Trimma > Övriga

Grundinställning av kamaxel

(1/1)

Folkraceshop:
Grundregeln är att kamaxeln monteras symmetriskt. Alltså att avgas- och -insugningsventilerna
är lika mycket öppna vid TDC (övre dödläge). Om inte annat anges, montera den så.
Har kamaxeln olika avgas- och insugningsnockar blir det givetvis annorlunda.

Vrids kamaxeln bakåt mot rotationsriktningen blir vanligen motorns
effekt bättre på lägre varvtal. Omvänt blir således motorn oftast
bättre på högre varv, och sämre på låga. Det rör sej om endast små
avvikelser. En kugg är alltid för mycket, därför fordras att kamaxel-
drevet borras om eller att ett justerbart drev monteras.

Folkraceshop:
Här kommer lite mer info...

Först o främst skall du se till att du har ett märke som stämmer exakt för "TopDeadCenter" = Övre Dödpunkt.Har du ett inställningsmått på exempelvis 4,50 mm, så skall 4:ans insugsventil ha öppnat så mycket när motorn står i TDC. Ventilspelet inräknat. Grundinställnings mått brukar levereras med kamaxeln. Om du inte vet inställning eller säg att kammen saknar noll märke, justera så att 4:ans insug ha öppnat 0.5-0.8 mm mera än avgas-ventilen när ettans kolv står i topp. Detta stämmer i stort sätt på samtliga kamaxlar. Om du minskar ventilens öppningsmått (senare öppning) så får du bättre botten-drag, ökar du (tidigare öppning) så varvar motorn mer men med sämre vrid som följd. Prova dig fram.

marcussilfors:
har hört att på tex golf 1/2 kan man flytte ett kugg för att få det bättre? stämmer detta?

Baksätet:
Du  marcusSillfors   Varför skriver du samma sak på 2 ställen??

Jaeger:
Han kanske inte får svar på det andra ;)

Navigering

[0] Meddelandeindex

Gå till fullversion