Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Smuggler

Sidor: [1]
1
Volvo / B230K som båtmotor?
« skrivet: maj 15, 2017, 23:20:24 PM »
Skulle en B230K vara ett lämpligt objekt att bygga en båtmotor av? Den har ju bäst vrid av alla Volvos 8v sugmotorer!
Typ samma koncept som Svenneberka?
Antingen om man vågar sig på ett K-jet eller ett LH 2.2 utan lamda?
Eller med förgasare typ Fajs 45or, Weber 36/36 el 38/38 eller kanske ett par Solex 44or PAI?
Vilket skulle vara bästa kompromissen mellan effekt bränsleförbrukning av dessa?
631 toppen flödar ju bra iaf 187 cfm vid 12mm
Och så typ en FS122 kam till det skulle väl kunna orra på ganska bra?

2
Volvo / Acc munstycke försvunnit ???
« skrivet: maj 14, 2017, 17:25:12 PM »
Har en B20 som sitter i en båt med dubbla Solex 44PAI
Ena röret till acc pumpen åker lite snet ibland om motorn baktänder.
Plockade bort flamskydden för att kolla och då saknades ena röret till accmunstycket??
http://www.misab.se/artikel.php?kid=&sok=&id=3363
Plockade ner insugen men hittade inger? Tändstiftet på tvåans cylinder såg lite konstigt ut som det skulle fått en smäll.
Har inte vågat starta men drog runt motorn för hand utan att märka något.
Vad göra vet inte om jag horkar riva toppen. Har troligtvis kört med detta efter det hänt utan att märka någon skillnad...
Kan detta änns hända??
http://www.misab.se/artikel.php?kid=&sok=&id=3093

3
Volvo / Folkrace renovering?
« skrivet: juli 30, 2016, 23:42:07 PM »
Folkrace renovering är ett känt uttryck men vad brukar ni göra med motorn när ni bygger en?
Eller är det affärshemligheter  ???
Fattar att en festivalmotor är mer påkostad än vad en vanlig folkrace motor brukar vara.

4
Köpes / B20 med 8-bultad vev borr 92mm köpes.
« skrivet: juli 18, 2016, 23:09:31 PM »
Ungefär det som står i ämnesraden är av intresse  :) gå ut och kolla vad ni har liggandes!
Svar: [email protected] eller PM.

5
Köpes / B20 motor topp borr 92mm Köpes.
« skrivet: juni 10, 2016, 23:05:59 PM »
Trimmad B20, delar, komplett motor el topp köpes, gärna borrad till B21 OBS endast 8 bultad av intresse.

Svara med PM eller maila på [email protected]

Mvh
Christian

6
Säljes / SÅLDA! Insug B20 MISAB Weber/Dellorto/Fajs 45
« skrivet: februari 02, 2016, 17:42:12 PM »
Ett par MISAB insug till B20 typ 5883003 11,8 cm långa säljes.

http://www.misab.se/artikel.php?kid=&sok=5-8830&id=1234

Pris: 1000kr


Finns i Stockholm
Kan skickas med bussgods eller postförskott.
Bilder kan mailas vid intresse.

7
Volvo / Spec P-kam B20?
« skrivet: januari 10, 2016, 11:53:43 AM »


Har letat runt efter vad P-kammen har för värden men det verkar vara ett mysterium?
Några säger att den är ungefär som C-kammen, andra att den är som K-kammen men lite annorlunda på avgassidan?

Anledningen till att jag frågar är att jag ska byta ut Solex 44orna mot Weber 45or och skulle vilja veta om dom funkar bra mot P-kammen?

Hade tänkt byta till en Timo 717 kam som tydligen ska fungera bra med Weber 45or i en båt.
Hörd sen att K-kammen ska fungera bra med dubbla Weber 45or och om P-kammen är snarlik K-kammen så skulle det kunna vara idé att testa med det först?

Det blir en e-topp med 44/35 ventiler men det är nog avgaslimpan som kommer sätta stopp först och då skulle det vara overkill med en vassare kam iaf?

8
Köpes / Insug B20 typ dubbla Weber 40/45or samt förgasare
« skrivet: november 07, 2015, 23:18:38 PM »
Hej,
Söker insug till B20 för typ dubbla Weber 40/45or
Kan även vara intresserad av förgasare typ Weber, Fajs, Dellorto 40or el 45or

Svara med PM eller på [email protected]

Mvh
Christian

9
Volvo / Marin B230F trim
« skrivet: oktober 20, 2015, 16:29:39 PM »

Ska marinkonvertera en B230F skulle behöva trimma motorn för lite mer mos.
Det finns endel skrivet om detta redan....

Önskemål: Effekt +160hk med bra botten vrid och bra tomgång även vid lågt varvtal. Max 5500 varv/min. Kunna köra på 95 oktan.
Vad skulle kunna vara lämpligt?

Hade tänkt mig något sånt här:
Underdel: B230 F std.
Topplock: 530 org ventiler jämna till kanalerna men behålla original, plana ca 2mm. Är det värt att leta upp en 531 topp? Eller satsa på en portning?
Kamaxel: Timo 12,2 eller FS280 ?
Grenrör: Avgaslimpa AQ
Förgasare: 2 x Fajs 45or
Tändning: STD Volvo Brytarlös fördelare

Och så den obligatoriska frågan, hur många hk skulle ovanstående set up tänkas ge mellan tummen och armbågen?
Eller finns det bättre set up för ändamålet? Tar gärna emot förslag :)


10
Bygga / Montera ur airbag samt sensorer till dito?
« skrivet: juli 25, 2015, 23:22:18 PM »
Tjapps!
Ska montera ur airbag samt sidokrockkuddar ur en Volvo S40.
Hur gör man det lättast?
Om man tar bort krocksensorerna kommer det att bli felkoder i ECUn då med fuel cut m.m. ??

11
Volvo / Trim B20 (AQ130)
« skrivet: augusti 16, 2014, 22:00:35 PM »
Har en båt med B20 (AQ130) som jag skulle vilja ha lite mer mos i utan att tumma på driftsäkerhet och körbarhet allt för mycket. Ställer därför frågan här då jag vet att det finns mycket kompetens om B20 här.
Som sagt så är det en B20 med P-kam, marintopp och dubbla solex 44:or PAI. Orginaleffekten var 130hk back in the days.
Kom med föslag! budget ca 20k

Sidor: [1]