Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Haapasaari

Sidor: [1]
1
Volvo / SV: Rost på kamaxel
« skrivet: november 04, 2014, 13:37:13 PM »
Ska testa de :)

2
Volvo / Rost på kamaxel
« skrivet: november 01, 2014, 16:19:01 PM »
Fick hem en kam som var rostig, ska jag skicka tillbaks den? slipa bort de på något sätt eller bara klappa ner den och se glad ut?

3
Volvo / SV: Min b23e i 240 gle -84
« skrivet: oktober 10, 2014, 23:22:54 PM »
Du kan du! tack för svar!  :yourock:

Har en 405 topp liggandes och ett par dellorto 48or, va tror du om det? min budget på motorn är ca 3500kr, då har jag följande liggandes
-Orörd 405 topp
-Dellorto 48or
-insug
-NH 187 kamaxel
har ytterligare då 3500kr att köpa grejer för, tror du de går att få att lira bättre?
vad behövs inhandlas?
+ extraktor
+ 2.5 tums avgas
+hårdare fjädrar kanske?
+plana toppen?
nått mer?

kan göra ställbart kamdrev på skolan :)
skulle vara rätt kul att åka ifrån alla på isen i vinter :)

4
Volvo / Min b23e i 240 gle -84
« skrivet: oktober 10, 2014, 19:30:30 PM »
Tjena, gällande min b23E -84 då, läst runt en heldel på internet, jag har A-kam? eller H kanske? och de klenare lagren? Nåja bygger iaf folkracer på denna bil. Hade nu tänkt mig trimma denna lite iaf! tänkte mig följande-
-Orörd topp
-Extraktor, 2.5 tums avgas
-Kam, NH 187. Denna kam? Farsan påstår nu att den kommer från en rallycrossmotor. Har sökt på internet om denna kam utan någon framgång alls. Någon som har info om denna kam? Mätte bascirkeln och den ligger på ungefär 33.1mm, vad är bascirkeln på orginal och vilka lashcaps är rekomenderade isf? om de krävs. På baksidan av kammen står de 3 saker ristat, (NH 187), 15 och 102° eller 10.2 ° men antar de är 102 ° nockvinkel, kan de stämma?

Ni som nu är rutinerade tror ni alls på detta recept isf? kommer jag behöva hårdare ventilfjädrar? ställbart kamdrev? har säkert glömt en massa jag kunde nämnt. Alla tips är varmt välkomna och uppskattade!

tackar på förhand för svar! :)  :goodluck:

5
Volvo / SV: Renoverar samt småtrimmar b21e
« skrivet: juni 23, 2013, 22:38:53 PM »
Tjena, har inte kunnat svara nu under midsommarhelgen de har vart mycket då min bror dog tragiskt  :'(.

Men du har rätt de är en 160topp och de står NH 187 på kammen. Sen när jag började fundera kom jag på att jag har en annan volvo topp hemma så jag gick och kollade det var en 405 topp. Borde jag satsa på denna istället går den dit rakt av? misstänker också att NH187 kammen kommer från denna topp. De är nämligen så att min farbror kört rallycross och lämnat en del grejer kvar hos oss.  De tackar jag för  :D

Så om 405 toppen går på b21an, ska jag då köra med NH187 eller D kammen?. Att skaffa en b23 eller b230 motor tänkte jag först på men mitt mål är ändå att försöka hålla de under 1000kr i budget, då jag hört med lokala skroten innan och han skulle ha 1500kr för en b230 komplett. Så jag kör på b21an oavsett, köper nya ram och vevlager och annat som kan behövas.

Tack för svar uppskattar det till tusen  :yourock:

6
Volvo / Renoverar samt småtrimmar b21e
« skrivet: juni 19, 2013, 21:31:08 PM »
Tjena, som rubriken lyder renoverar jag en b21e motor. Eftersom jag bara är 15år så är min budget mycket låg och försöker alltså bygga den så billigt de går med delar jag sitter på hemma. Jag har 3 kammar att välja mellan och här kommer problemet vilken kam bör jag använda? vill förstås bygga en så rolig motor jag kan till vinterns lek med grabbarna ute på isen :D

kammar jag ligger på:
A-kam
D-kam
och en okänd kam jag inte hittar någon bokstavsmärkning på, de märkning om finns är
- 18^7 (18upphöjt till 7 ) eller 182
- 10^2 (10upphöjt till 2 ) eller 102
- 15
- (NI) i en cirkel eller N1 i en cirkel
vad kan de vara för kam? kanske jag förklarat dålig. :( nå iaf vilken kam bör jag välja? behöver jag ställbart kamdrev?    ???

kan också informera om att jag ska köra med dellorto 48or och lätt portad topp. orginaltopp från b21e motorn antar att det är en 405a men kanske är helt fel ute.  :laugh:

tackar för alla svar  :dyrka:
mvh: Patrik

7
Bygga / SV: Komplettering av vagnsbok
« skrivet: maj 08, 2013, 23:54:24 PM »
aa, kan fungera de med men kom på att vi har en annan manta ståendes så kan plocka låsen från den och hitta på en "potentlösning" till den sen. Går också som isbil i byn

8
Bygga / Komplettering av vagnsbok
« skrivet: maj 08, 2013, 17:20:06 PM »
Tjena, de är så att jag just tagit licens för folkrace och har debut den 25/5 och funderar över vad som kan behövas kompletteras på en gammal folkracebil en Opel Manta som sist haft vagnsbok i slutet av 90 talet. Har läst på sbf.se men inte fått allt riktigt klart för mig. Men de jag vet är iaf följande

-Kors i buren
-Ny stol och bälten
-Huvudströmbrytare
-Se över bromsar och motor
-Nya plexirutor
-Dörr fäste (Om de inte är godkänt)

bilen har vart igång fram till 2009 har gått på byns isbana

Lite bilder

Bilen
http://oi39.tinypic.com/9hnj44.jpg

Motorn
http://oi44.tinypic.com/6775sx.jpg

Dörren (Funkar detta i besiktningen.)
http://oi44.tinypic.com/236wp4.jpg
De är ett runt rör som går inte i ett fyrkantigt rör och sen ett gummi fäste man drar åt på insidan.
Står dock på sbf's hemsida att "Orginal dörrlås på framdörrar får ej tas ur funktion ". Men då är ju problemet framme hur ska man hitta ett orginal dörrlås till en Opel manta, de är ju inte så vanliga som en tex en volvo 240.

9
Övrigt / SV: Volvo 740 startar inte ?
« skrivet: februari 17, 2013, 15:13:20 PM »
vi har testat nu med startgas då startar den, men stiften är torra så felet borde ligga nånstans kring insprutet men vi ska även kolla vad vi får för bränsle tryck. ???

10
Övrigt / Volvo 740 startar inte ?
« skrivet: februari 16, 2013, 16:26:04 PM »
Tjena var i förra helgen och körde på isen med 740in då den stannade efter 8-10 "lugna" varv. Vi tänkte att den var slut soppa (jag och min far) men vi tankade bilen testade starta, funka inte.  :(
740 GLE -87

- Den får soppa, förbi filtret uppe vid torped väggen
- Den ger gnista
- Vi har bytt kamrem, då vi tänkte att remmen hade kuggat över.
 
Tack för svar   :)

11
Övrigt / rallydäck, Något fabriks fel ?
« skrivet: januari 31, 2013, 17:19:11 PM »
Inget med folkrace att göra men kanske någon som vet  :D

Ska inte dubbarna sitta längre in i däcken eller ska det se ut så här?

en bild http://i49.tinypic.com/2lbzvah.jpg
(bilden var för stor för maxgränsen)

tack för svar

12
Bygga / SV: Väghållning på 740in
« skrivet: januari 24, 2013, 11:50:21 AM »
mjuk bak gärna något lägre än fram och styvare fram då (iaf mitt tycke) då får man en mera  följsam lättkörd bil som går fortare både i starten och i krokarna istället för och resa sig fram så sätter bakändan ner lite när man gasar ut ur krokarna och i och med att den är mjuk så följer bakhjulen underlaget (brukar ju kunna vara ganska gropigt och jävligt på fr banorna) sen då man bromsar in mot en krok och svänger vill man ha bilen hård fram så bilen inte niger ner över yttre framhjulet med understyrning som följd.
så jag brukar köra orginalfjädrar bak kapa dom lite lagomt och sen bara kolla över bussningar och ta det som känns bäst i stötdämparväg man hittar mer eller mindre gratis
 På 240in kan man korta momentstagen en cm och stumma bussningarna i bakaxeln (dom stora till dom undre stagen) igenom och svetsa en bricka över gummit i bussningen så brukar man ta sig iväg lite bättre i starten :)

fram gärna få dit dubbla krängningshämmare lite mer camber och hårdare fjädrar och så bra stötdämpare man orkar/känner sig ha råd och fixa.

sen gärna lättat så mycket man orkar och hyfsade däck så brukar bilarna ligga riktigt bra på banan.
dock så är ju arbetet förlorat om bilen blir såld så ibland rör jag inte någonting alls väghållningsmässigt förutom möjligen kapar fjädrarna lite och hyfsade däck :P
Okej, tack för ditt svar :)

13
Bygga / SV: Väghållning på 740in
« skrivet: januari 24, 2013, 09:11:40 AM »
Abolut inte hård bak, då kommer du att få problem i starten.
Men som jag förstod om den är hård bak och mjuk fram så reser sig fronten bättre och bilen sätter sig bättre i kurvorna. 

14
Bygga / Väghållning på 740in
« skrivet: januari 24, 2013, 00:22:30 AM »
Tjena bygger en 740 folkrace bil, men har ett dilemma.

Det är så att jag har fått olika bud när jag frågat om väghållningen vissa menar på att det är bättre att bilen är mjuk bak och hård fram och vissa menar på att det skulle vara tvärtom. Vad är era tankar och erfarenheter?

Tack för svar  ;)

Sidor: [1]