1
Volvo / SV: B230E motortrimmning
« skrivet: maj 22, 2012, 19:47:24 PM »
toppen kan du lungt plana 3 mm, 4 om du vill. det går men då blir du tvungen att köra med kortare rem redan vid 2,5mm eller nånting sådant
Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW |
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Original spridare till B230F kan leverera upp till c:a 170hk. Turbo spridarna klarar mer.
Axeln som driver oljepump/fördelare har inte kugg för fördelaren på många motorer som inte sålts med blockmonterad fördelare. Man får byta till rätt axel.
Vilken tändning man kör till meksprutet spelar ingen roll.
jo men då är ju frågan ingen gnista är det tändsystemet eller svänghjulsgivaren om i så fall funkar ju sprutet ändå inte om givaren är paj
sorry men bilen kommer inte att fungera med en annan fördelare om du har givaren i den nuvarande fördelaren.
möjligen om givaren sitter mot svänghjulet kan det gå.
gör så här:
1. skruva upp skruvarna på hansken som sitter mot boxen som sitter under rattstången.
2. lys med en lampa så du ser numrena på handsken.
3.sno två stift från en annan gammal kontakt ( det finns massor i en gammal volvo som har samma typ)
4.dra ut två nya sladdar från stift 18 och 19.
5. skaffa tre brytare, montera två på utgående och en från jord. koppla de två brytarna från boxen på samma sida på jordkontakten.
eftersom jag inte minns vilken kombination som ger vad får du testa.
med en jordad skall du få 3grader +, med den andra får du 3 grader -, de båda mot jord 6grader 0ch sen minns jag inte vad du får om du bryggar dem och inte använder jord....
Observera att detta är taget från minnet och har kanske brister i verkligheten.
jag laborerade fram en tändning på en gammal l.h 2.4 utan att veta något annat än att motorn gick bättre efter detta. så räckte det med att jorda det ena stifet.