Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Granbacken

Sidor: 1 [2] 3
16
Saab / SV: är saab ngt att ha?
« skrivet: september 07, 2010, 22:19:15 PM »
Saaben har varit helt outstanding på FR banorna i säkert 20 år, och börjar väl nu få hård konkurrens av modernare Opel bilar m.m.
Men det är svårt att hitta en slitstarkare kaross än Saab 99 och 900. Hyfsat lätta att trimma och fina att starta med. Får man bara till kylningen så håller allt motorerna helt OK. Så än är inte Saab 99:an död som folkracevinnare.

17
Saab / SV: Ändra styrtryck och systemtryck på K-Jetronic
« skrivet: april 23, 2010, 16:01:37 PM »
Jag fick ett annat tips om att man kunde dela styrtrycksventilen och shimsa med lite brickor, och på det viset kunna minska trycket på fjädern. Jag provar det först innan jag jagar rätt på en justerbar ventil.
Jag kan återkomma med hur resultatet blev.

18
Saab / SV: Ändra styrtryck och systemtryck på K-Jetronic
« skrivet: april 23, 2010, 10:32:10 AM »
Hej!
Har jag fattat det rätt  ???
Mäter jag systemtrycket på slangen som går ut på toppen av bränslehuvudet och upp till styrtryckventilen, och styrtrycket mäts på slangen som går ut från styrtrycksventilen och in i sidan på bränslehuvudet?

mvh
Granbacken

19
Saab / SV: Dubbla enkelförgasare + insug?
« skrivet: april 14, 2010, 10:55:56 AM »
Hej!
Råkade hitta detta något gamla inlägg, men tänkte ändå skriva hur jag gjorde när jag bytte till dubbla enkelförgasare.

Du behöver nödvändigtvis inte svetsa om insugsröret utan ett original dubbelförgasarrör funkar utmärkt.
Du får dock slipa upp öppningarna mot förgasarna så att de matchar. Sen tog jag slipstiftet och körde upp bult hålen (ovala) på enkelförgasarna så att de passar på pinnbultarna så funkar det fint.

20
Saab / SV: Ändra styrtryck och systemtryck på K-Jetronic
« skrivet: april 12, 2010, 21:49:44 PM »
Jag tackar så mycket för det svaret, det blir till att prova. Men en sak till som undrar över är var jag lämpligast sätter in manometern för att mäta systemtrycket?

21
Saab / Ändra styrtryck och systemtryck på K-Jetronic
« skrivet: april 12, 2010, 16:02:08 PM »
Hej!
Tänkte höra om det finns några gurus som kan förklara hur man lättast ändrar styrtrycket och systemtrycket på ett K-Jetronic sprut?
En kompis till mig hade för sig att man kunde gänga upp ett litet hål på baksidan av styrtryckventilen och skruva in en skruv där som man använder som justerskruv, men när jag läst lite i andra inlägg på detta ämne så har det inte stått något om den metoden.
Systemtrycket antar jag bestäms av bränslepumpens kapacitet, eller finns det modifieringar som kan göras i bränslekretsen för att höja systemtrycket till de 5 bar som rekomenderas? ???

22
Saab / SV: Ford V6 kolvar i en B-motor
« skrivet: januari 07, 2010, 18:37:39 PM »
Tackar för svaret!
Då skall jag dra igång och montera, så får vi hoppas att 99:an går som en blixt sen!

23
Saab / SV: Ford V6 kolvar i en B-motor
« skrivet: januari 07, 2010, 16:18:41 PM »
Menas det att den skall vända mot kedjetransmissionen som drar kamaxeln eller menas det att den skall peka mot den del av motorn som växellådan är ansluten mot?

24
Saab / Ford V6 kolvar i en B-motor
« skrivet: januari 05, 2010, 16:52:55 PM »
Halloj!
Håller just nu på att skruva ihop en B-motor med 93 mm Ford kolvar. Nu är det så att det finns en liten pil i toppen av dessa kolvar, vilket håll skall den peka åt?
I original kolvarna är det ju ett hack som jag har för mig skall peka bakåt i motorn.
Tacksam för svar.

25
Saab / SV: Lägger av i högersväng
« skrivet: november 23, 2009, 12:19:16 PM »
Jag hade samma problem på en bil för många år sedan, och felet med den var att tanken satt på tvären så att bensinen krängde ifrån slanganslutningen i kurvorna. Bara jag fick montera tanken i längsled så gick den som en kula.

26
Bygga / SV: vad byggs ?
« skrivet: augusti 26, 2009, 08:19:48 AM »
MK Team Treske håller just nu på att bygga en Opel Calibra som skall lottas ut på Engelbrekts Motor Racet på Westombanan i Arvika den 12 september.
Bilen blir en riktigt tuff folkrace racer, som kommer levereras komplett med stol och bälte.

27
Saab / SV: Går på två!!
« skrivet: februari 18, 2009, 12:17:22 PM »
Nästa steg tycker jag då skall vara att lyfta av ventilkåpan och titta så allt står rätt till där. Det är inte alls ovanligt att tryckaren mellan kamaxeln och ventilen går i sönder. Det är visserligen en högoddsare om det skulle gå sönder till två ventiler ungefär samtidigt, men det kan ändå vara värt kolla under ventilkåpan.

28
Saab / SV: Spridare till K-Jettronic
« skrivet: februari 12, 2009, 12:36:20 PM »
Jag har hört att man skall höja systemtrycket till 5 bar och styrtrycket skall sänkas till ca 2,2- 2,3 bar. Men är det någon som vet vilka ingrepp som krävs för att göra desss ändringar? :-\
Jag hörde om någon som satt in ett koppar rör med en manometer som han sedan klämde med en polygrip tills han nått rätt tryck.
En fiffig idé, men var i bränslekretsen placerar man detta röret då i så fall?

29
Saab / Spridare till K-Jettronic
« skrivet: februari 07, 2009, 09:01:30 AM »
Hej!
Jag har lite taskiga spridare i min K-Jettronic som jag funderar på att byta ut. Då slog det mig, finns det ev. några vassare spridare att använda, t.ex om det sitter större spridare i någon Turbo modell eller dylikt som kan passa? ???

30
Saab / Fräsa ur förbränningsrummen
« skrivet: februari 01, 2009, 19:27:26 PM »
Hej!
Jag är riktig sugen på att prova att fräsa ur förbränningsrummen då detta skall ge ett bättre flöde runt ventilen.
Problemet är att veta hur mycket man kan ta ur för att inte få för dåligt kompressionsförhållande. ???
Det är en B-motor med 95mm blockpackning, så jag hade väl tänkt fräsa bort ca 2mm åtminstone runt insugsventilen, runt avgasventilen är jag osäker på om jag skall fräsa överhuvudtaget.
Jag tar tacksamt emot svar från de som har erfarenheter i ämnet.

Sidor: 1 [2] 3