Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: opel 2.0 ecotec  (läst 12563 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andreas89

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
opel 2.0 ecotec
« skrivet: november 16, 2011, 17:28:33 PM »
tjena

 hittade en skapligt billig astra på blocket som skulle vara värd att bygga på, med 136hk motorn en 2 liters 16v ecotec.
 
funkar ecotec motorerna bra och är det lätt att få fart i dom? vanliga 8v motorerna till opel brukar ju räcka gott och väl.

helst av allt skulle man ju vilja ha en c20xe motor att stoppa i, dom verkar ju gå ruggigt bra :) men dom är ju inte så lätta att få tag på dessvärre.

Utloggad Pelle Olausson

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • opel power
    • Visa profil
SV: opel 2.0 ecotec
« Svar #1 skrivet: december 01, 2011, 18:55:28 PM »
jag hade hellre kört med en 8v 2 litare alltså c20ne än en ecotech
c20xe är en grymt fin motor  8)

Utloggad andreas89

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: opel 2.0 ecotec
« Svar #2 skrivet: december 08, 2011, 19:53:36 PM »
skippade astran. blev en vectra iställe nu med c20ne motor som det får bli bygge av.
kanske man får tag i en c20xe för en billig peng och stoppar i den  :D

en nyare saab 900 motor ska de väll ochså gå att klämma i?
något du har testat pelle? hur är det med drivaxlar, motorfästen och elen isf?

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: opel 2.0 ecotec
« Svar #3 skrivet: december 08, 2011, 20:04:05 PM »
nyare 900 motor 94-98 byt lamell till opelns sen är det bara att skruva ihop saabens motor och opelns låda passar rakt av tror till och med att det finns fästhål för saabens motorfästen i vectran

Utloggad Wik

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: opel 2.0 ecotec
« Svar #4 skrivet: december 09, 2011, 12:35:11 PM »
Saab ng motor är bolt on i opel! Kom bara ihåg alla detaljer, typ gaswire, servosystem, kylarslangar, expansionskärl, kopplingswire osv. Men allt är som sagt bara att flytta över, det man kan behöva göra fästen för är servobehållare och exp. kärl.
Jag konverterade dock en astra, ser inte identiskt ut under huven som vectra, de är lite trängre.

Tog lamell från XE då den stämde bättre mot saabens tryckplatta. Det elektriska är inga märkvärdigheter, var någon kabel mer än opeln som ville ha ström annars ser de mest likadana ut där med. Om du av någon anledning får för dig att köra med saabens låda istället måste du ha spakställ från saab, dock bolt on som allt annat  8)
Ta saabens fjäderben också så får du lite större bromsar samt lättare att hitta 15" fälg.

Detta hade ju inte mycket med XEV att göra men lite allmän info sådär bara

Utloggad Jobe

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: opel 2.0 ecotec
« Svar #5 skrivet: december 18, 2012, 19:38:33 PM »
Vad är det som skiljer mellan Opels lamell och saabens ? Passar dom inte alls mellan varandras lådor ?

Utloggad tjipp

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
SV: opel 2.0 ecotec
« Svar #6 skrivet: januari 08, 2013, 09:04:10 AM »
jo lamellen passar väl, men opel/Saab har olika diametrar..
Därför det pusslas ihop lite vad som blir bäst!

En fråga som jag undrar när jag läste dethär. kan man inte behålla saablamellen och tryckplattan och bara dunka på opellådan?