Ska du börja köra folkrace tror jag det kan vara bra att läsa reglementet, det svarar faktiskt på många frågor.
FR-T 6.11 Säkerhetsbälte
Säkerhetsbälte ska vara av minst fyrpunktstyp, med minst tre (3) fästpunkter. Bälte med 4 st. infästningar ska ha 4 st. fastsättningspunkter. Dess bakre infästning ska sitta så högt som möjligt, dock ej högre än axelhöjd. Endast infästningsöglor av typ som är avsedda för bälten ska användas. Om bältets infästningspunkter sitter genom karosseriplåt, ska en bricka, minst 2 mm tjock och minst 40 cm2 i storlek, monteras på motsatt sida. Dimensionen på bult o mutter, samt gänga på infästningsögla, ska vara 7/16 UNF.
Om bältets bakre infästning ej fastsättes i befintlig hatthylla eller på likvärdig plats, ska det fastsättas i ett rör som är av samma dimension och kvalité som bågen. Detta rör fastsvetsas väl antingen i bågen eller på annan lämplig plats, så att bältet kommer på passande höjd.
I detta rör fästes bältet på något av följande sätt:
1. Med en slinga runt röret.
2. I en klämma av min 3 mm tjockt och 30 mm brett plattjärn som bockats runt röret. I denna klämma av plattjärn skruvas bältet fast så att järnet klämmer runt röret och sitter fast. Klämman får fästas med svets.
När bältet är skadat eller slitet ska bältet dömas ut och märkas m ed vit färg VOLVO 189. Märkt utrustning får ej användas i något bilsportsammanhang.
Det man kan tillägga är väl att tänka igenom hur du monterar det, så det inte
bara är tillräckligt bra för att gå igenom besiktningen. Det är fråga om din egen säkerhet så det är värt några minuters extra jobb för att få dit det på ett bra sätt, och dessutom kan det vara värt att tänka över hur svårt det skulle vara att skruva loss - när man fått bilen såld på en tävling och står i ösregn, halv storm och solen har gått ner så man inte ser vad man håller på med, då vill man inte komma på att någon måste krypa in under bilen för att hålla emot muttrarna när bältet skruvas loss...