Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Kulan

Sidor: [1]
1
Saab / Kamkedja på Saab H-motor
« skrivet: september 14, 2017, 11:29:22 AM »
Hej, håller på riva en topp på en Saab 900 (H-motorn, b202I eller om det är b202L, i eller L är det då iaf,) har nån nåt bra förslag på hur man ska hantera kamkedjan?? Allt annat är ju som rätt fram, men just kamkedjan är jag nyfiken på, är det bäst att ta lös dreven och kattstrypa fast kedjan så den inte kan lossna från dreven eller har någon här nåt bra sätt att lösa detta på?? 🙂 Vars sitter markeringen på vevaxeln om man sku komma åt att flytta på vevaxeln?? Tack på förhand

Kulan :-)

2
Volvo / Hur ska afr vara genom registret??
« skrivet: januari 18, 2017, 21:25:11 PM »
Hej jag har en 244 som går med en weber 32/36 dgv
Marschar i 70kmh så ligger den på 15.5 - 16 afr och kör man i uppförsbacke så går den upp till ~ 13.5 afr

Nu till vad jag upplever, jag upplever att den magrar vid gaspådrag och blir värre ju lägre RPM motorn jobbar i, kan huckra till till och med på riktigt låga varv vid mycket och plötsligt gaspådrag,

Går det kräva nåt mer av denna typ av förgasare eller kan man köra och vara nöjd?? Är ju bara ute efter livslängd och bränsleekonomi samt körbarhet men effekt ä ju aldrig fel. Men tar hellre 0.2L milen lägre bränsleförbrukning än 5hk högre effekt på denna bil :-) hur ser en bra kurva för bränsleekonomi ut?? Med en förgasare går det ju inte få optimalt, vad kan man godkänna i verkligheten??

Men om vi ska leka med tanken i att man ska bestycka dubbla fajs45. En trimmad b20 portad topp med 44/37 ventiler, och nån rolig kam. T.ex h3.
Eller en b230 med 48-40 och fajs50 med en lite rolig kam, typ 15-16mm lyft 270 0.05"
Hur exakt kan man få förgasaren att gå, finns det nån "efter en halv sekund ska AFR gå upp till 12.5 och mellan 12 ner till 13.5 är ok genom hela registret"

Eller finns det nån annan bättre förklaring på hur AFR ska vara?? Går en mer trimmad motor bättre / sämre att få en "fin och bra" Afr kurva genom registret eller har det med förgasarens kvalitet att göra??

Tacksam för svar :-)

3
Volvo / Nya månen 8 kammen
« skrivet: september 04, 2016, 18:18:22 PM »
Hej,
Den nya månen 8 kammen folkraceshopen säljer, nån som vet mer info om den, duration vid 1mm - 1.27 mm osv,
Hur mycket lyft vid TDC för bra inställning. Hur mycket reducerad bascirkel osv

Ungefärligt varvtalsregister vid en bra byggd motor??
Info helt enkelt?? :-)

4
Volvo / Tomgångproblem b230F efter trim
« skrivet: oktober 21, 2015, 17:29:13 PM »
Har en gammal 745 på isen som jag portat, planat 3mm och monterat en FS296 i. Dock originalavgassystem och original grenrör bara bortplockad katalysator
Jag upplever att jag tappar tomgång efter 2-3 minuter på full gas och blir värre ju mer man kör, den kämpar och kämpar men orkar inte riktigt hålla sig vid liv.
Jag upplever den vara väldigt pigg (200kg järnskrot i reservhjulsbalja och ändå spinner den hänsynslöst med nya Åsa-Nisse däck på jordunderlag på 1-2an).
Jag funderar om jag fått så pass mkt att köra med att jag håller på bränna spridarna, att dom "tagit slut", eller vad tror ni?? (Nya ngk bpr7es och har felkod att den går fett/magert på tomgång) Har nå spridare från b230ET (0 280 150 357) hur mycket måste man modifiera för att montera dom??
Bränslebox Bosch jetronic 3 531 657
Eller är det någon annan som känner igen sig om vad jag kan ha för problem,
Tack på förhand // kulan

5
Volvo / Kamaxelval B230E
« skrivet: juli 05, 2015, 11:44:28 AM »
Hej. Håller på bygga en 740 folkracebil och undrar över kamaxelvalet.
B230E (K-jetronic) portad 530 (44-35) och planad 3mm kommer behålla fördelaren där bak, går varvstoppen ta bort eller bör jag välja en lågvarvig kam (hallgivaren i fördelaren), isåfall vilken kam bör jag använda?? FS 296 funkar ganska bra till min andra med F sprut förutom att den vill inte ge full effekt förrens 4500rpm (kommer dock en liten knuff vid 2500 dock) och sen är det ju som bara 1500rpm kvar innan denna jävla partypooper till varvstopp kommer och säger stopp ;-)
Till min fråga,
Har en A kam att slipa om och hårdare ventilfjädrar
FS 296 gillar jag om det skulle vilja ha lite längre ner i varvtal, ger gött med effekt på varven,
FS 129 har jag funderat på, men Är rädd att den behöver höga RPM den också,
FS 122, går det få ut mycket effekt med en sådan?? Verkar ha en trevlig kurva för den som inte har möjlighet att ligga på varven :-)
Eller någon annan som ger gött med effekt utan att varva sönder,
Någon som kan skriva ut vilka varvtal respektive kam gillar??

Mvh kulan

Sidor: [1]