Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - SvenneBerka

Sidor: 1 [2] 3
16
Volvo / SV: Tomgång med FS122
« skrivet: maj 11, 2017, 19:52:13 PM »
Det börjar vara dags med båtsäsong igen så då kravlar entusiasterna fram igen  :D

Lite rapportering av hösten 2016 och båtmotorprojektet:

Det gick inget vidare  :doh: är väl bästa sammanfattningen. Strulade från start med kortslutning av elektroniska tändningen så att inget hände när båten väl var i sjön och man vred på nyckeln, så istället för att glatt sticka ut och plana var det bara att byta till en gammal fördelare med spets och testa på nytt några dagar senare, snacka om antiklimax när man har skruvat och meckat och är ivrig.

Fick aldrig heller ordning på tomgången, det var 600 varv eller 1200. 1200 varv gör ju att man inte vågar växla, så det fick bli 600 varv och tjuvstannande varje gång man skulle lägga till.

Körde bara lugnt i början för att köra in motorn och sen när jag har kört lugnt i c:a 20 timmar tänkte jag dra på lite men det visade sig att motorn inte alls fick soppa tillräckligt och ville inte varva mer än 2000-2200 varv. Igen kändes en relativt stor besvikelse i hela kroppen  :banghead:

Men, skam den som ger sig så nu är motorn i garaget igen och jag tänkte ta nya tag. Problemet med metallspån i tråget fortgår, tömde tråget och det var en del spån där igen. Jag försöker få in en bild på dem. Kan man se på lagren när oljetråget är borta om det är något problem, eller måste man skruva isär hela motorn? Är det något annat man kan kolla efter som kunde vara orsaken till spånen? Det är ju ganska liten klämspalt iom att jag har en riktigt tunn topplockspackning (0.69 mm) och toppen är planad 2 mm så kolvarna kommer ju ganska nära ventilerna, men de borde inte ta i. Jag skulle helst inte ta bort toppen för att kolla det, men det kanske man måste göra?

Märkte dock att slangen som går mellan blocket och undre delen på luftmätaren hade lossat så det kan kanske ha något med tomgången att göra? Någon som har en aning om den kan påverka tomgång? Jag har skaffat ett annat k-jet som jag tänkte byta till, men nu funderar jag på om man borde provköra lite med det gamla, med slangen på PLATS, istället för att byta direkt.

Med att motorn inte får tillräckligt med bensin funderar jag på om det kan ha att göra med vattenfiltret som sitten mellan tanken och besinpumpen. Det är dimensionerat för max 150 liter/h och det som jag har läst är att k-jet vill ha 4-5 liter i minuten, alltså 240-300 liter/h. Min lilla hjärna säger att detta kunde vara ett problem, kommentarer? Försöker hyra/låna en bränsletrycksmätare någonstans så jag kan kolla trycket. De är lite i dyraste laget att köpa för bara en gång.
Edit: Enligt Colin i Australien skall det vara minst 2 liter/minuten på RETUREN ut från regulatorn, annars har man problem med pumpen eller skit i filtren.

När jag mätte ventilspelet märkte jag att det varierade lite mellan 0.30-0.50 vilket känns lite konstigt då jag försökte vara noga när jag ställde in det, kammens spec. är 0.40-0.45 så 0.30 är ju i minsta laget. Det borde dock inte påverka tomgång och gång på varv, eller?

Ventilerna knackade ganska ordentligt så jag tänkte skruva loss kammen och sätta dit gummidämpare och samtidigt ställa in spelet igen, men lite undrar jag varför det har ändrat. Kan det vara så att när man har nya ventiler så sätter de sig lite?

Hittade annars en Colin i Australien (http://www.k-jet.biz/) som renoverar k-jet, men det kostar ju en del. Vad är era åsikter om att sätta 5-6000 kronor på att få renoverade grejer?

Det blev ganska långt det här, men i det hela är det positiva tankar igen nu efter en lång vinter och jag hoppas kunna få båten i sjön igen före midsommar  8)

17
Volvo / SV: Metallspån i oljetråget
« skrivet: augusti 08, 2016, 09:59:46 AM »
Så här långt känns och låter det helt ok, inga underliga ljud vad jag kan höra, men lite orolig är jag nog, men kanske det bara var dåligt rengjort. Spånen ska ju förhoppningsvis bli i tråget eftersom de inte borde gå igenom oljefiltret på pumpen. Jag har ett extrastort oljetråg som rymmer 6,5 liter olja så jag håller tummarna att spånen blir liggande i botten.

18
Volvo / SV: Tomgång med FS122
« skrivet: augusti 08, 2016, 09:52:57 AM »
Ok, tack för det beskedet! Ska kolla om det blir ett problem när båten är i vattnet eller inte  :)

19
Volvo / Metallspån i oljetråget
« skrivet: augusti 04, 2016, 18:28:59 PM »
Hej,

är det normalt med lite metallspån i tråget när motorn är helrenoverad? Köpte en underdel som var borrad och hade nya kolvar och lager. Vevaxel och kolvar var också balanserade. När jag skruvade loss oljetråget var det lite metallspån i det, men jag tänkte inte desto mer på det utan putsade bort dem, tänkte att det kanske hade ramlat ner lite.

Nu när jag har testkört motorn skruvade jag bort tråget igen för att kolla och det var en del nya spån där, dessa var dock mindre och påminner lite om sådana där gulspån som finns i vissa champagner. Spånorna var kanske 1-3 mm långa.

Är detta normalt? Har ny olja i igen efter att ha kört kanske en timme totalt.

H: Svante

20
Volvo / Tomgång med FS122
« skrivet: augusti 04, 2016, 14:32:58 PM »
Hej,

äntligen är motorn klar  :D

Men undrar lite över tomgången, den hålls inte stadig utan rör sig mellan 800 och 1000 ungefär - inte hela tiden, men lägsta och högsta är ungefär där. Är detta normalt för en fs122 kam eller måste jag börja kolla efter läckage på slangarna till k-jeten?

H: Svante

21
Köpes / B21/b23 Bulten som håller remskivan i vevaxeln
« skrivet: maj 24, 2016, 10:44:20 AM »
Hej,

någon som har en överlopps bult (och bricka) som fäster remskivan i vevaxeln till B21/B23. Dimensionen skall vara (tror jag iaf) M14 x 2 90 mm/35 mm. Det passar inte med B230 bulten. Tips om var man kan få tag i är också välkomna. Volvobutiken jag ringde till skulle nog få fram, men det skulle ta upp till 4 veckor.

H: Svante

22
Volvo / SV: Skillnaden på B23 o B230
« skrivet: maj 13, 2016, 12:00:19 PM »
En annan skillnad som jag märkte igår  :-\ är att B230 har annat fastsättning och dimension på vevaxeln, remskivan och ståldrevet som sitter där. Håller på att byta ut en B230 mot en B23 till båten (orsak haveri).

Dimensionen och hårdhet på B23 vevaxelbulten är M14 x 2 90 mm 10.9


23
Volvo / SV: Vilka bilar hade k-jet med justerbar styrtrycksventil?
« skrivet: december 31, 2015, 09:04:40 AM »
Tack Tobbe för infon! Vet du kanske vilka årsmodeller det handlar om?

Det skall bli lätt portning på in och ut, 2 mm planing och ny tunn mls topplockspackning, fs122 och renoverad underdel. Funderar också på om det är värt att skruva isär underdelen ännu en gång och ta bort lite för att få ner squishen till 0.80, har hört att man kan få några procent till där också  8)

Det var någon som funderade på att den kan komma att gå lite tunnt och därmed "smälta" kolvarna. Planen är att låna en bredbandslambda för att ställa in insprutet och sen i med motorn i båten  :)

Mvh Svante

24
Volvo / SV: Vilka bilar hade k-jet med justerbar styrtrycksventil?
« skrivet: december 20, 2015, 19:28:11 PM »
Tack för länkarna! Det var faktiskt från den ena jag hade fått att Saab 900t -83 har ställbar ventil :)

Jag skall testa att ställa frågan under saab istället :)

Mvh Svante

Edit: En annan bra sida jag hittade: http://www.oldmerc.net/k-jetronic-fuel-control-unit-on-a-102-engine-at-a-glance.html

25
Volvo / SV: Vilka bilar hade k-jet med justerbar styrtrycksventil?
« skrivet: december 20, 2015, 11:49:37 AM »
Tack för länken!

Jo, jag har förstått att det är många som gör det så, men det finns också några versioner av styrtrycksventilen som har en insexskruv som man kan ställa på, och det vore mycket lättare.

Mvh Svante

26
Volvo / Vilka bilar hade k-jet med justerbar styrtrycksventil?
« skrivet: december 19, 2015, 15:46:40 PM »
Hej,

Försökte först på sävarturbo, men det var ingen som visste där, men kom på ni här här säkert vet bättre :)

Har försökt söka igenom trådarna här och har googlat en del, men skulle behöva lite hjälp med detta.

Jag har hittat ett inlägg som nämner att Saab 900t 8v -83 hade ställbar styrtrycksventil och sen har jag sett ett annat inlägg som nämner Audi 200, men inte årtal. Andra pratar om att turbo bilarna hade ställbara, men nämner varken märke, modell eller årtal.

Finns det någon här med erfarenhet?

Har marginell trimning, men är ändå lite rädd att den kommer att gå för snålt och tänkte därför att det vore bra att kunna ställa in tillsammans med en BB lamda.

Mvh Svante

27
Volvo / SV: Trim B20 (AQ130)
« skrivet: december 15, 2015, 11:54:18 AM »
Problemet med limpan är att avgaserna blandas med vatten för att kylas ner före de går ut genom drevet, lamdan måste sättas tidigare, före vattnet.

Alla pratar annars om BB lamda, hur är det med smal, som är mycket förmånligare, är den för känslig för att använda till inställning eller vad är problemet med den?

Mvh Svante

28
Volvo / SV: Trim B20 (AQ130)
« skrivet: december 15, 2015, 09:51:00 AM »
Hittade info om att Saab 900 turbo - 83 har en styrtrycksventil som är ställbar  :D  Skall se om jag hittar en sån någonstans :) Måste dock ha lamda i vilket fall (är nog bra att mäta trycket också). Undrar fortfarande om det går att testa förbränningen utan limpa och sen skruva dit den och få samma resultat  ???

29
Volvo / SV: Trim B20 (AQ130)
« skrivet: december 15, 2015, 01:23:21 AM »
Tackar! Är själv lite fundersam, men jag tänkte att man kanske kan testa utan limpa för att se hur förbränningen går? När man en gång har det inställt behöver k-jet ingen lamda, så tänkte inte göra så stora ingrepp. Kan man testa utan limpa och tro att resultaten matchar även med limpan?

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40361&start=45 tråden handlar om LH2.4 och där finns bilder på hur han monterade lamdan, så det går nog  ;D Men helt lätt är det inte   :(

Mvh Svante


30
Volvo / SV: Trim B20 (AQ130)
« skrivet: december 14, 2015, 17:10:35 PM »
Tack för hjälpen sleepy_!

Det blir fs122 kam, 530-topp med lätt portning, enligt din modell (insug, utblås och förbränningskammare), förstorade utblåsventiler. Toppen planas 2 mm och till det kommer en Cometic MLS 1.15 mm packning. K-jet borde ge mer än tillräckligt med bränsle. Det kommer ju en limpa på så jag antar att man inte kan räkna med att få ut så många hk iaf, drömmer om att det skulle bli runt 150, men det är väl bara önsketänk? Botten är nyrenoverad med 0.3 mm borrning. Tänkte att planandet flyttar tändningen lite bakåt, vilket bör vara bara positivt för bra bottendrag :)

Mvh Svante

Sidor: 1 [2] 3