1
Volvo / Tomgång med K-jet
« skrivet: juli 25, 2017, 20:23:25 PM »
Hej!
Startar en ny tråd för att namnet skall stämma in bättre på vad det handlar om
Jag har alltså en en B23 motor med lätt modifierad 530-topp och K-jet (båtmotor med limpa). Motorn går helt ok (hoppas jag iaf, kör utan belastning i en ställning), men den vill inte gå på tomgång. Det är ettdera 1200-1400 varv eller runt 700 så att den stannar. Har planat 2 mm och har en ultratunn topplockspacking så kompressionen är lite högre än normalt, kanske detta gör att den tjuvstannar lite lättare, men detta har inte med det riktiga problemet att göra eftersom det inte går att ställa in tomgången vettigt. Jag har läst på en hel del om k-jet och om den tjuvstannar så skall man kolla att det inte är läckage i vacumslangarna. Jag har täppt igen alla vacumslangshålen eftersom jag inte har någonstans att koppla dem till.
Vad det verkar så har Volvo en hel del olika mekanismer, som tomgångsregulator, för just tomgång med insprut och jag börjar mer och mer fundera att det kanske inte kommer att gå utan. Vad tror ni, finns det överhuvudtaget möjlighet att få tomgången att gå utan tomgångsregulator och vacumslangar? Jag har ingen styrenhet och ingen bränsleackumulator heller.
Jag har testat med 2 olika bränslehuvud och det är samma problem med båda. När gasspjället är stängt är det höga eller för låga varv som gäller när man justerar på tomgångsskruven.
Startar en ny tråd för att namnet skall stämma in bättre på vad det handlar om
Jag har alltså en en B23 motor med lätt modifierad 530-topp och K-jet (båtmotor med limpa). Motorn går helt ok (hoppas jag iaf, kör utan belastning i en ställning), men den vill inte gå på tomgång. Det är ettdera 1200-1400 varv eller runt 700 så att den stannar. Har planat 2 mm och har en ultratunn topplockspacking så kompressionen är lite högre än normalt, kanske detta gör att den tjuvstannar lite lättare, men detta har inte med det riktiga problemet att göra eftersom det inte går att ställa in tomgången vettigt. Jag har läst på en hel del om k-jet och om den tjuvstannar så skall man kolla att det inte är läckage i vacumslangarna. Jag har täppt igen alla vacumslangshålen eftersom jag inte har någonstans att koppla dem till.
Vad det verkar så har Volvo en hel del olika mekanismer, som tomgångsregulator, för just tomgång med insprut och jag börjar mer och mer fundera att det kanske inte kommer att gå utan. Vad tror ni, finns det överhuvudtaget möjlighet att få tomgången att gå utan tomgångsregulator och vacumslangar? Jag har ingen styrenhet och ingen bränsleackumulator heller.
Jag har testat med 2 olika bränslehuvud och det är samma problem med båda. När gasspjället är stängt är det höga eller för låga varv som gäller när man justerar på tomgångsskruven.