Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Utväxling på volvoaxel.  (läst 20288 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad gothicteo

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
Utväxling på volvoaxel.
« skrivet: september 19, 2011, 12:54:50 PM »
Håller på och bygger ännu en bil och rotade igenom dom axlarna jag har liggandes.

På bilen jag kör nu har jag 3:54 och det funkar jättebra på vissa banor (Borås tex) och sämmre på andra (Laxå)
Täker bygga en bra bil för varje bana!
Tyvär så hittar jag bara 3:54 och 3:73 diffar.
 
Fråga 1. Kammer jag märka någon skilnad på 3:54 och 3:73? spelar det ingen roll?
Fråga 2. Var sitter 3:93 och 4:10 axlar?

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Utväxling på volvoaxel.
« Svar #1 skrivet: september 19, 2011, 21:06:46 PM »
4.10 sitter i Amazon o 140. Vissa Kombi amazon och 145 har 4.30.
Själv gillar jag 3.91, den tycket jag stämmer bra. 4.10 och 4.30 blir för högvarvigt enligt mitt tycke.

Snott från Garaget:

------------------------------------------------------------
260 manuell hade 3,73:1 oavsett årsmodell, utom de fåtal 75:or som utrustades med M51 lådan, dom hade 3,54:1.
260 automat hade alltid 3,54:1.
4,10:1 finns på 75:orna och på 76:or med B20.
4,10:1 finns på 242 GT -79.
3,91:1 finns på 76:or och 77-78:or med B19, samt vissa upp till 80? med M46 (min GL -80 med M46 hade 3,91:1). även bilar med B21E och automat.
3,73:1 är vanlig, finns på många modeller from 77, bl.a alla Turbo, GLT manuell, AW71 automat, vissa GL med M46, DL 77-83?, 260 mfl.
3,54:1 är också vanlig, sitter på 80-talare med BW55 automat, alla? med M47, 260, vissa GL med M46 mfl.
3,31:1 finns på DL med M45 fr.o.m. årsmodell 86.
------------------------------------------------------------
Vad jag vet så är den endast 244DL -84 med B21A & M45 låda som har 3,15:1
------------------------------------------------------------
3,15:1 fanns endast på DL 1984 med M45, samt enligt obekräftade uppgifter även på 244DL -85 med M45.
------------------------------------------------------------
Ang 3,15:1 bakaxeln så ska den finnas, förutom på 244DL -84 med B21A och M45,
även på 245DL -84 med B21A och M45 och på 244DL -85 med B200K och M45.
------------------------------------------------------------
1985 års försäljningsbroschyr. Har dock inte haft tillfälle att kolla det i praktiken.
Och det skall endast gälla 244DL med M45, 245 DL skall ha 3,31:1.
------------------------------------------------------------
1041 =1031 med slungdiff... d v s 740 tic -90 samt 940 turbo
------------------------------------------------------------
Det lättaste du kan göra för att kontrollera om det är en 1031
är att mäta diametern på kronhjulet.
1030 har 7" medans 1031 har 7,75".

Som ytterligare särskillnad så...
1030 rymmer 1,3 liter
1031 rymmer 1,6 liter
------------------------------------------------------------
vissa GL kan ha 1031.
L, DL och de flesta GL har vanlig 1030.
enklaste metoden är att kolla oljemängden, 1031 har 1,3 liter och 1031 1,6.
drivaxlar och allt i övrigt ärsamma mellan axlarna, är bara självdiffhuset som skiljer.
Sen heter inte axlarna 1030/1031 på 140/160 utan m30/m31, men är juh ungefär samma sak, 140 axeln är bara bredare så drivaxlar osv stämmer inte överens mellan dessa.
------------------------------------------------------------

Utloggad tjipp

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
SV: Utväxling på volvoaxel.
« Svar #2 skrivet: september 19, 2011, 22:22:40 PM »
 :dyrka:

Utloggad gothicteo

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
SV: Utväxling på volvoaxel.
« Svar #3 skrivet: september 20, 2011, 13:56:58 PM »
Tack för det utförliga svaret!
kommer jag märka nån skilnad på 3:54 och 3:73?

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Utväxling på volvoaxel.
« Svar #4 skrivet: september 20, 2011, 15:01:22 PM »
Jag tror att med 3.54 är det risk att du tappar för mycket i varv i snäva kurvor, och kan bli tvungen att gå ner på ettan, såvida du inte har en motor med bra bottenvrid

Utloggad gothicteo

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
SV: Utväxling på volvoaxel.
« Svar #5 skrivet: september 21, 2011, 21:04:23 PM »
då trycker jag in 3:73 diffen. tack för svaren!

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: Utväxling på volvoaxel.
« Svar #6 skrivet: september 21, 2011, 21:28:30 PM »
3:54 3:73 äre banåka på gång 4:10 vill man väl ha

Utloggad gothicteo

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
SV: Utväxling på volvoaxel.
« Svar #7 skrivet: september 22, 2011, 13:32:20 PM »
3:54 3:73 äre banåka på gång 4:10 vill man väl ha

Jo men nu är det lite kajs varg över det hela... 3:73 är ju bättre än 3:54... och jag har ingen 3:91 eller 4:10 liggandes.
Nån som har en att kast åt mitt håll i vinter?

Utloggad vargen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: Utväxling på volvoaxel.
« Svar #8 skrivet: september 25, 2011, 23:33:09 PM »
hej å hå .

3,15 utväxlingen finns även på 260 med M50 låda .

i övrigt så -84  så är m45WR wide range  för att klara den låga utväxlingen på axeln.

Utväxling

M45[1]    M45[2]    M45WR    M45[3]    M46[1]    M46[2]    M47    M47II
1    3,71:1    4,03:1    4,33:1    2,50:1    3,71:1    4,03:1    4,03:1    4,03:1
2    2,16:1    2,16:1    2,32:1    1,63:1    2,16:1    2,16:1    2,16:1    2,16:1
3    1,37:1    1,37:1    1,47:1    1,27:1    1,37:1    1,37:1    1,37:1    1,37:1
4    1,00:1    1,00:1    1,00:1    1,00:1    1,00:1    1,00:1    1,00:1    1,00:1
5    --------------------------------------------    -    -    -    -    -    0,83:1    0,82:1
OD    --------------------------------    -    -    0,797:1    0,797:1    -    -
R    3,68:1    3,68:1    3,96:1    3,68:1    3,68:1    3,68:1    3,68:1    3,68:1

1. 1,0 1,1 Tidigare utförande
2. 2,0 2,1 Senare utförande
3  R-Sport tätstegad drevsats
« Senast ändrad: oktober 05, 2011, 22:59:13 PM av vargen »

Utloggad Lars Borg

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
SV: Utväxling på volvoaxel.
« Svar #9 skrivet: september 30, 2011, 11:45:10 AM »
Mycke intressant läsning här. Ska alltså finnas 4 olika utväxlingar av M45 lådorna? Hur håller man isär dessa? Och hur är gamla M40 utväxlad i förhållande till dessa? Funderade även på om det går att klämma i overdriven direkt på ettan eller tvåan för att göra ett "ryck" ex i starten? Någon som prövat?  ???

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Utväxling på volvoaxel.
« Svar #10 skrivet: september 30, 2011, 17:39:35 PM »
Folk med hyfsat vassa motorer lyckas väl få problem med overdriven redan vid normal användning, att klappa in den på 1:an så den får ~4 gånger högre vridmoment medan man dessutom kör ganska våldsamt känns som ett bra recept på haveri.

Utloggad Lars Borg

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
SV: Utväxling på volvoaxel.
« Svar #11 skrivet: oktober 04, 2011, 21:30:05 PM »
Jo det är ju klart. :banghead: Men det hade ju varit fränt om det funkat. Dubbla lådor då? Någon som prövat för att få "gynsammare" utväxling om man tex kör på trean i bakre lådan? O0

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Utväxling på volvoaxel.
« Svar #12 skrivet: oktober 05, 2011, 01:05:51 AM »
Trean brukar väl vara den vekaste växeln i M45-46-47-lådorna? Dom brukar inte behöva särskilt vassa motorer för att säga godnatt... och som sagt, ettan på främre lådan fyrdubblar vridet ut, som man då alltså skulle skicka in i låda nummer två. Pallar dom inte 200Nm och lite misshandel så tror jag inte att 800Nm skulle öka möjligheterna att ta sig till mål.  ::)

Skulle möjligen vara om man kunde ha t.ex. trean i konstant på främre lådan och sköta den normala växlingen på bakre lådan, det skulle "bara" öka vridet in på bakre lådan 37-47% (med de vanliga volvolådorna i listan vi har här i tråden) så det skulle möjligtvis kunna fungera en stund. Men det känns ändå som fel väg att gå, en folkracebil som ska tåla den misshandel den utsätts för på banan ska vara så enkelt byggd som möjligt, inte få en massa hembyggda extragrejer som kan gå sönder. "Keep it simple, stupid!"

Utloggad vargen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: Utväxling på volvoaxel.
« Svar #13 skrivet: oktober 05, 2011, 22:50:53 PM »
Det går aldeles utmärkt att koppla förbi konbtakten för växelväljaren på m46an så man kan använda överväxeln på alla växlar.

dock ska man nog satsa på 740 turbo lådan då då den redan är lite starkare och har lite mer oljetryck. sen bör man nog byta filter och  "fjädrarna och kulorna som sköter oljetrycket i lådan  kanske "justera" så det blir ytterligare lite högre tryck.

sen bör man ej växla med överväxeln i utan man behöver lägga ur den först.

har kört en bedford biltransport med b230 och m46  lastade 1,8 ton på flaket och en 240f bil på 1500 trailer efter och det vara bara att växla och lägga i ur överväxeln kört så i över 2000mil så visst  kan dom hålla för mkt . ;)

varsegod.




Utväxling

M40[1]    M40[2]    M40[3]    M40[4]    M41[5]    M41[6]    M41[7]
1    3,13:1    3,13:1    3,41:1    2,62:1    3,13:1    3,13:1    3,41:1
2    1,99:1    1,99:1    1,99:1    1,67:1    1,99:1    1,99:1    1,99:1
3    1,359:1    1,362:1    1,36:1    1,24:1    1,359:1    1,362:1    1,36:1
4    1,00:1    1,00:1    1,00:1    1,00:1    1,00:1    1,00:1    1,00:1
OD    -   ------------------------ -    -    -    0,756:1    0,797:1    0,797:1
R    3,25:1    3,25:1    3,25:1    3,25:1    3,25:1    3,25:1    3,25:1
1 M40 i Amazon med B18-motor
2 M40 i Amazon med B20-motor och 140 (1967-72)
3M40 i 140 (1973-74) och 240
4 M40 med R-Sport tätstegad drevsats
5 M41 med överväxel typ D i Amazon
6 M41 med överväxel typ J i Amazon
7 M41 i 240
« Senast ändrad: oktober 05, 2011, 22:53:48 PM av vargen »