Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - jesprut

Sidor: [1]
1
Saab / SV: Ventilknack ?
« skrivet: juni 02, 2011, 19:47:59 PM »
Lyfte lite på toppen idag och kikade in på kolvarna och visst fan så fanns det märken där, så jag ska ta och skruva isär allt mer så fort jag blir frisk.

2
Saab / SV: Ventilknack ?
« skrivet: maj 21, 2011, 16:49:09 PM »
Kör motorn så mycket jag vågar, har ingen kylning än :P men brukar gå upp till typ 70-80grader så det går att köra motorn en stund iaf. Men än har knacket inte försvunnit, hällde på lite mer olja idag och det gjorde jag genom vevhusventilationshålet så det skulle komma till tryckarna med en gång.

Tog ur stiften och drog runt med spärrskaft och det är något när kolven är uppe. Men om det skulle vara ventilen skulle det inte ta tvär stopp då ? och skulle det inte blivit ventilsallad när jag kört motorn? plus att motorn skulle gå dåligt p.g.a detta ?

Kanske kan ha en inspektionskamera på G får se hur det artar sig i veckan, orkar verkligen inte riva av toppen för att kolla.


Tack för att du tar dig tid att svara på mina frågor :)


3
Saab / SV: Ventilknack ?
« skrivet: maj 16, 2011, 19:11:24 PM »
Hade du tryckarna i olja medan du gjorde vid toppen?
De låg enskilt i zippåsar undertiden, för att hålla reda på vart de hörde hemma.

Vet du hur de lät innan planingen?
Igen aning, köpte den utan att ha hört den igång innan. Enligt säljaren skulle ha blivit renoverad för ca 1500mil sedan.

Inget ovanligt att det låter i början, fast det här var lite för mycket av det goda!
Det var det jag tänkt på också, ibland har man ju knackar det ju lite precis när man startat bruksbilen men det försvinner ganska fort.

OM du misstänker att ventilerna tar i kolvarna, ställ då kammarna som de ska stå med original kamdrev.
Det är ju faktiskt ett alternativ.

1,5 mm ska det gå att plana, INTE mera.
Gött, information på hur mycket man kan plana är ju näst intill obefintligt :P

Snurrade du motorn innan du stoppade i stiften för att kolla att allt gick fritt??
Ja det gjorde jag. Jag tyckte inte att det var några problem

Tog loss ventilkåpan för att förvissa mig om att olja kommer upp dit upp och det gör det iaf :) Kanske skulle testa och slänga i lite olja genom vevhusventilationshålet så det kommer direkt i toppen.

När jag kollar ner i tändstifts hålen så ser jag kanten till "försänkningen" på toppen av kolven, om ventilerna skulle ta i borde inte det vara i det området ventilerna tar i eller är det längre ut mot kanten.

Har också monterat -431 spridare och de ska enligt utsago ticka i varierande ljudvolym när bilen är igång, men det känns inte som att det kan vara det heller ?
[/quote]

4
Saab / Ventilknack ?
« skrivet: maj 15, 2011, 22:06:48 PM »
Har ett litet problem, har en ny ihopplockad motor (B202i) och den knackar något jävulskt. Frågan är om det kan vara lyftarna eller om det är ventilerna som tar i kolvarna?
Det som jag har gjort med den och är lite osäker på är att jag har planat toppen 1mm, justerbarakamdrev och vridit insugskammen lite tidigare.
Har tagit bort tändstiften och lyst med ficklampa ner i hålen åt alla håll med kolven nere utan att se något konstigt. Om det är ventilerna som tar i så borde det väl synas när man kollar på detta sätt ?

En film är på sin plats också, här hör man det hela tydligt.


Tack på förhand.


//Jesper

Sidor: [1]