Kan rekommendera att du sätter dig och läser igenom reglementet ordentligt. Mycket av det du undrar är besvarat där. (Gå sedan på tävlingar och kolla hur andra har byggt, vissa delar av reglerna verkar vara rätt accepterat att inte följa...
)
1: Den är godkänd att bygga på. Om det är en bra bil är en annan femma...
2: Har du verktyg så du kan kröka rör och svetsa allt ordentligt kan du bygga själv. Krav som måste uppfyllas finns i reglementet.
3: Ja. Olika sätt bältet får fästas står i reglementet.
4: Startsnabbt och framhjulsdrivet motarbetar varann... Särskilt om man har en ovanlig folkracebil, som ingen annan provat massa olika saker på för att se vad som fungerar.
5: Lite svårt att lösa på ett bra sätt med en vanlig billig enpolig brytare eftersom man enligt reglerna ska bryta allt och om man bryter kopplingen mellan batteri och motor/generator etc. kan generatorn fortfarande låta motorn gå - eller bränna alla styrdatorer för att generatorn inte funkar som den ska utan att vara kopplad till batteri...
6: Man får köra med vanliga däck, så länge man uppfyller dom grundläggande kraven i reglementet. Räkna inte med lika bra grepp som avsedda folkracedäck...
7: Se vad reglerna tillåter, köp den bästa godkända som du har råd med. Snåla inte med säkerheten.
8: Utan krockkudde går original använda.
9: Öppen hjälm krävs, integralhjälm är inte tillåten.
Det blir sällan billigare att bygga en folkracebil själv än att köpa en färdig. 1500 för en burbyggsats från Finess, åtminstone 2000 för nya folkracedäck (begagnade rallydäck kan gå hitta billigt), diverse plåt, rör, tank, svetsgas & tråd, några hundra för att få vagnbok... Man behöver bra kontakter med folk som säljer rätt sorts grejer billigt för att komma under 6500.