1
Säljes / SV: volvo 855
« skrivet: mars 26, 2016, 21:16:21 PM »volvo 855 säljes till bygge,folkrace !! , dåliga bromsar bak,motor o låda går kanon.ge ett bud ska väck !!!
Vart finns den?
Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW |
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
volvo 855 säljes till bygge,folkrace !! , dåliga bromsar bak,motor o låda går kanon.ge ett bud ska väck !!!
Två 2,2 L Subaru motorer med kompletta kabelhärvor säljes till högstbjudande.
Tror inte det har så mycket med svänghjulet att göra, men är nog hur motorn är inställd..
Kör skelett med tomgång på 800varv, inga problem...
Om du redan har ett 2" system skulle jag kört på det och inte bytt då man vill hålla kostnaderna nere men ska det byggas från grunden skulle jag byggt ett 2.5"
batteriet tanken mm flyttar man ju alltid till skuffen på bakhjulsdrivna bilar även kylaren kan med fördel flyttas dit men det är betydligt mera jobb med
om du har någon med erfarenhet som är lite påläst bör det ju bli bra med toppen bara man får harmoni i bitarna så brukar motorerna gå bra tex en värstingtopp med dubbla su och mild kam ger ingen mer effekt alls än en milt portad 530 snarare går den kanske sämre på låga varv då gashastigheten blir för låg i insugskanalen.
sen iaf i början så släng inte ut allt för mycket pengar då bilarna lätt åker på anbud då speciellt på mindre tävlingar där många inte satsar så hårt utan försök få bilen driftsäker istället så du får köra fullt ut och slipper skruva:P
Lägger till lite erfarenheterOkej får fundera lite när det gäller toppen för jag vill ha grymt vrid istället. Porta mina topplock själv då jag har en erfaren portare med 30 års erfarenhet som lärare så det kostar mig bara tid. Så man är ju inte helt bakom flötet på det men är fortfarande i experimenterings stadiet
Originalventiler och tryckare räcker rätt långt så och byta dom är nog jobb och utgifter i onödan om du ska köra med dubbla stromberg eller 45er, en vettig kam rätt portning och hårdare fjädrar räcker.
Sen gör större ventiler ingen nytta om inte kanalerna under är nog stora chansen finns istället att om man konar upp kanalen för mycket under ventilen bildas en lågtrycks son i inner-radien som gör att toppen stallar/flödar sämre.
men skulle du vilja byta bara antingen insug eller avgasventilerna skulle jag gått på 46mm insugsventiler istället och haft kvar org avgasventilerna iaf med en kamaxel med samma profil på insug och utblås.
Hur mycket planing (vilket kompförhållande) beror till stor del på kamaxeln ju mera duration ju högre komp är lämpligt.
Bakaxelutväxling beror lite på bana och körstil men jag föredrar lägre då slipper man gå ner på ettan i många tvärare krokar och får då lättare ner fästet sen om man får köra på trean på någon raksträcka tycker jag gör mindre men det är ju olika från person till person och framförallt beroende på vilket register motorn har
Då det gäller avgassystem räcker 2.5 tum till men går ett tre tums med en burk igenom ljudkraven?
tyvär brukar man ju vara tvungen och lasta i en del barlast för och hänga med i starten men ju lättare bilen blir ju bättre så iaf framför bakaxeln lätta så mycket du orkar lägga ner tid på då det gör av sig:P
mvh
Jaha ja... Tycker det verkar som en perfekt folkracemotor. . Men du gör givetvis som du vill.
Ska du sälja motorn löst?
Varför inte ha kvar 16 ventilaren i bilen? Duger bra till en nybörjare och minst jobb oxå.
Plana 2,5 millimeter eller mer Större insugsventiler tycker jag e onödigt med så små förgasare men sätt i 38mm avgas och kör med extraktorgrenrör och porta så kanalen stämmer med packningen/ grenröret ,Ska då letar upp en 3,73 i gömmorna då Klart det blir hårdare ventilfjädrar blir också 37mm ståltryckare Är det förlänga man skulle göra fick för mig att det var korta ner den men kan ha fel Fundera just om en tjock plåt som sprängskydd vet inte om man får det men man får väl mygla lite när det gäller säkerhet Hittade 2 nya fajs med insug, trattar. monteringssats så det bara är och skruva i och o-ringsblocken för strax över 5000kr. Tror det var kyrkmotorsport. Köper jag dem så blir byggkostnaden över 6500 och då förlora jag pengar ifall jag blir av med bilen Så får fundera lite man är ju arbetslös så man vill inte förlora hyr mycket som helst Tung gasfot inga problem
2,5" el 3" rör hela vägen bak med en dämpare längst bak skulle nog jag satsa på.
Hårdare ventilfjädrar kan va bra om man åker med mycket lyft och gillar att VARVA
Kör med 3,73 för då slipper du lägga i 3:an. sedan svetsar diffen .detta e vad jag skulle gjort
för kortare lägen så förlänger du typ 20mm under kulan på spaken.
jag skulle valt 2 fajs 45 framför dubbla orginal men beror ju på hur resten av motorn ser ut
har aldrig handlat på finess med bara hört gott därifrån så det verkar riktigt bra, priserna är ju rimliga också
ang svänghjulet så om du är orolig att det ska smälla får du väl valsa te en 12 mm plåt och sätta runt svänghjulet eller nåt?
och viktigast av all kapa fjädrarna bak 2 varv och ca 130 kg ballast och en sjujävla tung gasfot!!
bort med all el! sedan sätter du i en 8v motor och fördelare med brytare och sedan förgasare. sedan drar du + till spolen och minus på kondensatorn från spolen. och + te startmotorn och inte att glömma är mekaniska soppapumpen på blocket.