Det spikar mest troligt bara om du har för hög tändning fast om motorn tex går snålt eller ju varmare den går ju lägre tändning måste man köra med då det är tryck och hög värme som gör att bränslet självantänder/detonerar istället för att antändas i en kontrolerad förbränning. så om man ligger nära gränsen med kall motor så kan det spika då den blivigt igenomvarm.
men börja och rycka lös slangen mellan vakumklockan på fördelaren och insuget och ställ sen tändningen på 10 grader på tomgångsvarv (800r) sen sätt tillbaka slangen och provkör och belasta motorn tex kör på 3an och låga varv sen trampa ner gasen och dra den till iaf 4000 (efter det spikar det mest troligt inte då fördelaren har slutat öka tändningen med varven) sen kan ni prova höja 2 grader i taget tills ni hör spikningar backa då av 2 grader så ska det vara bra
det brukar vara svårt och höra spikningar på ett filmklipp även om det spikar riktigt mycket