Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Kulan

Sidor: 1 [2]
16
Volvo / SV: B230f trim tips?
« skrivet: januari 31, 2017, 12:38:03 PM »
Micke grön exrör, 2.25-2.5" avgas
Jo en liten Portad topp med std ventiler (seriös portning på 530 med std ventiler duger till F motorn. std insug stryper lix). Går porta bort lite gods runt där spridaren sitter. Där går det finna lite flöde iaf,) ev byta ut insuget mot bättre. Kl racing har. Men standard styrsystem har sådana begränsningar så det går inte komma så långt ändå pga std motorstyrning orkar inte med så spännande kamaxlar så ta en snällare variant om du köp en trimkam, planingen får du fråga vad kamaxeln vill ha hos den du köper den av det finns inget magic number på planingen, men plana inte mer än 3mm för då börjar det bli tunt om man sku måsta plana för att renovera, det är kamaxeln som välj komp, sen en stöddigare koppling, min fs296 och endast hemmaportade topp (ej så spännande effekter) slirade min koppling och den va nybytt. Och den motorn gav dock 0 körbarhet, den fick sen mer stdgrejer och blev betydligt bättre, den kammen tyck inte LH2.4 om sådär väldans mkt, :-) roligare stdkammar funkar elektroniska insprut gott till, nån annan får rekomendera kam,

Sen uppkapad luftburk, ej att glömma, ger ett gött insugsljud å 👌😂

17
Volvo / SV: B230f trim tips?
« skrivet: januari 30, 2017, 12:30:06 PM »
Ett billigt tips ä typ A-V-K eller H kam. Kapa upp nedre delen av luftburken (ta bort dendär ventilhistorian), nytt fräscht luftfilter (ej sport, original rekomenderar jag). Har du 2.4 sprut så polvända vevaxellägesgivaren, så fick jag min b230F att vakna någotsånär iallafall.
Annars så går det ju be nån porta toppen och sätta dit nån jättesnäll trimkam och chippa boxarna. Allt går ju bara pengarna och viljan finns. Bara läsa på div forum, finns hur mycket som helst att läsa om detta.

18
Volvo / SV: Hur ska afr vara genom registret??
« skrivet: januari 25, 2017, 12:35:29 PM »
Har trasig h-mätarwire så vet ej om bränsleförbrukning,

Anledning till varför jag hellre har 150 huvud ä för att 14-15 afr ä ju närmare vad man ska ha för bränsleförbrukning. :-) endast därför.

Om vi leker med tanken 50km/h på 4:and växel och man gasar 40%. Då kommer den huckra (eller om man ska kalla det Avgasknallar och nyser i insuget) till som bara just när varven (eller om man ska kalla det vakum förbi emusidans bränsleförsörjning) inte tillåter det, när den sen ökar i varv och då "kommer igång" går den jämt och jättefint.

Men om vi leker med tanken att första 10% är lågfart sen ska "emu-rör" sidan ta över så går det ju smyga upp i tempo med hjälp av lågfart mm så går den rent och fint,
Men om man försöker istället hoppa över lågfartsystemet så får man antingen varva typ 2.5k-3k och då dör den som ifrån "en takt" men sen komma igång. Men allt har med hur höga varven är och hur mycket man gasar,

Det jag kanske förklarar där har med det du menar med "spjälläge" :-)

Min förgasare fungerar förmodligen på samma sätt som en 36/36. Första 90% är bara primären som jobbar sen kommer sekundären om man ger full gas.

Har bara ett Acc munstycke. Det är just när sekundären öppnar. Det som jag tror du menar va tydligen ett onödigt tillval och igengjutit

Men jag funderar, är det bara ta upp spridaren och förstora (läs täppa igen lustströmmen förbi spridaren) denna för att få som en större överlappning mellan lågfart och "emu sidan" på förgasaren, jag bryr mig inte så hårt om 10-15hk försvinner, detta är en brukis, eller blir det som bara konstigt och är en allmänt dålig idé??

Det är väl fasta halsringar i denna typ av förgasare??

Hoppas du förstår hur jag tänker, har svårt att sätta ord på mina tankar, 👍

Mvh kulan och uppskattar alla svar :-)

19
Volvo / SV: Hur ska afr vara genom registret??
« skrivet: januari 23, 2017, 20:58:25 PM »
Tack för svar, :-) hur tror du man ska göra för att få bilen att inte huckra (b23A med std 530 och A kam med Micke grön exrör och kg trimnings 2.5" avgassystem och en 32/36 dgv på ett b230K insug). 150 huvud på primären gav en bra (tror det var 14-15 afr) i uppförsbackarna men problemet var 18-19afr på 70km/h cruising utan nämnvärd motstånd och gav lite svårkört humör vid låga varv (är ju en bruksbil, tänk dig Ica parkering och fredag ;-) )
160 huvud blev den bättre men är fortfarande lite jobbig men 15-16 afr på cruising och 13.5 afr i uppförsbackarna. Men skulle gärna haft 150 huvud om man skulle kunna feta på den på lägre varv. Idéer?? :-)

Mvh kulan

20
Volvo / Hur ska afr vara genom registret??
« skrivet: januari 18, 2017, 21:25:11 PM »
Hej jag har en 244 som går med en weber 32/36 dgv
Marschar i 70kmh så ligger den på 15.5 - 16 afr och kör man i uppförsbacke så går den upp till ~ 13.5 afr

Nu till vad jag upplever, jag upplever att den magrar vid gaspådrag och blir värre ju lägre RPM motorn jobbar i, kan huckra till till och med på riktigt låga varv vid mycket och plötsligt gaspådrag,

Går det kräva nåt mer av denna typ av förgasare eller kan man köra och vara nöjd?? Är ju bara ute efter livslängd och bränsleekonomi samt körbarhet men effekt ä ju aldrig fel. Men tar hellre 0.2L milen lägre bränsleförbrukning än 5hk högre effekt på denna bil :-) hur ser en bra kurva för bränsleekonomi ut?? Med en förgasare går det ju inte få optimalt, vad kan man godkänna i verkligheten??

Men om vi ska leka med tanken i att man ska bestycka dubbla fajs45. En trimmad b20 portad topp med 44/37 ventiler, och nån rolig kam. T.ex h3.
Eller en b230 med 48-40 och fajs50 med en lite rolig kam, typ 15-16mm lyft 270 0.05"
Hur exakt kan man få förgasaren att gå, finns det nån "efter en halv sekund ska AFR gå upp till 12.5 och mellan 12 ner till 13.5 är ok genom hela registret"

Eller finns det nån annan bättre förklaring på hur AFR ska vara?? Går en mer trimmad motor bättre / sämre att få en "fin och bra" Afr kurva genom registret eller har det med förgasarens kvalitet att göra??

Tacksam för svar :-)

21
Volvo / Nya månen 8 kammen
« skrivet: september 04, 2016, 18:18:22 PM »
Hej,
Den nya månen 8 kammen folkraceshopen säljer, nån som vet mer info om den, duration vid 1mm - 1.27 mm osv,
Hur mycket lyft vid TDC för bra inställning. Hur mycket reducerad bascirkel osv

Ungefärligt varvtalsregister vid en bra byggd motor??
Info helt enkelt?? :-)

22
Volvo / SV: volvo v40 topp
« skrivet: september 04, 2016, 17:01:21 PM »
Är det samma historia med 5cylindriga motorn?? Passar 2.5glt, t5, 10v motorn osv och 2.0-2.3-2.5l osv?? :-)
Är vissa skillnader har jag sett med vevhusvent under tändstiftkåpan, kamrem samt kåpor osv.
10v toppen skiljer ju ganska mycket mot 20v på många sätt men går dom montera på samma underdel?? :-)

23
Volvo / SV: Folkrace renovering?
« skrivet: augusti 05, 2016, 20:19:11 PM »
Ja alltså jag menar om man tar en gammal motor med 30-40k mil bakom sig :-) kör man med nya ringar håller dom länge, därför byter jag dom :-) sen packningar insugsidan är jag ganska noga samt blockpackning, :-)

24
Volvo / SV: Folkrace renovering?
« skrivet: augusti 05, 2016, 07:44:13 AM »
Så jag brukar lyxa till det med nya kolvringar om dom är gamla. Med min körning löns det inte med gamla, 7-8 heat så brukar dom läka och lager (vevlagrena, ramlager kollar jag bara så dom ser bra ut).

25
Volvo / SV: Volvo 740 motorolja!
« skrivet: juni 04, 2016, 16:49:26 PM »
Dot 4 ä väl bromsvätska??

Biltemas 20-50 kör jag i folkracebilarna, har då inte skurit nån än och lagrena sett fina ut :-)
Vanlig billig mineraloljorna 10-30 (OKQ8) brukar jag köra i brukisen (b23a) och den går än nu efter 6k av min relativt tunga högerfot och sladda runt på isar osv :)

26
Volvo / SV: Tomgångproblem b230F efter trim
« skrivet: oktober 21, 2015, 23:05:15 PM »
Ok tack för svar. :-)  :yourock:
Det är så jävla enerverande att sakna tomgång  :doh:
Men det är bara snacka med lämplig trimningsfirma om en chippning och motstånd då, låter ju fränt med större spridare när man snackar med polare om vad som är gjort med bilen omän om det inte ger mer hk 👍

27
Volvo / Tomgångproblem b230F efter trim
« skrivet: oktober 21, 2015, 17:29:13 PM »
Har en gammal 745 på isen som jag portat, planat 3mm och monterat en FS296 i. Dock originalavgassystem och original grenrör bara bortplockad katalysator
Jag upplever att jag tappar tomgång efter 2-3 minuter på full gas och blir värre ju mer man kör, den kämpar och kämpar men orkar inte riktigt hålla sig vid liv.
Jag upplever den vara väldigt pigg (200kg järnskrot i reservhjulsbalja och ändå spinner den hänsynslöst med nya Åsa-Nisse däck på jordunderlag på 1-2an).
Jag funderar om jag fått så pass mkt att köra med att jag håller på bränna spridarna, att dom "tagit slut", eller vad tror ni?? (Nya ngk bpr7es och har felkod att den går fett/magert på tomgång) Har nå spridare från b230ET (0 280 150 357) hur mycket måste man modifiera för att montera dom??
Bränslebox Bosch jetronic 3 531 657
Eller är det någon annan som känner igen sig om vad jag kan ha för problem,
Tack på förhand // kulan

28
Volvo / SV: Montering vevaxeldrev b23/230
« skrivet: september 03, 2015, 13:10:13 PM »
Jag drar med mutterdragare som får smattra 10-20 sekunder, har aldrig hänt nåt för mig. Eller jo... Då man drog endast tills det såg ut som att bulten inte rörde sig. (Dock var det en original A motor så det var "bara" byta drevet).
Dock nu på senare tid använder jag locktite för att "limma" fast drevet (inte bulten) :-)

29
Volvo / SV: Kamaxelval B230E
« skrivet: juli 06, 2015, 10:53:17 AM »
Har inte provat om det finns varvstopp eller ej, förutsatte det nämligen när det är ett brytarlöst tändsystem, men kan prova och se med en vanlig standardkam,
Skulle vara kul, får googla om det går ta bort via att knipsa en kabel eller liknande :-)

Har aldrig pillat med k-jet så då kanske man får ta FS122 då :-) tack iallafall :-)

30
Volvo / Kamaxelval B230E
« skrivet: juli 05, 2015, 11:44:28 AM »
Hej. Håller på bygga en 740 folkracebil och undrar över kamaxelvalet.
B230E (K-jetronic) portad 530 (44-35) och planad 3mm kommer behålla fördelaren där bak, går varvstoppen ta bort eller bör jag välja en lågvarvig kam (hallgivaren i fördelaren), isåfall vilken kam bör jag använda?? FS 296 funkar ganska bra till min andra med F sprut förutom att den vill inte ge full effekt förrens 4500rpm (kommer dock en liten knuff vid 2500 dock) och sen är det ju som bara 1500rpm kvar innan denna jävla partypooper till varvstopp kommer och säger stopp ;-)
Till min fråga,
Har en A kam att slipa om och hårdare ventilfjädrar
FS 296 gillar jag om det skulle vilja ha lite längre ner i varvtal, ger gött med effekt på varven,
FS 129 har jag funderat på, men Är rädd att den behöver höga RPM den också,
FS 122, går det få ut mycket effekt med en sådan?? Verkar ha en trevlig kurva för den som inte har möjlighet att ligga på varven :-)
Eller någon annan som ger gött med effekt utan att varva sönder,
Någon som kan skriva ut vilka varvtal respektive kam gillar??

Mvh kulan

Sidor: 1 [2]