Folkrace forum
Trimma => Övriga => Ämnet startat av: Börno skrivet september 05, 2010, 13:07:41 PM
-
Hej alla :)
Vet inte om denna fråga passar här?
Har jätte problem me min opel.
E då 2.4l med 2.2l insprut.
Den beter sig som batteri e tomt, går tungt (trött) de batteri har ja i en vanlig gatbil å då funk de kanon.
Ja har gnista men hoo vill inte öppna spridarna heller.
Kan fördelarn sitta ett halv varv fel å därför de e så här?
Tacksam för svar.
Mvh//Björne
-
låter som en väldigt dålig startmotor som tar all ström
-
har oxå varit inne på de så ja har bytt startmotor 4 gånger :s
-
Kan vara dålig kontakt någonstans på vägen mellan batteri och startmotor. Mät hur låg spänningen är på batteriet under ett startförsök, och mät sedan samma sak direkt på startmotorns anslutning & jordning. Om det t.ex. är 10V på batteriet och 9,5V på startmotorn är det rätt okej, men om det är betydligt lägre på startmotorn än på batteriet vet du att det är dålig kontakt någonstans. (Vilket inte alls är osannolikt med tanke på hur eldragningen brukar se ut i folkracebilar. ;))
-
haha jo plusen e riktigt dålig precis uppe vi plus polen. Ska fixa ny plus först å främst. Men om de e dålig kontakt har de oxå me å göra att spridarna inte öppnar?
Mvh
-
Alltså tar ja tag i polen å kabeln i andra handen så åker kabeln ur.
Men de kan alltså va de som e fele å därför hoo inte öppnar spridarna å e trött?
Å inte fördelan som e ett halv varv fel å hoo motarbetar sig själv?
-
Testa du att fixa kabeln först. Pluskabeln måste sitta bra, annars blir det problem...
-
tackar för alla svar :)
Blir biltema imöra å ny kabelsko
El helt ny kabel me sko :)
Skriver imöra igen om hur de går/gick :D
Mvh/Björne
-
Alltså tar ja tag i polen å kabeln i andra handen så åker kabeln ur.
Men de kan alltså va de som e fele å därför hoo inte öppnar spridarna å e trött?
Är det dålig kontakt så får man ett ganska stort spänningsfall, och med lägre spänning tappar startmotorn orken och andra eldelar fungerar sämre eller inte alls. Datorn som styr insprutningen är gjord för 12V, den kanske fungerar ner till 8V eller något sånt och med så dålig kontakt som man får med lösa kablar kan du hamna långt under det. Med andra ord ganska goda chanser att det bara är det om är felet.
-
låter kanon om de bara e de :)
Hur tjock ska kabeln va? 10mm som minst? Jag å el e int bästa kompisar men man lär sig :p.
När vi ändå är igång.
Detta me å nolla maskin.
Kulan på svänghjule mot piggen niten, styrstifte rakt upp å ett litet märke kl 19 bakom bröstkåpan då e båda främre ventilerna stängda.
E de rätt å riktigt?
För e de ja gått efter.
Å då ska de inte spela nån roll hur ja stoppar i fördelarn?
Märke på remskivan finns inte.
De här e allt ja har el haft problem me :s
Denna motor har ja haft i snart 2 år dax å få höra hur hoo låter snart haha.
Mvh
-
absolut ingen skillnad me ny plus samt sko. Lika trött än.
Tips å hjälp tack.
Mvh
-
stiften blir blöta nu :D så nån skillnad vart de, me annan sko.
Vända på fördelarn? El kan de va nå annat? Hoo e trött än men inte lika som innan. Men inte ett liv.
Mvh
-
Mät enligt instruktionerna i mitt första inlägg.
-
nu e märkningarna som dom ska.
Kulan på svänghjule mot piggen.
Styrstifte rakt upp å nå märkning mot stödplåten kl 19. Då e båda främre ventilerna stängda samt 1 å 4:ans kolvar i topp.
Rotorn å märke i fördelarn pekar mot fyran. Låter de riktigt? El ska den vridas 180grader?
Ska låna instrument å kolla de du sa, då mitt instrument har fått fötter å försvunni :s
-
Om 4:ans ventiler vippar, ska väl rotorn stå på 1:ans? Så är det på Volvo...
-
tändföljd 1342 står man brevi biln å tittar på fördelar locke å räknar medsols uppe te vänster så e 2:an där 1:an te höger 3:an under 1:an så ni förstår ungefär hur de ser ut å vänder ja då fördelarn så hamnar den nere te vänster. Blir de rätt då? Detta kanske vart lite rörigt hehe .
Men ja tackar så hemskt möe för alla svar hjälp å tips :)
-
om fördelarn e ett halv varv fel så räcker de me att byta plats på kablarna? Alltså sätta 1:an på 4:an osv?
Iställe för å lyfta å flytta fördelarn?
-
Det funkar
-
Tack då vet ja :)
Blir garage nu å ja hör av mig hur de går. Funkar de inte så slänger ja maskin i sjön å jagar en annan. För va de kan va annars har ja ingen aning om :s
-
maskin snurrar bättre nu men batteri tar slut ganska fort :/
Inte ett liv ger hoo. Nå annat fel?
Mvh
-
har nu vänt fördelarn utan resultat. Hjälp!
De kommer ut en röd kabel från kabelhärvan rätt tjock de stod sitter på startmotorn men va nån som sa att den ska sitta på batteri? Vad stämmer? Men varför e hoo så trött å drar batteri?
-
nu e krafterna åter :D
Ska inhandla nytt batteri samt en jordfläta te.
Sätta den i motofäste mot blocke å i kaross duger de?
Samt jaga en annan startmotor.
Går de å mäta om de e fel på den som sitter i nu?
Mvh
-
Halloj alla.
Nu har ja nya bekymmer så svar önskas :D
Har nu nytt batteri å köpte 3 beg boxar tog dom direkt ur en fungerande bil.
Nu snurrar hoo på riktigt bra så så långt e allt jätte bra men ja har ingen gnista kvar :/ vad e fel?
Hoo får soppa fram men kommer inge ur return varför då? Stiften blir inte heller blöta el fuktiga.
Snälla hjälp fort biln måste gå denna månad.
Mvh
-
har du ingen gnista så får den inge bensin boxen får puls av tändgivaren i fördelaren
-
vart har gnistan tagi vägen?
Fanns me gamla boxarna trots att en lukta bränt den andra full me vatten den 3 vet ja inte om de e nå fel på alltså styrboxen.
Dom här 3 andra ja har nu tog ja direkt ur en fungerande bil men då försvann gnistan.
Ska ja testa å byta styrbox? E samma nr på dom.
Har slut på idéer å lusten e borta igen allt ska bara krångla jämt!
-
nu har ja skaffa nytt elsystem nytt sprut boxar mm å nu ger hoo liv baktänder blir trött när hoo tänder.
Fördelarn som e halv varve fel? Byta plats på kablarna bara?
Mvh
-
nu startar hon =)
Lär skaffa lite små saker bara sen syns vi nånstans =)
Tack för alla svar.
Probleme va ström drog en ny från batteri te spolen sen hopp hon igång på första varve.
Mvh
-
hoo startar å går.
Då maskin stått 4-5år oljan i 3 år sirap värre men va ju tvungen å se om hoo gick så när hoo starta fick hoo gå i 20-sek märkte då att hoo läckte i grenrörs packning å lite i ventilkåpan så ja tömde vatten å olja. Oljan va totalt svart å sirap så långt lugnt.
Bytte ventilkåpa i samma veva ny packning men tyckte att de såg lite ljusgrått ut kolla oljan (den nya) jodå den va ljusgrå stått utan vatten sen ja bytte olja, fyllde vatten å starta upp na hoo går klockrent inga missljud el blå el vit rök lite vitt va de ju men inge märkvärdigt tycker ja själv.
Men hoo börja blå röka bakom maskin mot torped vägg. Stängde av å börja titta gick int mer än 20-30sek igen, men svänghjule hade svart olja på sig de som ryker?
Så dom 2 frågor ja har är ju då varför ljusgrå olja när hoo har stått utan vatten?
Avlagringar nåt me gamla oljan?
Varför olja på svänghjul läcker vart å om den läcker borde inte de va grå olja där då å inte svart?
Möe å läsa men bäst å ta me allt.
Väldigt tacksam för snabba svar :)
Mvh/Björne