Folkrace forum
Folkrace => Bygga => Ämnet startat av: Haapasaari skrivet januari 24, 2013, 00:22:30 AM
-
Tjena bygger en 740 folkrace bil, men har ett dilemma.
Det är så att jag har fått olika bud när jag frågat om väghållningen vissa menar på att det är bättre att bilen är mjuk bak och hård fram och vissa menar på att det skulle vara tvärtom. Vad är era tankar och erfarenheter?
Tack för svar ;)
-
Abolut inte hård bak, då kommer du att få problem i starten.
-
Abolut inte hård bak, då kommer du att få problem i starten.
Men som jag förstod om den är hård bak och mjuk fram så reser sig fronten bättre och bilen sätter sig bättre i kurvorna.
-
Spelar ju inte så stor roll om du är sist i starten ;)
-
mjuk bak gärna något lägre än fram och styvare fram då (iaf mitt tycke) då får man en mera följsam lättkörd bil som går fortare både i starten och i krokarna istället för och resa sig fram så sätter bakändan ner lite när man gasar ut ur krokarna och i och med att den är mjuk så följer bakhjulen underlaget (brukar ju kunna vara ganska gropigt och jävligt på fr banorna) sen då man bromsar in mot en krok och svänger vill man ha bilen hård fram så bilen inte niger ner över yttre framhjulet med understyrning som följd.
så jag brukar köra orginalfjädrar bak kapa dom lite lagomt och sen bara kolla över bussningar och ta det som känns bäst i stötdämparväg man hittar mer eller mindre gratis
På 240in kan man korta momentstagen en cm och stumma bussningarna i bakaxeln (dom stora till dom undre stagen) igenom och svetsa en bricka över gummit i bussningen så brukar man ta sig iväg lite bättre i starten :)
fram gärna få dit dubbla krängningshämmare lite mer camber och hårdare fjädrar och så bra stötdämpare man orkar/känner sig ha råd och fixa.
sen gärna lättat så mycket man orkar och hyfsade däck så brukar bilarna ligga riktigt bra på banan.
dock så är ju arbetet förlorat om bilen blir såld så ibland rör jag inte någonting alls väghållningsmässigt förutom möjligen kapar fjädrarna lite och hyfsade däck :P
-
mjuk bak gärna något lägre än fram och styvare fram då (iaf mitt tycke) då får man en mera följsam lättkörd bil som går fortare både i starten och i krokarna istället för och resa sig fram så sätter bakändan ner lite när man gasar ut ur krokarna och i och med att den är mjuk så följer bakhjulen underlaget (brukar ju kunna vara ganska gropigt och jävligt på fr banorna) sen då man bromsar in mot en krok och svänger vill man ha bilen hård fram så bilen inte niger ner över yttre framhjulet med understyrning som följd.
så jag brukar köra orginalfjädrar bak kapa dom lite lagomt och sen bara kolla över bussningar och ta det som känns bäst i stötdämparväg man hittar mer eller mindre gratis
På 240in kan man korta momentstagen en cm och stumma bussningarna i bakaxeln (dom stora till dom undre stagen) igenom och svetsa en bricka över gummit i bussningen så brukar man ta sig iväg lite bättre i starten :)
fram gärna få dit dubbla krängningshämmare lite mer camber och hårdare fjädrar och så bra stötdämpare man orkar/känner sig ha råd och fixa.
sen gärna lättat så mycket man orkar och hyfsade däck så brukar bilarna ligga riktigt bra på banan.
dock så är ju arbetet förlorat om bilen blir såld så ibland rör jag inte någonting alls väghållningsmässigt förutom möjligen kapar fjädrarna lite och hyfsade däck :P
Okej, tack för ditt svar :)
-
ingen orsak det är iaf vad jag tycker har fungerat :P
sen kan man även på 740 göra som jag beskrev på 240 med kortning av momentstagen för att luta bakaxeln lite då när man gasar vill den ju vrida upp sig och hamnar rakt istället för att pinjongen pekar uppåt fast det är lite omständigare där med triangelstagen eller vad dom nu heter