Trimma > Övriga

Demontering av topp?

(1/5) > >>

MrSimson:
Hej jag är på väg att bygga min första motor och undrar nu om det är något som man måste tänka på när man demonterar kam och topp. Frågan gäller främst saab B-motor och Volvo B21A. Tacksam för alla tips och råd nybörjare som man är :D

holmsjon:
Vad gäller Saab motorn så får du absolut INTE slacka på kamkedjan då sträckarn hoppar ur ögonblickligen!!! Gör den det måste du ut med motorn och vrida tillbaks den vilket kan kännas lite onödigt...

Ska du plana toppen? Glöm i så fall inte att fräsa ett nytt spår till oljetillförseln till kammen om du vill att motorn ska hålle längre än startrakan! ;D

MrSimson:
ok tack för tipset :D Men hur gör man då? hur demonterar man toppen utan att släppa på kamkedjan?

MrSimson:
det kanske finns någon som kan länka till en steg-för-steg visning?

folkracefabriken:
på saab b motor finns en liten plåt med ett hål i som man hänger upp kamdrevet i så kedjan inte ska ramla ner. sen ett tips innan man lyfter av en topp kan vara att ställa motor på 0. så är det enklare att få saker rätt när man ska ihop med de igen.

(kör med saab h motor för då kvittar de om man släpper kedjan)  :P

om du vill ha mer detaljerad info hur man gör kan du höra av dig ska jag förklara mer ingående

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion