Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: vilket sprut till opelmotor?  (läst 11665 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Quimpan

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Opel Astra Sport
    • Visa profil
vilket sprut till opelmotor?
« skrivet: oktober 02, 2012, 11:03:11 AM »
Motorn jag har är en opel C20NE.
Jag har läst mig till att man kan använda topp, insprut och hela kabelstammen från opels 1,8 motor då man inte vill porta eller plana, för att den ska gå bättre.

Fråga 1: Är det från opels C18NZ-motor som man ska använda alla delar ifrån?

Fråga 2: Om man planar/portar C20NE toppen, vilka insprutningsdelar bör man använda sig av då?
              Bör man ta C20NE sprutet, 1,8 sprutet eller bör man ta nått annat?
Bättre att be om ursäkt än att be om lov.

Utloggad Quimpan

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Opel Astra Sport
    • Visa profil
SV: vilket sprut till opelmotor?
« Svar #1 skrivet: oktober 05, 2012, 18:04:51 PM »
Ingen som har koll?
Bättre att be om ursäkt än att be om lov.

Utloggad Sputtnick

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
SV: vilket sprut till opelmotor?
« Svar #2 skrivet: oktober 05, 2012, 22:18:35 PM »
Är inte C18NZ "förgasarsprut" samma som på 1.6i?. jag har iaf en C20NE med en chippad box från en 18E (1.8 GSI) det kanske är toppen från en 1.8 GSI man ska ha på 2 liters motorn, har för mig att dom ska vara mer varvvillig. men jag kan ha fel.  ???

Men är det så, är det dags att byta topp till nästa säsong för jag har en 1.8 gsi motor ståendes i garaget.  >:D

Utloggad Quimpan

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Opel Astra Sport
    • Visa profil
SV: vilket sprut till opelmotor?
« Svar #3 skrivet: oktober 08, 2012, 07:38:22 AM »
Toppen tar man från en 1,8 pga att man höjer kompan utan att man behöver plana och att det sitter vassare kam och ställbart kamdrev i 1,8 .
Funderar på att köra med planad och portad c20ne topp, matchportat c20ne sprut och c18nz kam (om den är vassare).
c20ne kabelstam och självklart ett litet chip.

Det känns som att det ska funka bra.
« Senast ändrad: oktober 10, 2012, 19:43:15 PM av Quimpan »
Bättre att be om ursäkt än att be om lov.

Utloggad Wik

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: vilket sprut till opelmotor?
« Svar #4 skrivet: oktober 09, 2012, 22:36:06 PM »
Motorn heter 18E och har ställbar tändning, ej något spec med kamdrev vad jag vet.
Då med tillhörande sprut givetvis. Kamaxeln ska vara lite värre, ja, har läst siffror på lyft och duration men ids inte lägg upp nåt här som jag inte vet stämmer.

Utloggad Quimpan

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Opel Astra Sport
    • Visa profil
SV: vilket sprut till opelmotor?
« Svar #5 skrivet: oktober 24, 2012, 13:19:07 PM »
Okey.
Vilken låda skulle ni välja då.
gls lådan eller gt?
GTn är mer tätstegad men har det nån betydelse?
Bättre att be om ursäkt än att be om lov.

Utloggad Wik

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: vilket sprut till opelmotor?
« Svar #6 skrivet: oktober 25, 2012, 19:00:24 PM »
Låda är väl smaksak, de flesta jag pratat med föredrar "långa" lådan, likaså jag. Bilen går då ca 105km/h på tvåan (mätarfart) vilket behövs ibland konstigt nog på flera banor... Med GT lådan stoppar det vid 95 om jag minns rätt. Detta med original varvstopp.
F16wr = "långa" lådan (finns med två olika slutväxlar vad jag hört men inte fördjupat mig i)
F16cr = GT lådan
F20 = lådan som sitter i 16v versionerna, har något lägre utväxling än F16wr.
F28 = 6vxl ur turbomodellerna, måste moddas för fwd bruk och kostar som en hel folkracebil i inköp så kanske inte så aktuell  ::)

F16cr växer inte på träd och kan ibland säljas för en slant som kan bekosta flera "vanliga" lådor

Utloggad Jobe

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: vilket sprut till opelmotor?
« Svar #7 skrivet: november 10, 2012, 13:42:06 PM »
Hur funkar en f18 låda,är det någon stor skillnad mellan den och f16 ?