Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: VW Golf  (läst 7959 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad loop

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
VW Golf
« skrivet: december 27, 2010, 19:17:11 PM »
Funderar på att bygga av en Golf-88.Har tillgång till flera stycken.
Nån som har nån erfarenhet av att köra Golf? Funkar de bra som folkracebilar?

Utloggad tjipp

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
SV: VW Golf
« Svar #1 skrivet: december 28, 2010, 09:45:02 AM »
ja då dem funkar riktigt bra om man kör med lite väss..
Har bara kört 16v gti så jag vet inte hur mkt sämre det går med nån vanlig 8v motor
Men man måste förlänga och flytta fram länkarmarna lite för att inte drivknutarna skall botta och slå sönder hjulnav och växellådan.
Jag brukar förlänga ca 1m och flytta fram ca 15mm då blir blilen startsnabbare också!

Utloggad tjipp

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
SV: VW Golf
« Svar #2 skrivet: december 28, 2010, 09:47:46 AM »
Växellänkage och dem grejerna är ju en ide att bygga om också.
Det är ju så rackarns sladdrigt å dant orginal.
Lätt att växla fel.

På min är det omgjort med rejäla stag och en fast spak så man bara kan få i 1,an och 2an.
För att få i backen så är det gjort att man drar i ett litet handtag för att frigöra "backspärren"

Utloggad loop

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: VW Golf
« Svar #3 skrivet: december 28, 2010, 10:38:23 AM »
Tack för tipsen. :yourock:
Men varför skulle drivaxlarna bottna? Har aldrig hört talas om det problemet. Men att förlänga en bärarm 1cm är iofs inget problem. Man får antagligen bättre hjulvinkel också.
Hinner man aldrig använda 3an?

Utloggad _volvo_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
SV: VW Golf
« Svar #4 skrivet: december 28, 2010, 15:11:17 PM »
Har bara erfarenhet av 8v audi och den jag har funkar fint i junior och dam, har inte testat den i senior än.
Styrstagen är svaga på dom så jag brukar svetsa dit ett vinkeljärn på dom och en extra stötdämpare är inte fel det heller.
Finns även beg coilovers till dom på bla blocket, tradera.

Här finns även mycket intressant läsning: http://www.gtiklubben.nu/forum/index.php
Audi 80 2,2, Audi 80 1,8 Norgebil, Audi 80 2,3, Audi 100 2,2, Audi a6 2,6, Vw golf VR6

Projekt pågång: Audi GT, Audi a4, Alfa Romeo 3,0

Utloggad Sputtnick

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
SV: VW Golf
« Svar #5 skrivet: december 28, 2010, 20:28:08 PM »
Jag åker Golf mk1 med 8v motor och tycker den är lite motorsvag. men annars en rolig bil att köra. lätt att smita emellan på innerspår när andra tampas  >:D

Utloggad tjipp

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
SV: VW Golf
« Svar #6 skrivet: december 29, 2010, 22:59:00 PM »
Drivaxlarna bottnar när bilen fjädrar ner max och får belastningen på det hjulet,
sen en folkrejsbil får ju lite stryk också så då kan det ju behövas lite extra millimetrar att spela på!
Jag har nog knäckt 3-4hjulnav och nån växellåda + en himla massa drivaxlar på både folkrejbilarna och gat (banrejsing) golfar
innan jag började förlänga länkarmarna.
Och ja man får ju bättre camber vinkel på hjulen på köpet!
Du kanske måste förlänga det ena styrstaget också.
Man hinner aldrig använda 3an nej om man inte kör med super små hjul eller nått konstigt...
Skulle det vara nån supersnabb bana man skall köra får 185/65 15" plats som drivhjul vilket gör att bilen inte varvar ur lika fort..