Det får inte vara
möjligt att köra bilarna snabbare än 80km/h, men det är bansträckningen som ska hålla nere farten - alltså inte direkt något du behöver tänka på mer än att eventuellt anpassa bilen efter den fart du klarar att köra med.
Lägre utväxling kan ge lite bättre acceleration, men det kan samtidigt ge andra nackdelar i stil med att en raksträcka som förut gick köra på en växel nu kräver att du växlar upp i slutet av rakan, och sedan växlar ner igen. Inget större bekymmer, men vinner du mest på den sänkta utväxlingen eller på att slippa växla ett par gånger extra? Kommer säkert skilja beroende på föraren, banan o.s.v, så nått att testa sig fram till för att se vad man trivs med. Men oavsett vilken utväxling du har så får du inte mer effekt, så några underverk kan det inte göra.
Turbo och annan överladdning är inte tillåtet, så det är klassisk sugmotortrimning som gäller. Kolvar och andra delar i bottendelen av motorn har relativt begränsad inverkan på motoreffekten, största vinsten med bättre bitar där är att man kan få en hållbarare motor. Med andra ord väljer de flesta folkraceåkarna att inte bry sig så mycket om det, rasar det så rasar det och är det billiga grejer gör det inte så mycket - det har bytts rasade motorer i depån mellan heaten på många tävlingar.
Övre delen av motorn är det mer intressanta, alltså förgasare/insprutningen, topplock, kamaxel, och grenrör/avgasrör. Modifikation och/eller byte av dom prylarna ger effekt, med lite kunskap och rätt maskiner/verktyg kan man ordna mycket av det själv för småpengar.
Sedan får man inte glömma att motorer behöver justeras in också. En kille gjorde en noggrann inställning av tändningen på en standardmotor i en Volvo 240 för några år sedan, skillnaden mellan fabriksinställningen och den optimala inställningen blev 7hk - inget enormt, men om man kan få fram något liknande genom justering på soppan också så har man helt plötsligt en motor som är klart överlägsen originalet. En trimmad motor kommer vara i större behov av korrekt justering, och därmed även ge större vinst när det görs rätt...