Folkrace forum
Folkrace => Bygga => Ämnet startat av: hardy skrivet september 28, 2008, 18:56:03 PM
-
Nu har jag hämtat hem en blivande folkräser, volvo 340 dl med b14 motor! 8) Planen är ett kasta in en b23 och 240 drivning, vad tror ni om det? ge gänra tips och ideer om bygget.
Men jag har en fråga, är det någon som vet om framdämparna är likadan som på 200er så att framdämparna som finns på shopen passar eller om det går att modda dit sånna.
mvh viktor
-
Går nog fint att bygga dit hela fjäderben fram från 240, då får du ju samma bultcirkel runt om, om du ändå tänker använda 240 bakaxel. Men du har mycket arbete framför dig, och betänk att en 340 tomkaross är tyngre än en 240 tomkaross. :'(
-
Okej tack för svaret! Hur mycket säger du att en en240 väger nerstrippad? har har för mig att 340in väger kring 900 i papperet men är kanske helt ute och cyklar. Att det blir mycket jobb förstå jag men jag har ju vintern på mig!
-
Vet inte exakt vad karosserna väger, men har en kompis som körde timmerbil. Han hade då en fin digital våg på kranen så han var å lyfte på allt möjligt, reagerade å la på minnet då han så att 340 var tungre än 240. Kom ihåg att växellådstunnel får modifieras fritt! Alltså: kapa ur den och bula torpedväggen duktigt så du får motorn så långt bak som möjligt. Bättre att flytta befintlig vikt än att lasta i en massa extra skrot i skuffen. ;)
-
Konstigt :o tjänstevikten är ju mycket lägre på en 340 så mycket mer skit finns det väl inte i en 240 ???
Tjänstevikten på en 340 är ju 1070kg och 1380kg på en 240 från samma år... 340ins totalvikt är ju till och med lägre än 240ins tjänstevikt. så de siffrorna kan inte stämma ;D
-
Rätt stor skillnad d ju, så han måste ha tagit fel då. Gällde ju tomma karosser visserligen, men det är ju samma bitar man plockar ur. :o
-
Dämparna passar tyvärr inte mellan 340/240
Det är dessutom svårt o hitta nå vettigt allternativ till 300serien så det jag kan rekomendera är dubbla dämpare eller att byta olja i ett par orginaldämpare- vissa 340:isar har fjäderbenet som själva dämpare så då drar man ur hela kolvstången med alla tätningar o byter oljan lätt
har du vanligt stötdämpare går det att borra hål i överkant o pumpa ur oljan o hälla i lika mycket av en trögare olja- det tillsammans med husvagnsfjädrar från 740 eller sierra och en krängningshämmare från någon tyngre bil ger fin väghållning fram;)
men mycket jobb är det att konvertera som du har tänkt- men kul bygge!
-
Jag skulle ju rekommender att du låter växellådan sitta kvar där bak. Passar en B23 mot kopplingskåpan? Om inte skaffa en kopplingskåpa från en 360.
340 var ju en relativt framgångsrik rallycrossbil en gång i tiden.
http://www.300power.com/evenemang/2004/mantorp_vrom/PICT1187.jpg
Viktfördelning bli ju bra med växellådan där bak. Kan du få motorn lite mer bakåt så tror jag det kan bli en grym bil
-
kan säga nu att jag har byggt världens roligaste bil! jag fick ner en b23 ner bakom framvagn, så motorn är ungefär tre cylindrar längre bak om man jämför med en 360 med b19. Bakaxel och växellåda från 240 och fjäderben från 240 fram. Var och provade den på bana och den var hur kul som hällst att köra. Med motor och låda mer mot mitten så blev det väldigt bra väghållning och mycket lätt körd. Kan säga er att bilen är MKT lätt också och det märktes, med orginal b23a så drog den iväg förvånansvärt bra. Enda problemet är att få en vagnsbok på den, då jag har byggt om torpedväggen förmycket.
-
Har byggt några 340/360 fr/rc en fr vägde 840 tot 440 fram 400 bak utan vikt, 900 med vikt 440 fram och 460 bak med vikt, mycket jobb.