Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: motor som spikar  (läst 11423 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad volvograbb

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
motor som spikar
« skrivet: mars 21, 2013, 14:05:13 PM »
Kanske dumt att fråga men håller just på att ställa tändningen på en kompis volvo, med b20. Jag undra lite hur exakt de låter när de spikar och vad man ska lyssna efter och hur de låter när man ute och kör om de spikar?
Volvo 940 16v
Volvo 240 lätt trimmad B230

:)

jag använder inte FB så ställer mina frågor här :)

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: motor som spikar
« Svar #1 skrivet: mars 21, 2013, 20:29:49 PM »
Det blir ett vasst metalliskt tickande lite som om någon skulle kasta smågrus på torpedväggen  upplever jag att det låter som men då är jag ju hörselskadad och mer eller mindre tondöv :P
men så länge man har någorlunda avgassystem så hörs det väldigt tydligt bara och höja tändningen gradvis tills ni hör något liknande det jag beskrev sen backa 2 grader och slutar det då så är det bra :P
oftast så spikar det där motorn har max vridmoment eller vid segdragning på låga varv på standardmotorer.
mvh

Utloggad volvograbb

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: motor som spikar
« Svar #2 skrivet: mars 30, 2013, 09:00:42 AM »
Okej tack de hjälpte oss mycket. :) men vi kan inte få till tändningen riktigt för de vill bara spik. Spika de bara om man ställer tändningen för högt?
Ha nog en lite film klipp som vi filmade som kan se om jag kan lägga upp.
Volvo 940 16v
Volvo 240 lätt trimmad B230

:)

jag använder inte FB så ställer mina frågor här :)

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: motor som spikar
« Svar #3 skrivet: mars 30, 2013, 12:36:23 PM »
Det spikar mest troligt bara om du har för hög tändning fast om motorn tex går snålt eller ju varmare den går ju lägre tändning måste man köra med då det är tryck och hög värme som gör att bränslet självantänder/detonerar istället för att antändas i en kontrolerad förbränning. så om man ligger nära gränsen med kall motor så kan det spika då den blivigt igenomvarm.
men börja och rycka lös slangen mellan vakumklockan på fördelaren och insuget och ställ sen tändningen på 10 grader på tomgångsvarv (800r) sen sätt tillbaka slangen och provkör och belasta motorn tex kör på 3an och låga varv sen trampa ner gasen och dra den till iaf 4000 (efter det spikar det mest troligt inte då fördelaren har slutat öka tändningen med varven) sen kan ni prova höja 2 grader i taget tills ni hör spikningar backa då av 2 grader så ska det vara bra :P
det brukar vara svårt och höra spikningar på ett filmklipp även om det spikar riktigt mycket :P

Utloggad volvograbb

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: motor som spikar
« Svar #4 skrivet: april 06, 2013, 11:04:06 AM »
Okej tack för hjälpen då tro jag iallafall att jag förstår hur de gå till.
Okej så 800rpm och 10 grader sen 800rpm 12 grader osv tills de spika sen  backa om jag förstå rätt?
Volvo 940 16v
Volvo 240 lätt trimmad B230

:)

jag använder inte FB så ställer mina frågor här :)

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: motor som spikar
« Svar #5 skrivet: april 07, 2013, 19:47:45 PM »
jo det var så jag menade

Utloggad volvograbb

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: motor som spikar
« Svar #6 skrivet: april 08, 2013, 10:49:56 AM »
Okej tackar :D
Volvo 940 16v
Volvo 240 lätt trimmad B230

:)

jag använder inte FB så ställer mina frågor här :)