Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Intresserad men förvirrad  (läst 30179 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Claren

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Intresserad men förvirrad
« skrivet: augusti 05, 2011, 18:38:21 PM »
Hej allihop.

Efter att ha kört "´virtuella race" (läs: datorspel) i många år slog det mig att man borde naturligtvis prova på riktigt. (nåja, men folkrace i alla fall ;))
Så då börjar jag med att inhämta lite info från Wikipedia där det bland annat står att ALLA bilar säljs för 6600:- efter tävlingarna. Det var ju lite tråkigt tyckte jag, att tvingas köpa ny bil till varje tävling låter inte som någon höjdare. Sen hittar jag detta forum där man diskuterar trim och ombyggnader. Någonting måste vara fel. Man kan inte köpa en bil, bygga om den och trimma den och sedan sälja den för 6500:- direkt efter tävlingen. Det måste bli jätteförlust varje gång.

Så, hur funkar det egentligen?

Hälsningar
____________
 /ommy

Utloggad Quimpan

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Opel Astra Sport
    • Visa profil
SV: Intresserad men förvirrad
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2011, 21:35:16 PM »
Det är sant att din bil kan köpas av vem som helst för 6500 + 100 kr i anbudsavgift efter tävlingen.
Men ibland kan man köra flera år med samma bil.
Man behöver inte trimma och hålla på om man inte vill men man får trimma hur mycket man vill också.
Går bilen dåligt är det tråkigt att köra men man får förmodligen behålla bilen.
Om man trimmar och så går bilen bra, man kommer till finaler etc etc men då är risken att man blir av med bilen.
Men man får även försöka "köpa" sin egen bil.
Man lottar bland alla som vill köpa samma bil.
Bättre att be om ursäkt än att be om lov.

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Intresserad men förvirrad
« Svar #2 skrivet: augusti 06, 2011, 03:13:31 AM »
Att bilen måste säljas efter tävling för ett fast pris om någon vill köpa den är en metod för att hålla nivån på bilarna jämn. Tanken är att bilar som går extra bra blir sålda, och därför kommer folk inte lägga för mycket pengar och jobb på trimning eftersom det bara leder till att dom blir av med bilen. En vacker teori, även om den kanske inte stämmer helt med verkligheten alltid...  ;D

Min egna åsikt är att det är lämpligare att lägga tid och pengar på att lära sig köra bilen och prova olika enkla och billiga trick för att förbättra väghållningen. Oavsett hur mycket effekt man har kommer det inte gå fort om man inte kan hantera bilen, å andra sidan kan bra förare i ganska tama bilar få överraskande bra resultat.

Utloggad Claren

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Intresserad men förvirrad
« Svar #3 skrivet: augusti 06, 2011, 16:31:41 PM »
Tack för era svar.
Idén är bra, den borde förhindra att man får samma situation som i alla andra motor/segel sporter: Den med mest pengar vinner.

Jag läste även att bilarna inte får gå fortare än 80 km/h (fortfarande wikipedia).
Då verkar det inte mycket lönt att trimma motorn med tävlingskolvar, turboaggregat och andra svindyra åtgärder.
Är inte utväxlingen det rimligaste stället att börja på. Man borde kunna få rätt många hästar i asfalten med lägre utväxling, eller?
(Ursäkta mina bristande kunskaper)

 

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Intresserad men förvirrad
« Svar #4 skrivet: augusti 06, 2011, 19:29:33 PM »
Det får inte vara möjligt att köra bilarna snabbare än 80km/h, men det är bansträckningen som ska hålla nere farten - alltså inte direkt något du behöver tänka på mer än att eventuellt anpassa bilen efter den fart du klarar att köra med.
Lägre utväxling kan ge lite bättre acceleration, men det kan samtidigt ge andra nackdelar i stil med att en raksträcka som förut gick köra på en växel nu kräver att du växlar upp i slutet av rakan, och sedan växlar ner igen. Inget större bekymmer, men vinner du mest på den sänkta utväxlingen eller på att slippa växla ett par gånger extra? Kommer säkert skilja beroende på föraren, banan o.s.v, så nått att testa sig fram till för att se vad man trivs med. Men oavsett vilken utväxling du har så får du inte mer effekt, så några underverk kan det inte göra.

Turbo och annan överladdning är inte tillåtet, så det är klassisk sugmotortrimning som gäller. Kolvar och andra delar i bottendelen av motorn har relativt begränsad inverkan på motoreffekten, största vinsten med bättre bitar där är att man kan få en hållbarare motor. Med andra ord väljer de flesta folkraceåkarna att inte bry sig så mycket om det, rasar det så rasar det och är det billiga grejer gör det inte så mycket - det har bytts rasade motorer i depån mellan heaten på många tävlingar. ;D Övre delen av motorn är det mer intressanta, alltså förgasare/insprutningen, topplock, kamaxel, och grenrör/avgasrör. Modifikation och/eller byte av dom prylarna ger effekt, med lite kunskap och rätt maskiner/verktyg kan man ordna mycket av det själv för småpengar.

Sedan får man inte glömma att motorer behöver justeras in också. En kille gjorde en noggrann inställning av tändningen på en standardmotor i en Volvo 240 för några år sedan, skillnaden mellan fabriksinställningen och den optimala inställningen blev 7hk - inget enormt, men om man kan få fram något liknande genom justering på soppan också så har man helt plötsligt en motor som är klart överlägsen originalet. En trimmad motor kommer vara i större behov av korrekt justering, och därmed även ge större vinst när det görs rätt...

Utloggad Claren

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Intresserad men förvirrad
« Svar #5 skrivet: augusti 07, 2011, 04:49:24 AM »
Det låter djäkla intressant. :-)
Jag får åka ner till Svampabanan (Tommelilla / Skåne) och titta lite.
Har sett att man även kan hyra bil där för att prova.
Blir man frälst så är det tydligen bara att anmäla intresse för bilarna efter en tävling för att få en egen som är klar att köras direkt.


Tack för hjälpen.
Vi syns kanske på banan snart.

_________
 /ommy


Utloggad Quimpan

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Opel Astra Sport
    • Visa profil
SV: Intresserad men förvirrad
« Svar #6 skrivet: augusti 09, 2011, 10:13:25 AM »
Det låter djäkla intressant. :-)
Jag får åka ner till Svampabanan (Tommelilla / Skåne) och titta lite.
Har sett att man även kan hyra bil där för att prova.
Blir man frälst så är det tydligen bara att anmäla intresse för bilarna efter en tävling för att få en egen som är klar att köras direkt.


Tack för hjälpen.
Vi syns kanske på banan snart.

_________
 /ommy



Frälst och frälst. Jag brukar jämföra det med en drog.
Har man provat så stannar man.
Och de flesta som slutar får återfall =)
Bättre att be om ursäkt än att be om lov.