1
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: februari 13, 2013, 19:04:58 PM »
storleken på kanalen som du säger styrs av lyft och varv är bara delvis rätt.
en generell regel torde vara att man ska göra så liten kanaldiameter som man bara kan till tänkt kamaxel och insug/Förgasarhalsring.
anledning är ju att halsringen kommer ju avgöra hur långt upp i varv som motorn kommer att öka orken låt säga att du kör en dubbla 45 or och har en absolut maxsvarvad halsring på 41,6mm och en 2300cc maskin så räcker halsringen till effektökning upp till cirka 6200varv.
alttså skulle man in princip åka en enbart tillsnyggad 531a med H kam och 45or och få en bra och lättkörd maskin. Nån som har en sådan skulle gärna få bänka den å se vad den ger.
ökad ventilstorlek skull ge ytterligare mer effekt på samma maskin. så räkna på 88% på detta å se vilken storlek på kanalen man ska ha.
till detta så kan man lägga avstämningslängder på insug och extraktor.
mvh vargen
en generell regel torde vara att man ska göra så liten kanaldiameter som man bara kan till tänkt kamaxel och insug/Förgasarhalsring.
anledning är ju att halsringen kommer ju avgöra hur långt upp i varv som motorn kommer att öka orken låt säga att du kör en dubbla 45 or och har en absolut maxsvarvad halsring på 41,6mm och en 2300cc maskin så räcker halsringen till effektökning upp till cirka 6200varv.
alttså skulle man in princip åka en enbart tillsnyggad 531a med H kam och 45or och få en bra och lättkörd maskin. Nån som har en sådan skulle gärna få bänka den å se vad den ger.
ökad ventilstorlek skull ge ytterligare mer effekt på samma maskin. så räkna på 88% på detta å se vilken storlek på kanalen man ska ha.
till detta så kan man lägga avstämningslängder på insug och extraktor.
mvh vargen