Håller med föregående talare om att det är enklast att köpa bil på bud. Jag hade köpt en fin kaross snarare än en bra motor, som förstabil. Det blir förmodligen mindre strul och du får kanske behålla bilen några tävlingar så du hinner köra in dig lite med samma bil utan att behöva koncentrera dig på att lära dig en ny bil.
Jag hade också köpt en framhjulsdriven bil som första bil. Det är betydligt enklare att köra än t.ex. Volvo och det blir roligare att köra om man känner att man har koll, snarare än att man bara sladdar runt som en galning, även om det kanske ser "ballare" ut att köra på ställ. Vänta med det nåt år eller tre.
Den vanligaste färgen är säkert Biltemas lackfärg. Tänk på att den skall tåla vatten bara...
Släp lönar sig garanterat att köpa om du skall köra mer än ett par tävlingar per år. Detta är den största utgiften när man börjar, men om du tröttnar så får du tillbaka pengarna. Släp tappar inte mycket i värde. Det du bör tänka till på är vad ni har för dragbil och vad du skall ha för släp. Det bästa är om du har en förare som har BE-kort, och därmed får dra 1500 kg med de flesta större kombibilar. Har man bara B så gäller det att man har en bil som får dra 1500 på B-kort och det är inte så vanligt. Volvo 945 är väl den vanligaste bilen, som får dra 1500 på B-kort. 1300-kärra är inget alternativ om man vill vara laglig. Det är bara riktigt små bilar, typ Micra, Corsa, 340 mm som klarar sig på en 1300-kärra. Jag vägde ett släp+Volvo 142 en gång och hamnade på exakt 1500, och då är ju inte en 142:a speciellt tung. Alltså, kolla detta med den som ska köra bil+släp.