Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - SvenneBerka

Sidor: [1]
1
Volvo / Tomgång med K-jet
« skrivet: juli 25, 2017, 20:23:25 PM »
Hej!

Startar en ny tråd för att namnet skall stämma in bättre på vad det handlar om :)

Jag har alltså en en B23 motor med lätt modifierad 530-topp och K-jet (båtmotor med limpa). Motorn går helt ok (hoppas jag iaf, kör utan belastning i en ställning), men den vill inte gå på tomgång. Det är ettdera 1200-1400 varv eller runt 700 så att den stannar. Har planat 2 mm och har en ultratunn topplockspacking så kompressionen är lite högre än normalt, kanske detta gör att den tjuvstannar lite lättare, men detta har inte med det riktiga problemet att göra eftersom det inte går att ställa in tomgången vettigt. Jag har läst på en hel del om k-jet och om den tjuvstannar så skall man kolla att det inte är läckage i vacumslangarna. Jag har täppt igen alla vacumslangshålen eftersom jag inte har någonstans att koppla dem till.

Vad det verkar så har Volvo en hel del olika mekanismer, som tomgångsregulator, för just tomgång med insprut och jag börjar mer och mer fundera att det kanske inte kommer att gå utan. Vad tror ni, finns det överhuvudtaget möjlighet att få tomgången att gå utan tomgångsregulator och vacumslangar? Jag har ingen styrenhet och ingen bränsleackumulator heller.

Jag har testat med 2 olika bränslehuvud och det är samma problem med båda. När gasspjället är stängt är det höga eller för låga varv som gäller när man justerar på tomgångsskruven.

2
Volvo / Hur viktigt är det att ventilspelet är absolut rätt?
« skrivet: juni 25, 2017, 14:08:54 PM »
Hej!

Ställde just in ventilerna men missade målet lite grann. Det såg bra ut när jag hade kammen lös, men nu när den är ordentligt fastspänd visade det sig att jag hade 0.50 på 2 insug och 2 avgasventiler  :banghead: Är det bara att skruva isär igen och göra om eller går det att köra med det? Försökte hitta lite info om hur noga det är, men hittade inget direkt svar. Kammen är en FS122 och spelet skall vara 0.40 - 0.45.

Mvh,
Svante


3
Volvo / Metallspån i oljetråget
« skrivet: augusti 04, 2016, 18:28:59 PM »
Hej,

är det normalt med lite metallspån i tråget när motorn är helrenoverad? Köpte en underdel som var borrad och hade nya kolvar och lager. Vevaxel och kolvar var också balanserade. När jag skruvade loss oljetråget var det lite metallspån i det, men jag tänkte inte desto mer på det utan putsade bort dem, tänkte att det kanske hade ramlat ner lite.

Nu när jag har testkört motorn skruvade jag bort tråget igen för att kolla och det var en del nya spån där, dessa var dock mindre och påminner lite om sådana där gulspån som finns i vissa champagner. Spånorna var kanske 1-3 mm långa.

Är detta normalt? Har ny olja i igen efter att ha kört kanske en timme totalt.

H: Svante

4
Volvo / Tomgång med FS122
« skrivet: augusti 04, 2016, 14:32:58 PM »
Hej,

äntligen är motorn klar  :D

Men undrar lite över tomgången, den hålls inte stadig utan rör sig mellan 800 och 1000 ungefär - inte hela tiden, men lägsta och högsta är ungefär där. Är detta normalt för en fs122 kam eller måste jag börja kolla efter läckage på slangarna till k-jeten?

H: Svante

5
Köpes / B21/b23 Bulten som håller remskivan i vevaxeln
« skrivet: maj 24, 2016, 10:44:20 AM »
Hej,

någon som har en överlopps bult (och bricka) som fäster remskivan i vevaxeln till B21/B23. Dimensionen skall vara (tror jag iaf) M14 x 2 90 mm/35 mm. Det passar inte med B230 bulten. Tips om var man kan få tag i är också välkomna. Volvobutiken jag ringde till skulle nog få fram, men det skulle ta upp till 4 veckor.

H: Svante

6
Volvo / Vilka bilar hade k-jet med justerbar styrtrycksventil?
« skrivet: december 19, 2015, 15:46:40 PM »
Hej,

Försökte först på sävarturbo, men det var ingen som visste där, men kom på ni här här säkert vet bättre :)

Har försökt söka igenom trådarna här och har googlat en del, men skulle behöva lite hjälp med detta.

Jag har hittat ett inlägg som nämner att Saab 900t 8v -83 hade ställbar styrtrycksventil och sen har jag sett ett annat inlägg som nämner Audi 200, men inte årtal. Andra pratar om att turbo bilarna hade ställbara, men nämner varken märke, modell eller årtal.

Finns det någon här med erfarenhet?

Har marginell trimning, men är ändå lite rädd att den kommer att gå för snålt och tänkte därför att det vore bra att kunna ställa in tillsammans med en BB lamda.

Mvh Svante

Sidor: [1]