skarvade bränsleledningar får fritt dragas inne i bilen, dock ej i anslutning till annan ledning. Ett avstånd om minst tio (10) centimeter ska finnas. Torpedgenomgångar ska göras med tätslutande bussningar. Alla ledningar ska vara väl klamrade.
Original bränsletank ska demonteras och ersättas med annan tank om max tolv (12) liter, väl fastsatt med svets eller bult minimum 8 mm, minst 30 cm från karossida. Tank placerad utanför kaross ska monteras på samma plats som originaltanken. Tanken ska vara försedd med tätslutande lock och urluftning med backventil mynnande utanför bilen.
Tank får ej placeras i kupé eller motorutrymme. Tank ska vara läckage och flamsäkert avskilda från kupéutrymmet.
det står inte vad det ska vara för backventil bara att det ska vara en
-
De är inge problem med skarvar i kupén på avluftnings ledningen, har backventilen i kupén med ;D
-
Man kan inte tolka regelboken direkt ifrån vad det står i den, för sen finns det mängder med muntliga grejer -har jag märkt av egen erfarenhet-
plus att det finns lika många tolkningar av reglementet som det finns folk som sysslar med denna sporten.
så.. man får helt enkelt anpassa sig efter hur påhittig vagnboksutfärdare, tekniker mm. är. ::)
-
okej för då låter jag min va skarvad i kuoen nästa år mä