Folkrace forum
Folkrace => Övrigt => Ämnet startat av: gretobah skrivet januari 21, 2011, 23:21:47 PM
-
Hej! Jag är sugen på att börja köra folkrace. Förstår att en bil kostar 6-7000 och att det tillkommer avgift för licens, medlemskap, utrustning etc. Men hur mycket pengar får man räkna med att lägga ut på delar och reparationer under året? Tack på förhand :)
-
du glömde ngt som plockar till pengar, DÄCK :P
-
Kostnad för reservdelar & reparationer lär vara väldigt individuellt, delvis beroende på hur bråttom du har att få tag i delarna och delvis beroende på hur mycket du misshandlar dina bilar.
Är du förutseende kan du köpa på dig mycket som är bra att ha för småpengar, biltema har en del grejer och kan man plocka delar från en bil som ändå ska skrotas kan man få mycket användbart helt gratis. Om du å andra sidan behöver prylar efter lunch en fredag för att tävla på lördagen, då får du hoppas att du ens hittar grejerna och betala det de kostar där dom finns...
Reservdelsåtgången varierar drastiskt med om du är en av dom försiktiga nybörjarna som kör ganska försiktigt bakom dina medtävlanden, eller om du ger dig in mitt bland dom och försöker få plats där det inte finns plats för fler bilar. Med tiden lär sig vissa att det också kan vara fritt från knuffande bilar om man ligger långt före motståndarna, men det är inte lika lätt att köra framför dom som bakom. ;D Det GÅR köra tävlingar utan att behöva byta så mycket som en skruv - och det går också köra sönder bilen så ordentligt att det bara är att skicka den till skroten.
Har du några funderingar på vad du ska ha för bil? Olika delar "förbrukas" på olika bilar, så vilka grejer man bör ha på lager varierar.
-
du glömde ngt som plockar till pengar, DÄCK :P
Ajaj :(
Det GÅR köra tävlingar utan att behöva byta så mycket som en skruv - och det går också köra sönder bilen så ordentligt att det bara är att skicka den till skroten.
Har du några funderingar på vad du ska ha för bil? Olika delar "förbrukas" på olika bilar, så vilka grejer man bör ha på lager varierar.
Att köra strax bakom låter som min grej, haha! Jag vill ha så billig racing som möjligt, då min ekonomi inte är så stark. Vet inte alls vad för bil jag skulle välja, men finns det någon som generellt är billig i drift, dvs håller bra och inte sliter ut några dyra delar i första taget? ;D att vinna lopp är inget mål, utan att kunna åka hyfsat för en så billig peng som möjligt.
-
Jag har lagt min budget på 10 tusen per säsong (bilköp inte inräknat). började åka förra året och har inte hunnit med att nöta sönder massa däck så jag vet inte om det räcker. Men får jag inte budgeten att gå ihop får bilen stå still.
-
Jag har lagt min budget på 10 tusen per säsong (bilköp inte inräknat). började åka förra året och har inte hunnit med att nöta sönder massa däck så jag vet inte om det räcker. Men får jag inte budgeten att gå ihop får bilen stå still.
Det låter ju som en vettig summa. Hur mycket har du kommit upp i hittills, och när på året började du? Är det kul?
-
Till att börja med måste du kolla vilka tävlingar du ska köra.
Bor du långt upp i norr kan du ha långt mellan banorna och måste börja med att betala bensin för att ta dig dit.
Sen är det beroende på vilken bil du väljer.
Om det är ekonomin som du oroar dig för så ska du välja den bil som du vet att du kan få billiga reservdelar till.
Tipset är att du köper en reservdelsbil för en billig peng. Mycket billigare än att köpa de olika delarna för sig.
Det andra är att du ska köpa en färdig bil på tävling. Att bygga en egen bil brukar vara dyrare.
Kolla om du kan köpa begagnad utrustning. Men kolla med reglerna att just de saker du köper är godkända (Gäller även då du köper nytt)
Vill man inte Köpa bra däck så behöver man inte men då kanske man inte heller ska räkna med några bra placeringar.
Köp däck som är bra och som håller länge. Jag kan rekommendera Galaxie safari fr. Jag vet att jag är jävig på den frågan då jag själv är en av dem som säljer dem men jag har bara hört bra saker om dom även på den här forumet. Skulle gärna vilja höra från någon som har något negativt att säga.
Lite priser:
Bil 6500 plus 100kr/anbud
ca 800kr för licensen
Utrustning (hämtat från www.janolisa.se)
Hjälm från 1095kr
Krage från 450kr
skor från 1415kr
balaklava från 310kr
handskar från 405kr
bälte från 1970kr
pga de nya reglerna vet jag inte vad overall eller stol kostar.
per tävling
200-300kr startavgift
ca 400kr för bensin till tävlingsbilen
bensin till dragbil från 15kr/mil
reservdelar. Jag brukar räkna med 200kr i snitt/tävling men det kan dra iväg rejält vid storskrotning.
Om man inte tar med sig egen mat så får man räkna med kanske från 150/tävling och per person.
100kr för eget anbud om man vill.
Jag har säkert glömt något och vissa priser kanske inte är helt korrekta men det kan vara en måttstock för vad saker kan kosta.
-
safari däcken är ju bra förutom stomarna är åt helvete för mjuka annars fina :)
-
safari däcken är ju bra förutom stomarna är åt helvete för mjuka annars fina :)
Låter bra och mindre bra =). Är det safari eller safari fr du tänker på? Fr (folkrace) är ju de med förstärkta hjulsidor.
-
Jag har lagt min budget på 10 tusen per säsong (bilköp inte inräknat). började åka förra året och har inte hunnit med att nöta sönder massa däck så jag vet inte om det räcker. Men får jag inte budgeten att gå ihop får bilen stå still.
Det låter ju som en vettig summa. Hur mycket har du kommit upp i hittills, och när på året började du? Är det kul?
Förra året räknade jag inte in för jag köpte Både Folkracebil, utrustning och biltrailer. så det gick väl på ca 30000:-. Men han med 2 tävlingar och det gick på ca500:- per tävling inget gick sönder måste tilläggas. Förhoppningsvis så håller min budget då jag bara har tänkt att köra 5-6 tävlingar, annars får jag kanske be frugan om en liten slant :P. Och om det är kul så är det hur roligt som helst. Men en sak lärde jag mig man var ganska tuff när man stod i depån och tyckte det skulle bli busenkelt men efter första starten så var man inte så tuff längre. Märks att det behövs massor av rutin.
-
vanliga safari är det jag har kört på tror jag :P
-
vanliga safari är det jag har kört på tror jag :P
Okey då vet jag.
Det är ju bra att kunna ge feedback till tillverkaren för att göra dom bättre.
-
Reglementet är ju skrivet med tanke på att man skall köra på begagnade vinterdäck.
Inte konkurenskraftigt.
Men billigt!
Vet inte om det skiljer i hållbarhet/slitstyrka, men har man en vanlig bil så brukar man kunna få tag på vinterdäck billigt-gratis.
-
Reglementet är ju skrivet med tanke på att man skall köra på begagnade vinterdäck.
Inte konkurenskraftigt.
Men billigt!
Vet inte om det skiljer i hållbarhet/slitstyrka, men har man en vanlig bil så brukar man kunna få tag på vinterdäck billigt-gratis.
Helt rätt.
Jag kör faktiskt en kombination.
Jag kör med Galaxie FR fram och med gamla vinterdäck bak. (framhjulsdrivet)
Jag tycker att det går bättre då.
Man har bra grepp fram och man kan sladda lite lättare, då man vill, om man inte har allt för bra grepp bak.
Sen vet jag inte om det är optimalt för alla, då folk säger att jag kör framhjulsdrivet som en bakhjulsdriven... =)