Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Vattenpump Saab b-motor  (läst 11402 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad itbobo

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Vattenpump Saab b-motor
« skrivet: juli 31, 2008, 10:06:25 AM »
Har en Saab b-motor där vattenpumpen inte fungerar, dessutom verkar det även som tätningarna är slut så det rinner ner vatten i oljan via pumpen. Är det nån som kan ge en enkel men utförlig förklaring hur man enklast plockar bort pumpen & hur man sen ser till att det blir 100 % tätt i "pumphuset" så man kan köra med elpump istället.

brille

  • Gäst
SV: Vattenpump Saab b-motor
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2008, 23:24:45 PM »
tjena har du dubbelförgasare ? isf måste du ta bort de o insuget med föggen sen ta bort locket på pumpen (som kan va jävligt svårt) där om de sitter kvar en mutter eller en bult, så är den vänster-gängad då taru bort den sen kan du en glidhammare och försöka knacka upp den :P

Utloggad holmsjon

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: Vattenpump Saab b-motor
« Svar #2 skrivet: augusti 06, 2008, 08:26:50 AM »
Jag rekomenderar att när du ska knacka upp drevet med glidhammare så vrid drevet samtidigt som du slår, annars kommer du att med all säkerhet förstöra drevet. Men det är klart.. ska du köra med elpump spelar de ju ingen roll men man vet ju aldrig... onödigt att ha sönder grejer i onödan! :P

Utloggad itbobo

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: Vattenpump Saab b-motor
« Svar #3 skrivet: augusti 07, 2008, 23:06:04 PM »
OK, då är jag med på hur man tar ut den, men hur gör man för att "plugga" den sen i & med att tätningarna verkar va slut & att vatten letar sig ner i oljan via pumpen. Finns det nått dom passar rakt av att plugga med & på så sätt helt strunta i orginalpumpen & hur tätar man sedan "skvaller" hålet bäst?

Utloggad bstrand

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
SV: Vattenpump Saab b-motor
« Svar #4 skrivet: augusti 09, 2008, 10:47:33 AM »
Varför inte laga det istället? Köp en reparationssats (kostar typ 200 kr) och byt tätningarna. Det är enkelt, men var noga med att titta åt vilket håll de sitter, och i vilken ordning. Är ju skönt att slippa hålla på och strula med pluggning, tätning och elpumpar som strular och drar ström. Repsatsen är nog billigare än en pump också.

Byter man tätningar så lär det hålla längre än bilen i övrigt sedan.

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Vattenpump Saab b-motor
« Svar #5 skrivet: augusti 09, 2008, 11:02:47 AM »
Jag säljer nya vattenpumpstätningar till Saab B-motor. Kostar 100:-

http://folkraceshop.se

Utloggad bstrand

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
SV: Vattenpump Saab b-motor
« Svar #6 skrivet: augusti 09, 2008, 16:12:57 PM »
Men ta loss och titta så lagret är ok innan du beställer. Finns andra satser som inkluderar nytt lager, men ser det ut att rulla fint så räcker det ju med bara tätningarna.

Utloggad itbobo

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: Vattenpump Saab b-motor
« Svar #7 skrivet: augusti 28, 2008, 20:47:15 PM »
Har plockat bort locket på pumpen nu & givetvis finns ingen mutter, någon som vet vad det kan tänkas va för dimension på den vänstergängade muttern som behövs för att försöka lyfta ur pumpen?