Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Muggen

Sidor: [1]
1
Volvo / Chip b230?
« skrivet: mars 21, 2013, 19:37:04 PM »
det står "kan leverera 170hk ,med rätt prylar".
Vad är receptet, och vad är rätt prylar?

2
Volvo / konvertera lh 2,2 till 2,4?
« skrivet: januari 17, 2013, 22:10:29 PM »
Har suttit ett par timmar med haynes elschema för att konvertera över lh 2.2 till 2.4 med chippning i bakhuvet.
Någon som har en erfarenhet om detta?
Det verkar vara ganska enkelt att dra om den delen av elsystemet som behöver ändras och man kan ju hoppa över diagnosuttag och liknande.
Kommer att dra om el och göra snyggt men använda samma kontakt till styrenheten för tändningen.
men klipper samtliga kablar till bränsleboxen och drar om elen från den.

Jag har fått för mig att man behöver byta:
-lmm till .016
-tomgångsmotor till 2-polig
-spridare till högohmiga
-tänkte använda guldbox och svarta styrboxen

Behöver jag även byta spjällhusgivare och tändförstärkare?

Är det fler komponenter jag har missat?

Och den kanske viktigaste frågan av allihop, är det värt allt jobb?

3
Volvo / vart felar det? b230f.
« skrivet: november 07, 2011, 21:11:02 PM »
Är inte riktigt nöjd med resultatet p.g.a eventuellt slarv.
Receptet:
1.8mm planad 530 topp.
öppet sportluftfilter.
gula spridare
ställbar btr (ställd på 2,6bar)
extraktor m fullflödessystem 2.5"
lh.2.2 ställd på c:a 20grader vid 2000 varv, inget urkopplat
kg002 kam

möjliga fel:
ventilspel på 0.1 -0.3 ( vilket är för litet,jag vet, men leker man så leker man)
orginal kamdrev, orginal kamrem (123 kantkugg)
upplever att tändningen "fladdrar iväg" när man strobbar den.
ej portad.

upplever och undersöker:
1.Får inte drag från botten.
2.bromspedal hård ( vilket borde bero på taskigt vacuum i insuget?)
3.varvar jävlarimig efter 3000 varv
4.dåligt rapp vid gassläpp och hastigt gaspådrag (markerar som den tillfällig dödning innan den varvar igen,)

kom gärna med vad som helst så jag har något att testa mig fram på.

mvh muggen



4
Volvo / kam till b230k
« skrivet: oktober 21, 2010, 09:34:54 AM »
Tjena!
Vi sitter å åker lite långdistans på grus en gång i månaden i s.k ekonomirejsing. rätt likt folkrace fast med 4st 1timmesrejs.

Vi har förälskat oss i en 740 som har gått skitbra ett par tävlingar men saknar 15-20 hk.
Allt är idag helt orginal, b230 block med 631 topp, en hatad topp som man faktiskt inte ska helt förakta.

Finns det någon som har en ide om det överhuvud taget går att byta kam i den utan att ventilerna tar i kolvarna?
Och isåfall till vilken kam ska man välja, man vill ju både ha lite mer drag och få sakerna att vara pålitliga.

Sökte lite på forumet men kunde inte hitta något.

Tack på förhand.

Sidor: [1]