1
Volvo / Montera 16V-topp på b230F-block
« skrivet: december 13, 2020, 18:16:56 PM »
Hej, ny här på forumet och detta ämne har nog stötts och blötts ett antal ggr. Men jag provar iallafall:
Tänkte som sagt montera 16V-topp från en B234F årsmodell 1991 på ett B230F-block från en 240 årsmodell 1990. Tänker inte använda inprutning utan dubbla dellorto-förgasare, 40:or till att börja med, då jag redan har sådana liggandes.
Flyttar över stakar och kolvar från 16V-motorn, använder 1981 års 240 GLT:s brytarlösa blockmonterade fördelare. Kortar den fördelaren om så behövs samt med krabblock från Peugeot.
Går det att montera över apparataxeln från en tidigare B230-motor med uttag för mekanisk bränslepump eller passar den ej?
Funkar det med mekanisk bränslepump för att förse förgasarna tillräckligt med bensin eller är elektrisk bränslepump det enda alternativet?
Är det någon som har nåt att tillägga, fråga om, påpeka eller komma med nåt matnyttigt så är jag öppen för det.
Tänkte som sagt montera 16V-topp från en B234F årsmodell 1991 på ett B230F-block från en 240 årsmodell 1990. Tänker inte använda inprutning utan dubbla dellorto-förgasare, 40:or till att börja med, då jag redan har sådana liggandes.
Flyttar över stakar och kolvar från 16V-motorn, använder 1981 års 240 GLT:s brytarlösa blockmonterade fördelare. Kortar den fördelaren om så behövs samt med krabblock från Peugeot.
Går det att montera över apparataxeln från en tidigare B230-motor med uttag för mekanisk bränslepump eller passar den ej?
Funkar det med mekanisk bränslepump för att förse förgasarna tillräckligt med bensin eller är elektrisk bränslepump det enda alternativet?
Är det någon som har nåt att tillägga, fråga om, påpeka eller komma med nåt matnyttigt så är jag öppen för det.