Folkrace forum
Trimma => Övriga => Ämnet startat av: Morsole skrivet februari 25, 2009, 19:46:39 PM
-
Hej!
Finns det någon elektronikkunnig på forum'et här som skulle kunna berätta för mig antingen var jag hittar en, eller hur jag själv bygger en "strömkran"?
De som själva har monterat elektrisk pump vet säkert hur stark motorn är, det vet jag inte än heller.
Någon som kan/vet hur man gör??
Mvh Johannes i Sjöbo
-
Eller blir det "lättare" att bygga in en 220V enhet och köra pumpen via denna?
Mvh Johannes
-
Nja, såvida du inte tänker ta pumpen som du har för att få färskvatten från brunnen till huset kan jag inte se någon som helst anledningen att sätta dit en växelriktare, då jag förmodar att du har en pump avsedd för fordonsbruk och då går på 12V. Jag har absolut ingen aning om vilka strömstyrkor det rör sig om, men jag antar att det är tillräkligt mycket för att en vanlig potentiometer (justerbart motstånd) ska bli väldigt otympligt. Det borde väl fungera att styra spänningen med en transistor däremot, modellen lite större.
Varför vill du strypa pumpen? Vet att en del har termostat till elektrisk vattenpump, låter det som ett alternativ?
-
Det var väl en teoretisk funderare; ibland kan man resonera sig fram till vad som kan vara bra...
Lättare att skruva i skallen än i verkligheten!
Något helt annat är att det skulle vara bra ha elpumpen till att gå när man stängt av motorn, så överskottsvärmen kommer ut, antingen man har turbo eller sugtrimmad motor.
Kan du något om att öppna upp i toppackningen etc??
Mvh Johannes
-
Det enklaste för att få den funktionen är att ha en termostat och ett relä som tar ström direkt från batteriet, alltså inte går via tändningen. Då kommer pumpen att gå oavsett om motorn är igång eller ej om vattnet är varmare än termostatens bryttemperatur. Annars går det att ha en tempgivare och göra en enkel komparatorkrets, då kan du ställa vid vilken temperatur som pumpen ska starta.
Vad menar du med öppna upp i toppackningen? Slipa upp bulthålen i B20 packningen?
-
Tack för förslag, mycket bra tänkt! Nej, det är en Saab 8v (Saab 900I-85) motor jag håller på med i en etanolkonvertering; tror mig veta att vissa bearbetar kylvattenkanalerna på toppen, men vet inte exakt hur de gör...
Alla är vi barn i början!
Mvh Johannes i Sjöbo
-
SAAB är ointressant, Volvo for life! 8)
-
Håll tillgodo!
Mvh Johannes
-
Hur går det för dig?
-
Har just plockat av en gammal bensinvärmare från bilen, och där satt ju en liten pump, som mycket väl ska kunna agera cirkulator vid motoravstängning; dvs den kopplas ihop med fläktreläet så den går i gång när fläkten går; den går ju även efter stopp.
Sen har jag höjt arbetstrycket lite på mängdmätaren; så nog fan går bilen bra. Den drar strax över litern etanol nu när värmen kommit till Skåne; 2mms planing gör lite slag i saken. Sen har jag ställt kammen för bottendrag, så den drar närmast som en Volvo traktor nu.
Har andra planer nu för nästa motor, det får du höra om sen...
Mvh Johannes