Folkrace forum
Trimma => Övriga => Ämnet startat av: elgh33 skrivet oktober 30, 2009, 17:23:55 PM
-
jag har en gammal audi 80 som har gått som rallybil och nu är den snart färdig byggd, och jag har svetsat i x och tvär gående rör i huvudbåge, men nu undrar jag hur petiga dom är? För att bakåtsträvorna ligger 5mm för långt ner, (55mm)
tror ni att dom skulle bry sig? eller om dom mäter sånt?
så här står det i reglerna: Bakåtsträvans övre kant får vid infästningen i huvudbågen ligga max 50mm under nederkant på främre burrör
-
Så noga är dom nog inte, hade en 140 som de satt för långt ner på. En tekniker påpekade det på en träning men skrev inget i vagnsboken på tävling :)
-
asså de är en säkerhets sak så sätt i nya som är så reglementet säger.
när nån väl skriver det i vagns boken sen så kommer du behöva fixa det endå...
-
har aldrig varit med om att dom mätt det, men jag skulle inte ändra det förän dom sagt någonting :P ;D
-
är bågen inte godkänd så borde du inte kunna få nån vagnsbok på bilen heller ;D
-
tack för svaren ska inte ändra på det fören dom sejer något :)
-
det finns flera tekniker som skriver ut vagnböcker både hit å dit o en del är helt okunniga förstår inte att dom får skriva ut böckerna...o en sak till varför gnälla om en utbyggd vw når en saab inte behöver hålla formen bak !! bort med hängrövarna det är inge svårt att rikta om man vill det ska va lika för alla
-
Håller med förra inlägget, och hur många bilar finns det inte där skärmen slutar över hjulcentrumet?? Det står ju faktiskt att det måste gå ner till centrumet....
-
FR-T 6.6 Skärmar
...Skärmens nedre kant ska ligga lägre än hjulcentrums horisontallinje, alt. bibehålles grundkonstruktionen...
Om skärmen inte går ner till hjulcentrum orginal behöver den inte göra det. Men nu vet jag ju inte exakt vad för bilar du syftar på, kan hända att somliga sätter kapen i skärmarna trots det reglerna säger.
-
Tänkte främst på volvo åå saab som är vanligast, tex fram på en volvo kapar många ur och bak på en saab :P
-
william jag har sj varit och tittat på din bil (innan du köpte den) och har sett lite som vore bra att göra med din bil inga stora ingrepp men ändå borde nog kollas på. jag kan gärna komma förbi dig en dag om jag är ute och åker förbi jens eller någon åt ditt håll och visa dig vad som är bäst och lättast att göra klart helt innan bes. hoppas du kommer ut och kör många trevliga tävlingar under 2010 du har blivit mycket mer körvan sedan din debutant i falköping ;D roligt med nya förare inom sporten. fråga jens eller hampus om du vill ha tag i mig. MVH LINUS
-
william jag har sj varit och tittat på din bil (innan du köpte den) och har sett lite som vore bra att göra med din bil inga stora ingrepp men ändå borde nog kollas på. jag kan gärna komma förbi dig en dag om jag är ute och åker förbi jens eller någon åt ditt håll och visa dig vad som är bäst och lättast att göra klart helt innan bes. hoppas du kommer ut och kör många trevliga tävlingar under 2010 du har blivit mycket mer körvan sedan din debutant i falköping ;D roligt med nya förare inom sporten. fråga jens eller hampus om du vill ha tag i mig. MVH LINUS
Bilen är helt klar nu, allt som jag kan komma på iallafal.. ska bara beställa mig en ny stol för den cobran som satt i var ju ganska sleten ;D
-
idag var det besiktning på bilen, gick ju mindre bra :(
fick anmärkningar på buren
1bakotsträvorna för långt ner.
2tvärgående rör för högt up.
3hade totalt glömtbort vevhusventilationen ;)
någon som vill köpa en AUDI? ;D
-
Tänkte främst på volvo åå saab som är vanligast, tex fram på en volvo kapar många ur och bak på en saab :P
bak på saab så slutar faktist hjulhusen faktist över centrum på hjulet orginal
-
Måste passa på att fråga: Varför försöker man få bilen godkänd när man vet att den inte följer regler som har med säkerheten att göra? Lite mygel här och där, att tänja på reglerna för att få bilen att fungera bättre på banan, visst, det är sånt som förekommer i alla sporter. Men när det gäller säkerheten? ???
(Frågan är retorisk, jag vet redan att folk är blinda när det gäller deras egen säkerhet och tänker inte på det förrän något allvarligt hänt - i bästa fall. Alla går på autopilot med inställningen "jag har inte kört ihjäl mig förr så jag kommer inte göra det i framtiden heller".)
-
Ser ut att finnas gott om utrymme ovanför dina bakåtströvor.
Är bara å fixa två nya rör å svetsa dit ovanför om man inte vill kapa.
Var det tvärgående röret i huvudbågen som satt för högt upp?
Bara att kapa ur med en tigersåg och svetsa tillbaka längre ner
-
Ser ut att finnas gott om utrymme ovanför dina bakåtströvor.
Är bara å fixa två nya rör å svetsa dit ovanför om man inte vill kapa.
Var det tvärgående röret i huvudbågen som satt för högt upp?
Bara att kapa ur med en tigersåg och svetsa tillbaka längre ner
jo jag ska göra så, (har redan rören hemma) besiktnings gubben sa till mig att lägga 2 över dum gammla.
och om plast rutan sa han inget
-
Ne men du tänker väll inte åka med 1.5mm skitplastruta ???
-
Sätt i en riktig så har du plastrutan som reserv på tävling för det duger den till, vindrutan kommer skaka och vibrera när du kör och blir repig på nolltid, det vet jag av egna erfarenheter ;)
-
En så pass tunn ruta klarar inte torkarna att hålla ren, så är rätt värdelöst.
Sätt i en glasruta, gör stor skillnad
-
Minsta tjocklek på Framruta i plast är 3 mm Desutom måste det vara sprickfri Polykarbonat.
Så 1.5 mm från nån bygghandel är inte direkt godkänt.....
-
Minsta tjocklek på Framruta i plast är 3 mm Desutom måste det vara sprickfri Polykarbonat.
Så 1.5 mm från nån bygghandel är inte direkt godkänt.....
men gubben slog lite på rutan och frågade vad den var gjord av så sa jag att jag inte visste för att den satt på när jag köppte bilen och han sa ok?
det han sa att jag skulle ändra på var bara bakåtsträvorna och vevhusventilationen...
inget om rutan
om han har sagt dom 2 sakerna, så är det ju dom 2 sakerna...
han kan ju inte direkt komma med någt nytt när det är endrat.
men det är nog lika bra att köpa en glas ruta, hur mycket brukar en ruta kosta på skroten?
har det kommit nytt reglemente för 2010?
-
jag fick en golf i (H)jul klapp av min farbror ;D
ska nog bli FR av den..
-
Nä men då har väl reglerna ingen funktion längre då eftersom han inte sa nått om rutan......
Men jag hade alldrig i He...ete åkt med en sån ruta, men det är ju upp till var och en.....
-
Minsta tjocklek på Framruta i plast är 3 mm Desutom måste det vara sprickfri Polykarbonat.
Så 1.5 mm från nån bygghandel är inte direkt godkänt.....
Godkännt som "race reparation" på tävling annars är det inte godkännd :)
En ruta från skroten kostar typ 500kr
-
Race Reparation.... Det har jag nog missat men ok........
Tror nog det är lite svårt och hitta ruta till en audi från (1970?) så det är nog till att skaffa fram riktig plast tror ja......
-
Står väl inte direkt i reglerna men jag har fått det godkännt 2gånger att reparera med under race, av teknikerna som var på plats :)
-
Ok, Det mesta kan ju hända i en Folkracedepå ;D ;D
-
att hita en ruta kansje kan bli lite väl dyrt så försök hita en hel bil och skär ut den rutan
-
Det var ju bra att han slog ner på bakåtsträvorna, kan även säga att infästningen till dom inte är godkänd, så gör inte likadant på dom nya. Eftersom bakåtsträvan sitter fast i huvudbågen med en hylsa så måste man ha genomgående bultar. Man får inte skarva med hyla och enbart svetsa som det var gjort på din bil.
Och ang rutan så är det bara att byta.
En icke godkänd plastruta (även om den är 3mm tjock) blir skujkt repig såfort du använder torkarna och du kommer inte att se någonting.
Säkerheten är inget man ska pruta på...
-
Tråd lyft. :)
Hade en 745 som var byggd 10 år tidigare och hade gått x antal tävlingar utan något skrivet i vagnboken.
Jag åkte 2 tävlingar med den och så helt plötsligt vart det nedslag på buren.
Bilen besades inan tävling och var klar så jag skulle skriva på bara.
Men just när jag skulle skriva så ropade en på mig att jag skulle komma och titta på en sak.
Han sa att buren inte var godkänd.
A-strävorna hade en liten böj just vid instrumenpanelen på båda sidor och så fick det inte vara.
Han tog boken och skrev men fick ialla fall köra.
Kollade upp med andra tekninker när jag kom hem och mailade bilder och alla andra sa att det var helt okej och det skulle inte skrivas på det.
Men men jag kapade bort bocken som var ca 5cm lång och satte dit skarv hylsor som jag bultade med m8 och svetsade.
Nästa tävling besade han igen och då var det helt okej.
I mina ögon så vart det en försvagning av buren men det var godkänt.
Men att golvet i bagaget rasade ur och det regnade x antal 10kilos vikter under tävlingen det gjorde inget. (var faktiskt inget jag sett för den var målad med 100 lager färg) Bytte det efter den tävlingen.
-
http://www.sbf-folkrace.com/dokument/bage.pdf (http://www.sbf-folkrace.com/dokument/bage.pdf)
-
Ja jävlar.
Där visar det klart och tydligt att det inte får vara så.
Men lite trist att man får olika bud av tekniker.
Byggde en bil på beställning och den fick nedslag på buren men sen hade jag en som var exakt lika byggd och den var godkänd.
Fast jag chansar inte utan lyssnar och lär så man slipper missförstånd.
-
Gäller o hålla sig väl me besiktninfolket, då går va skit som helst igenom.