Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - vargen

Sidor: [1] 2 3 ... 6
1
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: februari 13, 2013, 19:04:58 PM »
storleken på kanalen som du säger styrs av lyft och varv är bara delvis rätt.

en generell regel torde vara att man ska göra så liten kanaldiameter som man bara kan till tänkt kamaxel och insug/Förgasarhalsring.

anledning är ju att halsringen kommer ju avgöra hur långt upp i varv som motorn kommer att öka orken låt säga att du kör en dubbla 45 or  och har en absolut maxsvarvad halsring på 41,6mm  och en 2300cc maskin så räcker halsringen till effektökning upp till cirka 6200varv.

alttså skulle man in princip åka en enbart tillsnyggad 531a med H kam och 45or och få en bra och lättkörd maskin. Nån som har en sådan skulle gärna få bänka den å se vad den ger.

ökad ventilstorlek skull ge ytterligare mer effekt på samma maskin. så räkna på 88% på detta å se vilken storlek på kanalen man ska ha.

till detta så kan man lägga avstämningslängder på insug  och extraktor.

mvh vargen


2
Volvo / SV: ventilsäten i alu
« skrivet: februari 13, 2013, 18:50:59 PM »
det kommer inte funka kommer max hålla för en uppstart inte mer sen kommer du tappa komp såvida du inte bara ska köra på tomgång så kanske det håller längre.

men prova gärna för tror ingen har gjort det tidigare men frågan är ju varför du inte sätter i en större sätesring det är ju inte direkt några svåra grejer om man har typ kraftig pelarborr eller mindre fräs



3
Volvo / SV: Trimma Volvo B230 K motor
« skrivet: september 19, 2012, 12:31:48 PM »
sorry finns ingen 630 på b200 finns bara 530 topp är som vilken annan b230 som helst bara mindre volym.

4
Volvo / SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« skrivet: december 05, 2011, 23:26:25 PM »
styrhylsorna till toppen kolla så att dom inte är för långa vet en som tog från en annan motor dom va längre med samma problem

hm kan dom bottna i toppen menar du??

ps weber50 du skrev att styrhylsorna satt i toppen??? du måste menat att dom sitter på blocket.

hm i detta fall skulle ett par kort på blocket respektive toppen kanske kunna hjälpa för vidare felsökning.

5
Volvo / SV: tomgång
« skrivet: december 05, 2011, 23:21:21 PM »
ja det kan den den är olika öppen beroende på temperatur . just därför vi brukar ta bort den och plugga slangarna.

6
Volvo / SV: tomgång
« skrivet: december 04, 2011, 23:18:52 PM »
förresten,,tillsatsluftsliden, måste den ha ström,, och isf hela tiden eller?
svar ja men man kan plugga smlangarna med det funkar.


på samtliga bilar jag haft med E sprut så ger konstant strön på kallstarten att jag får lägre tomgång alternativt att den surar och dör.

mer felsökning krävs börja med kolla co skruven /co om du har möjlighet.

annars låg tändning

när allt åvan ser ut att lira ställ tomgång i första hand på svarta skruven räcker inte det justera gasvajern.

7
Volvo / SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« skrivet: december 04, 2011, 23:14:20 PM »
inte för att vara taskig men .antingen har du inte gjort rent ordentligt eller så har du glömt något exempelvis täta termostathuset ordentlit lagt dit ny packning till vattenpumpen  satt dit felaktigt insug så vattenkanalerna i toppen inte blir täta.


att byta topp på en volvo är rysligt enkelt .

be någon annan göra det åt dig så hittar du/ni nog felet.

8
Regler / SV: Blankett för avregistrering
« skrivet: december 02, 2011, 23:55:06 PM »
japp nua blanketter numera med som skall undertecknas av vagnboksutfärdaren första gången man tar ut vagnbok, efter det går det inte att göra det (allt går om ni förstår men inte enligt det sätt man tänkt ha det på)

9
Volvo / SV: soppa pump
« skrivet: december 02, 2011, 23:49:26 PM »
det saknas föresten en sak på mitt E sprut. har aldrig hållt på med det så jag vet inte vad det är. den sitter i 2 st insex bultar (M6)  under insuget. det går tydligen 2 slangar till den med banjo bultar. slangarna kommer från själva bränsle huvudet.vad är det? behövs den? kanske dåligt förklarat men någon fattar säkert vad jag menar för nått :)



styrtrycksventil ska det sitta där alternativt en en liten justerbar grej så man kan ställa styrtrycket.

10
Volvo / SV: soppa pump
« skrivet: november 28, 2011, 17:40:49 PM »
ja det gör det  enligt meca är det samma pumpar till 240 740 940 E och F  bara olika anslutningssatser 1515 heter pumpen på meca språk sen är det ett långt nummer som skiljer för vilken anslutning man ska ha på kablar och slangar.

11
Bygga / SV: Bakflyttad förarplats
« skrivet: november 27, 2011, 12:41:44 PM »
go for it  jag menar får man flytta stolen nära ratten borde man ju få flytta hela skiten längre bak med och sålänge man inte stumsvetsar deformationsdelarna så bibehåller man ju tänkt orginalfunktion .

för vi har ju alla sett stumsvetsade skarvade kortade rattstänger rattar deformationszoner som blir godkända gång efter gång.

12
Volvo / SV: soppa pump
« skrivet: november 26, 2011, 14:02:20 PM »
ska kolla det nästa gång jag är vid bilarna.


460 pumpen köper man lättaste på biltema för några hundralappar.

13
Volvo / SV: soppa pump
« skrivet: november 25, 2011, 21:01:30 PM »
mina såkallade F pumpar ger samtliga över 6 bar i tryck utan att gnälla   körde så en hel säsong.


montering av  den och hur man bygger tanken är av stor vikt för hur länge pumpen kommer att hålla.

pumpen ska sitta lägre än tanken samt att anslutning minst måste hålla 15mm i innerdiameter  och sitta i bakkant och cirka 1cm från botten aldrig uppifrån och lodrätt ner det är absolut kass. då  ALLA utom 1 på volvos bilar har en förpump monterad i tanken ALLA saab och volvo med endast en pump kan suga bensin direkt.


tips är att använs volvo 460 pump som klarar både att suga och trycka som förpump monterad utanför.

14
Volvo / SV: soppa pump
« skrivet: november 20, 2011, 23:21:07 PM »
fungerar aldeles utmärkt med f pump till e motor kört med det hur många gånger som helst.

15
Volvo / SV: problem b230e
« skrivet: november 20, 2011, 23:18:37 PM »
om du lyckats sänka tändningen så behöver du ställa upp tomgången den svarta plastskruven på insuget. utåt mer tomgång.

Sidor: [1] 2 3 ... 6