Folkrace forum

Köp och Sälj => Köpes => Ämnet startat av: MrSimson skrivet mars 13, 2010, 17:17:19 PM

Titel: 240/mekaniskt sprut
Skrivet av: MrSimson skrivet mars 13, 2010, 17:17:19 PM
Hej!

Söker en volvo 240 med det mekaniska sprutet dvs b21e/b23e/b230e. Ska ha den till reservdelsbil så den får kosta max 2000kr.

Söker även en kabelstam komplett med box/relä till mekaniska sprutet alternativt endast boxen.

Bilen inom en radie av 20 mil från Norrköping, östergötland. Kabelstammen eller boxen kan finnas i hela Sverige så länge det kan skickas.

MVH Simon
Titel: SV: 240/mekaniskt sprut
Skrivet av: Baksätet skrivet mars 13, 2010, 18:46:35 PM
En fråga, Va ska du med boxen och kabelstammen till ??? ???
Enklast i en folkräääser är ju och ta en brytar fördelare eller en brytarlös från 85-86 740.....
Titel: SV: 240/mekaniskt sprut
Skrivet av: bonntrim skrivet mars 13, 2010, 19:20:35 PM
Jepp och då slipper du ju varvstoppen ;D
Titel: SV: 240/mekaniskt sprut
Skrivet av: MrSimson skrivet mars 13, 2010, 20:19:18 PM
ok... men hur gör jag då? jag har en brytarfördelare men var ska jag dra kablarna som kommer från sprutet? Har läst lite i haynes handbok o där står det ju att nåt ska ha strömförsörjning o sen ska det gå till tändspolen. Men hur o vilka kablar ska gå vart? Om någon kunde hjälpa mig med det så vore det guld värt!

Tack på förhand!

MVH Simon
Titel: SV: 240/mekaniskt sprut
Skrivet av: bonntrim skrivet mars 13, 2010, 22:47:34 PM
jag har kört folkrace med sånt sprut utan ström till något! den övre som det ska gå ström till är en choke den nedre vet jag inte riktigt vad den påverkar :P men jag har inte forskat något i det heller!
Titel: SV: 240/mekaniskt sprut
Skrivet av: MrSimson skrivet mars 13, 2010, 22:54:17 PM
jag har kört folkrace med sånt sprut utan ström till något! den övre som det ska gå ström till är en choke den nedre vet jag inte riktigt vad den påverkar :P men jag har inte forskat något i det heller!

Jaha ok så då är det bara att strunta i allt det elektriska då eller?
Titel: SV: 240/mekaniskt sprut
Skrivet av: bonntrim skrivet mars 13, 2010, 23:52:16 PM
det hade jag gjort iallafall!
Titel: SV: 240/mekaniskt sprut
Skrivet av: MrSimson skrivet mars 14, 2010, 10:50:29 AM
skrev visst fel dr såg jag... menar att jag har en brytarlös fördelare. Spelar det någon roll eller? är det nåt speciellt med brytarlösa fördelarna från 740 85-86? då var det väl bakmonterad fördelare?
Titel: SV: 240/mekaniskt sprut
Skrivet av: Gunnarsson skrivet mars 14, 2010, 15:12:23 PM
jag har kört folkrace med sånt sprut utan ström till något! den övre som det ska gå ström till är en choke den nedre vet jag inte riktigt vad den påverkar :P men jag har inte forskat något i det heller!

"Det nedre" är väl den elektriska uppvärmningen av styrtrycksventilen? En bimetallfjäder i den sänker styrtrycket när den är kall = mer soppa medan motorn är kall. Det ska sitta något elektriskt värmeelement som värmer grejerna där snabbt efter start, så tryck återgår till normalt och bränsleförbrukning och avgasutsläpp hålls så låga som möjligt. En ganska onödig funktion på en folkracemotor när varken avgasutsläpp eller bränsleförbrukning är särskilt viktigt - motorvärmen värmer så småningom upp grejerna ändå tydligen (har jag hört). Dessutom fixar väl dom flesta justerbart styrtryck, då kan förändringar med temperaturen vara smått störande...

Kallstartsspridaren på insuget kan vara lämpligt att koppla till en strömbrytare inne i kupén, som sagt är dess funktion ungefär detsamma som en choke (mer soppa vid kallstart alltså). Att trycka igång den några sekunder kan få även en motor som nästan är omöjlig att starta kall utan extrasoppa att hoppa igång hur snällt som helst.

Titel: SV: 240/mekaniskt sprut
Skrivet av: MrSimson skrivet mars 14, 2010, 15:39:40 PM
jag har kört folkrace med sånt sprut utan ström till något! den övre som det ska gå ström till är en choke den nedre vet jag inte riktigt vad den påverkar :P men jag har inte forskat något i det heller!

"Det nedre" är väl den elektriska uppvärmningen av styrtrycksventilen? En bimetallfjäder i den sänker styrtrycket när den är kall = mer soppa medan motorn är kall. Det ska sitta något elektriskt värmeelement som värmer grejerna där snabbt efter start, så tryck återgår till normalt och bränsleförbrukning och avgasutsläpp hålls så låga som möjligt. En ganska onödig funktion på en folkracemotor när varken avgasutsläpp eller bränsleförbrukning är särskilt viktigt - motorvärmen värmer så småningom upp grejerna ändå tydligen (har jag hört). Dessutom fixar väl dom flesta justerbart styrtryck, då kan förändringar med temperaturen vara smått störande...

Kallstartsspridaren på insuget kan vara lämpligt att koppla till en strömbrytare inne i kupén, som sagt är dess funktion ungefär detsamma som en choke (mer soppa vid kallstart alltså). Att trycka igång den några sekunder kan få även en motor som nästan är omöjlig att starta kall utan extrasoppa att hoppa igång hur snällt som helst.



ok så kallstartspridaren kan vara bra att ha alltså... Men är det bara att dra en plus o en jord till den då eller?
Titel: SV: 240/mekaniskt sprut
Skrivet av: bonntrim skrivet mars 14, 2010, 16:46:56 PM
ja det är det! plättlätt ;D
Titel: SV: 240/mekaniskt sprut
Skrivet av: MrSimson skrivet mars 14, 2010, 16:52:17 PM
ok kanon!  :D men det spelar ingen roll vilket stift jag sätter plusen på då eller?
Titel: SV: 240/mekaniskt sprut
Skrivet av: bonntrim skrivet mars 14, 2010, 19:52:29 PM
nej det spelar ingen roll! kör hårt :goodluck:
Titel: SV: 240/mekaniskt sprut
Skrivet av: MrSimson skrivet mars 14, 2010, 20:04:25 PM
nae ok så bra då... blev ju mycket billigare det här än att köpa massa grejer!  ;D o inget varvstopp så då kommer ju bilen gå värre också! två flugor
i en smäll!  ;D tack för hjälpen! nu ska bara toppen bli färdig så jag kan sätta på den o sprutet också.  :dyrka:
Titel: SV: 240/mekaniskt sprut
Skrivet av: Baksätet skrivet mars 14, 2010, 20:49:49 PM
skrev visst fel dr såg jag... menar att jag har en brytarlös fördelare. Spelar det någon roll eller? är det nåt speciellt med brytarlösa fördelarna från 740 85-86? då var det väl bakmonterad fördelare?
740 med A-motor 85-86 har framfördelare.
Titel: SV: 240/mekaniskt sprut
Skrivet av: MrSimson skrivet mars 14, 2010, 21:36:40 PM
skrev visst fel dr såg jag... menar att jag har en brytarlös fördelare. Spelar det någon roll eller? är det nåt speciellt med brytarlösa fördelarna från 740 85-86? då var det väl bakmonterad fördelare?
740 med A-motor 85-86 har framfördelare.

ok. men det funkar i mitt fall med brytarlös fördelare eller?
Titel: SV: 240/mekaniskt sprut
Skrivet av: Baksätet skrivet mars 15, 2010, 10:06:24 AM
Du har ju redan rätt fördelare så det du behöver fixa är kabelmattan och tändningsförstärkarn från 740 85-86 med A-motor,  Brukar va jättelätt att få loss, Ta loss  tändspole och den lilla kabelmattan som går till Tändningsförstärkarn..... och sen kopplar du bara in det på din fördelare och en + och en  -   så är det klart.
Kolla med volyota här på forumet han kan ha dom grejerna du söker :)
Titel: SV: 240/mekaniskt sprut
Skrivet av: MrSimson skrivet mars 15, 2010, 12:52:20 PM
Du har ju redan rätt fördelare så det du behöver fixa är kabelmattan och tändningsförstärkarn från 740 85-86 med A-motor,  Brukar va jättelätt att få loss, Ta loss  tändspole och den lilla kabelmattan som går till Tändningsförstärkarn..... och sen kopplar du bara in det på din fördelare och en + och en  -   så är det klart.
Kolla med volyota här på forumet han kan ha dom grejerna du söker :)

jaha så då måste jag ha el iaf? bonntrim du sa väl att jag inte behövde nåt eller?
Titel: SV: 240/mekaniskt sprut
Skrivet av: Folkraceshop skrivet mars 15, 2010, 12:53:32 PM
Men den elen har ju inget med sprutet att göra. Det är ju till den elektroniska tändingen
Titel: SV: 240/mekaniskt sprut
Skrivet av: MrSimson skrivet mars 15, 2010, 12:55:25 PM
jaha ok o det måste man ha om man kör sprut eller vad? eller är det bara om man har brytarlös fördelare som det behövs? för i så fall har jag nog en med brytare sitter i en annan motor...
Titel: SV: 240/mekaniskt sprut
Skrivet av: Folkraceshop skrivet mars 15, 2010, 13:14:52 PM
Du kan köra med brytartändning om du vill...då behövs bara el till tändspolen som vanligt.  :goodluck:
Titel: SV: 240/mekaniskt sprut
Skrivet av: MrSimson skrivet mars 15, 2010, 13:27:41 PM
ok men då gör jag så... det där med brytarlöst verkar kångligt. Finns det några fördelar med brytarlöst eller så att det skulle vara värt besväret menar jag?
Titel: SV: 240/mekaniskt sprut
Skrivet av: Folkraceshop skrivet mars 15, 2010, 14:55:43 PM
Brytarlöst är inte lika känsligt på höga varv. Brytare får lite problem när varvet går upp. Jag skulle behålla det brytarlösa om det är möjligt..
Titel: SV: 240/mekaniskt sprut
Skrivet av: MrSimson skrivet april 05, 2010, 23:26:25 PM
Har köpt mig en 244 gl -88 med b230F fast enligt vadis(volvoprogrammet) så är det en -87 eftersom att styrboxen till sprutet sitter i motorutrymmet vid spolarbehållaren. Men nu till saken. Tror mig ha hittat att den bilen ska ha en sån där tändförstärkare... enligt vadis är det samma pryl och art nr. iaf. fast där kallas den power unit, vet inte om det är grejen som jag ska ha men skulle kunna tänka mig det. Bifogar printscreen så får ni säga vad ni tror.

Nahe det ville sig visst inte... men tror ni att det kan vara den grejen jag ska ha? har inte hunnit kolla om det går kablar från den till fördelaren än... Den sitter framme på vänster innerskärm vid batteriet och nåt ljusräle tror jag det är.
Titel: SV: 240/mekaniskt sprut
Skrivet av: volyota skrivet april 06, 2010, 23:53:21 PM
otur men den boxen är till tändningen o knacksensorn inte till sprutet
Titel: SV: 240/mekaniskt sprut
Skrivet av: MrSimson skrivet april 07, 2010, 00:10:41 AM
otur men den boxen är till tändningen o knacksensorn inte till sprutet
fast nu var det ju en tändförstärkare jag skulle ha o inte nåt till sprutet. Som baksätet tidigare skrev så är det kabelmattan och tändningsförstärkarn från 740 85-86 med A-motor som jag ska ha o då undrar jag om det kan vara den grejen jag hittat fast i en 240 -87 med b230f?
Titel: SV: 240/mekaniskt sprut
Skrivet av: Baksätet skrivet april 24, 2010, 20:25:36 PM
Nej det är inte den du hittat...   Sitter bara i 740 85-86 a-motor. Ingen annan.  Ta den brytarfördelarn du hadde, Blir nog enklast för dig :goodluck:
Titel: SV: 240/mekaniskt sprut
Skrivet av: Baksätet skrivet april 24, 2010, 20:29:55 PM
Eller nja, Tändförstärkarn är samma till många volvo motorer kanske kanske va samma till tidig F-motor?, Har ej kollat numrena,  Skitsamma du måste ändå ha den lilla kabelmattan...
Titel: SV: 240/mekaniskt sprut
Skrivet av: Jokkas skrivet juni 30, 2010, 14:02:25 PM
Den vi byggde sist sätte vi i en fördelare med brytare i istället för å krångla med boxen. (B230E)
Funkar lika bra det, satte i nya brytare och spole, så krånglar inte det i.a.f.  ;)
Och den bilen försvann i ett nafs, så den behöver vi inte bry oss i mer..  ;D