Folkrace forum
Trimma => Övriga => Ämnet startat av: MrSimson skrivet februari 05, 2009, 20:23:26 PM
-
Hej jag är på väg att bygga min första motor och undrar nu om det är något som man måste tänka på när man demonterar kam och topp. Frågan gäller främst saab B-motor och Volvo B21A. Tacksam för alla tips och råd nybörjare som man är :D
-
Vad gäller Saab motorn så får du absolut INTE slacka på kamkedjan då sträckarn hoppar ur ögonblickligen!!! Gör den det måste du ut med motorn och vrida tillbaks den vilket kan kännas lite onödigt...
Ska du plana toppen? Glöm i så fall inte att fräsa ett nytt spår till oljetillförseln till kammen om du vill att motorn ska hålle längre än startrakan! ;D
-
ok tack för tipset :D Men hur gör man då? hur demonterar man toppen utan att släppa på kamkedjan?
-
det kanske finns någon som kan länka till en steg-för-steg visning?
-
på saab b motor finns en liten plåt med ett hål i som man hänger upp kamdrevet i så kedjan inte ska ramla ner. sen ett tips innan man lyfter av en topp kan vara att ställa motor på 0. så är det enklare att få saker rätt när man ska ihop med de igen.
(kör med saab h motor för då kvittar de om man släpper kedjan) :P
om du vill ha mer detaljerad info hur man gör kan du höra av dig ska jag förklara mer ingående
-
ok ja mer ingående skulle vara jättebra :) Det är ju synd om man gör fel när man tar bort den o sen får jättemycket jobb när man ska sätta dit den sen. :-\ :D
-
kan skriva i detalj i ett mail om du vill?
-
kan skriva i detalj i ett mail om du vill?
om du orkar får du gärna skriva till mig om saab h-motor också ;) [email protected]
-
saab h motor är mycke enklare :)
men är ju samma grunder där. ska skriva en utförlig beskrivning här om det är fler som behöver hjälp.
-
det vore jättebra ;D
-
saab h motor är mycke enklare
men är ju samma grunder där. ska skriva en utförlig beskrivning här om det är fler som behöver hjälp.
Jag vill minnas att det dessutom finns 2 olika sortes spännare till h-motorn.. det är ju värt att nämna i beskrivningen. ::)
-
saab h motor är mycke enklare
men är ju samma grunder där. ska skriva en utförlig beskrivning här om det är fler som behöver hjälp.
Jag vill minnas att det dessutom finns 2 olika sortes spännare till h-motorn.. det är ju värt att nämna i beskrivningen. ::)
Absolut. Men jag väntar bara på den där beskrivningen nu... Vore jättetacksam om du kunde skriva den evstrand. :)
-
jag har nu förstått att man på b-motor ska sätta in en bult i kuggkransen som håller kamkedjan så att den inte ramlar ner. Men jag har testat detta och kommit fram till att jag inte har några gängor i min kuggkrans. Vad ska jag göra för att inte behöva ta ur motorn? Snälla hjälp mig!! :-[
Tacksam för alla svar och tips... ???
-
jag ska skriva en utförlig beskrivning, men har oftast rätt fullt upp, så hinner tyvärr inte sitta mycke framför datorn,
sen är det inte i drevet som man har gängor, det är i den lilla styrtappen som sitter i mitten på drevet. länge sen jag tittade på en b motor men är för mig det är så. då det enligt mig är en utdöd art som bara duger som ankare till en båt eller något ;D kollar man inte för ofta på b motorer. än mindre tar i en, får allergiska reaktioner och dåliga minnen av saab b motorer :)
länge leve de som lämnat 70talets motorer :D
-
Tappen är lös så den kan du inte skruva eller fästa någonting i... ta ur tappen och sätt en m8 rakt igenom drevet och hållaren. Lås sedan med en mutter.
-
Tappen är lös så den kan du inte skruva eller fästa någonting i... ta ur tappen och sätt en m8 rakt igenom drevet och hållaren. Lås sedan med en mutter.
vilken tapp? förstår inte ??? var sitter den ? i drevet elr vad?
-
om det är en motor som varit skruvad på förr kan det hända att tappen i mitten på drevet inte finns där.
sen vill jag minnas att det ska vara gängor i tappen så man kan skruva rakt i den. men är som sagt länge sen jag skruva b motor så jag kan ha fel. men jag kan kolla det imorgon. men som sagt, det funkar att hänga upp med en bult och mutter med
-
kan nog stämma att det ska vara gängor i tappen.... nu när jag tänker efter....
som "folkracefabriken" säger: är den skruvad i förr kan den saknas... :-\
-
Haynes har ju utförliga steg för steg rephandböcker för ett par hundringar. Värt vartenda öre om du frågar mej. får du ju reda på det mesta om hela bilen åxå, moment, åtdragningsföljder osv. Brukar finnas på mekodyren eller liknande. 8)
-
haynes boken är värd varenda öre. den finns på biltema, jula mekonomen m.m där står allt i detalj och med bilder. köp den alla ni som funderar.
-
HAR REDAN EN SÅDAN BOK! :) men det verkar inte stämma in på min bil... ??? FINNS INGA GÄNGOR NÅGONSTANS SOM DE SKRIVER I BOKEN. ENLIGT DEN SÅ SKA MAN JU BARA TA EN BULT ANTINGEN M8 ELLER BULT FRÅN KUGGKRANSEN OCH SÄTTA I MITTEN PÅ KRANSEN OCH IGENOM HÅLLAREN. DÄR SITTER MITT PROBLEM...DET FINNS INGA GÄNGOR!! HUR SKA JAG GÖRA...?? ???
-
Fattarr inte riktigt va ditt problem är? Mutter på M8:an?
-
problemet löst...jag byggde en ställnig o hängde upp kransen i... ;D Men när jag fått bort toppen så ser jag ju att det var precis som jag sa. finns varken gänga i kuggkransen eller i hållaren på min motor. skumt... men aja nu är den borta iaf. ;D