Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Freddyvx3

Sidor: [1] 2
1
Volvo / B230a ska piggas upp, tips mottages
« skrivet: september 09, 2018, 22:22:43 PM »
Har fått tag i en 240’i med b230a och ska ha den som börn bil. Det jag har fått tag i är en 531 topp med A-kam och 2st solex 45. Men nu vill jag ha tips på hur mycket jag ska plana toppen och vad för kam jag köra. Helt original topp just nu. Bilen ska köras på höga varv, så kammen behöver ej vara gjord för att köra i stan. Ska jag köpa hårdare fjädrar också? Sen finns det något mer jag ska göra på motorn för att plocka lite mer hk?

2
Volvo / V kam, behövs schimsa?
« skrivet: januari 28, 2018, 20:35:52 PM »
Har köpt en v kam och tänkte köra med den ett tag, men måste man schimsa in ventilspelet på en original kam? B230f

3
Volvo / Fråga angående lashcaps
« skrivet: november 12, 2017, 22:24:39 PM »
Tänkte ta och stoppa in större ventiler i toppen men på folkraceshopen står det att ventilerna är 1,5mm längre än original och att man skulle behöva då mindre lashcaps när man kör med en kam från dom, och jag har räknat ut att jag behöver 0,5 mm lashcaps. Men det finns ju inte. Hur ska jag då lösa det?

4
Volvo / Förgasare konvertera B230f
« skrivet: augusti 08, 2017, 22:58:13 PM »
Om jag nu skulle vilja konvertera min B230f till förgasare(weber). Hur ska jag då gå till väga? Tänkte köra med detta insug: https://folkraceshop.se/tillbehor-folkrace/forgasare-carburettor/insug-volvo-saab/weber-insug-volvo-b23-b230-manifold och dessa förgasare: https://folkraceshop.se/tillbehor-folkrace/forgasare-carburettor/weber-fajs-45-48-50-55/dubbla-fajs-45-dcoe-inkl-trattar . Men vad mer behöver jag? Vet att jag behöver få ner soppatrycket så en bränsletrycks regulator behövs. Men vad mer behövs sen?

5
Volvo / Insug b230f
« skrivet: juli 02, 2017, 03:23:54 AM »
Ännu ett inlägg... men nu är det så att en 531 flödar 195 och ett vanligt f insug flödar 196. Då är det väll bättre att jag byter till ett bättre insug om jag ska porta?Det är då jag har fastnat, ska jag ha plenum insug till en vanlig f? Eller ska jag köra på orignal insuget?

6
Volvo / SV: Trim recept b230f
« skrivet: juni 16, 2017, 22:38:06 PM »
Hittade lite bilder på hur man får bättre flöde som du har lagt upp, ska prova lite då jag har några 530 toppar liggandes

7
Volvo / SV: Trim recept b230f
« skrivet: juni 16, 2017, 19:09:06 PM »
Ska nog köra med den här setupen så får man väll ändra efter vägen

8
Volvo / SV: Trim recept b230f
« skrivet: juni 15, 2017, 21:10:30 PM »
Lh 2.4 insprutning. Kör orignal filter, Du har ingen bild på luftboxen hur du har gjort eller kan du förklara mer om det?

Har kollat runt lite på annan kam så får se om det

9
Volvo / SV: Trim recept b230f
« skrivet: juni 14, 2017, 21:51:00 PM »
Okej tack, slipa kan jag göra. Skulle du lägga till eller ändra något på trimmen för att göra det bättre?

10
Volvo / Trim recept b230f
« skrivet: juni 13, 2017, 01:10:51 AM »
Förlåt för alla inlägg men försöker få ett  bra recept till b230f, någon som kan säga om det här kommer lira bra ihop?

Fs280 Kam
Extraktorgrenrör
2,5" avgasrör
531 topp, planad
Tidigare tändning

Skulle ni lägga till nåt eller ändra något? Har inte kunskap att porta och vet ingen som kan porta toppar i Örebro så det kan jag inte göra.

11
Volvo / SV: B230 tändspole på b20
« skrivet: mars 05, 2017, 22:02:41 PM »
Kollat så brytargapet är rätt och kabel från brytare till fördelare till tändspole är hel och sitter som den ska?
Tror du motorn är dåligt jordad ta en vanlig startkabel och sätt från batteriets minuspol till motorn och se om det blir någon skillnad.
Annars kan kondensatorn vara dålig då får man överslag i brytaren och ytorna som tar emot varandra blir brända med dålig kontakt som följd
Det sitter även en liten kabel/jordfläta i fördelaren mellan plattan brytaren sitter skruvad i och godset i fördelarens vägg går den av jordar det dåligt.
dra åt helvete vad mycket du kan, ska ut och kolla när jag är vid duetten. Tusen tack

12
Volvo / SV: B230 tändspole på b20
« skrivet: mars 04, 2017, 17:07:04 PM »
Har för mig att tändspolarna som sitter i bilar med topp monterad fördelare helst ska ha förkopplingsmotstånd om man ska använda dom med brytare.
Och så skiljer väll anslutningen i tändkabeln men annars går det
vi provade att koppla in b230 tändspole men den gav fortfarande inte gnista, sen så drog ju ur ett tändstift från motorn och sa åt polarn att köra på starten men den fick fortfarande inte gnista men sen råka jag göra nåt, tror jag råka ta på karossen så den fick tändning och startade. Den gick inte helt hundra men den funka iaf, sen när vi åkte ut ur garaget så dog den. Så jag tänkte på om den har nå jord fel?

13
Volvo / B230 tändspole på b20
« skrivet: mars 03, 2017, 06:46:10 AM »
Passar en tändspole från en b230 på en b20?

14
Volvo / SV: Kam till B230F
« skrivet: februari 09, 2017, 20:40:34 PM »
Det beror på om dom trimmat något en turbomotor är ju löjligt enkel och få hyfsad snurr på jämfört med en sugmotor:P
En av mina polare kör 850 med typ 144 hk eller nå sånt? Den andra kör 945 turbo med 0.6 laddtryck, den har väll helt okej med hk men han vågar inte ge fullt så. Den tredje har en 740 turbo och han ligger nog på en 65 hk, den är helt slut. Så har nog en chans ;)

15
Volvo / SV: Kam till B230F
« skrivet: februari 09, 2017, 00:58:03 AM »
Med org insug och oportad topp är det ingen mening med en vass kam effekten stryps av toppen och insuget motorn kommer inte ge någon hög effekt ändå.
Av folkraceshoppens kammar skulle jag ha kört en fs122 eller med portad topp en månen8  men då måste chippen fungera bra med den och helst extraktorgerör och grövre avgassystem. Eller minst plocka bort katalysatorn och gärna en ljuddämpare för lägre avgasmotstånd.
Värre än så måste man lägga lite mera pengar på kringsutrustningen
tackar som fan för tipset, bara 4.10 utväxling kvar sen bränner jag nog förbi dom andra ;)

Sidor: [1] 2