Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - lklakej

Sidor: 1 [2]
16
Vem är jag? / SV: Kim Berntzen
« skrivet: februari 24, 2010, 16:06:25 PM »
Jag håller med bror... du är ingen stjärna på att skruva :D Men vem fan e de!

17
Regler / SV: Poäng beräkning. Särskiljning?
« skrivet: januari 08, 2010, 12:14:21 PM »
Jag har nu fått svar av en Licensierad domare...

Denna ordning vi särskiljning gäller:

1.
2.
3.
4.
5.
6.
Brutit
Svartflagg.
Tjuvstart
Ej deltagit.

18
Regler / SV: Poäng beräkning. Särskiljning?
« skrivet: december 23, 2009, 07:08:06 AM »
Okey... Efter vad jag nu har hörst tänker jag skriva om exemplet lite och sedan svara på

Fredrik   Heat1: Svartfl.    Heat2: 7p        Heat3: Brutit                Tot: 7p     Placerar sig bäst då denne startat och tagit sig längst i sista heatet.
Janne    Heat1: 7p           Heat2: Brutit    Heat3: Svartfl.             Tot: 7p     Har kommit till start i sista, men där blivit diskad och placerar sig då bättre än de som inte startat.
Erik       Heat1: 7p       Heat2: Svartfl.  Heat3: Kom ej till start      Tot: 7p     Samma poäng, samma särskiljning, men Erik kom aldrig till startplattan då växellådan hade rasat...
Per       Heat1: 7p       Heat2: Svartfl.  Heat3: Tjuvstart/uteslut.   Tot: 7p     ...samtidigt så tjuvstartade Per två gånger och blev utesluten. Lottning mellan Erik o Per????
Särskiljning: 3-2-1

Personligen så tycker jag att Per ska placera sig bättre än Erik då han åtminstånde kom på startplattan? Frågan är i allafall: Vad är rätt?

1.
2.
3.
4.
5.
6.
Brutit
Svartflagg.
Tjuvstart
Ej deltagit.
   1.
2.
3.
4.
5.
6.
Brutit
Svartflagg.
Tjuvstart/Ej deltagit. (lottning)

Vilken beräkning är rätt?

19
Regler / SV: Poäng beräkning. Särskiljning?
« skrivet: december 22, 2009, 17:24:45 PM »
Jo det är ungefär så jag jag har tänkt också, men om jag blir utesluten pga tjuvstart då?

Värderas det sämre än att få svartflagg i själva heatet?

20
Regler / Poäng beräkning. Särskiljning?
« skrivet: december 22, 2009, 09:46:31 AM »
Tre förare har efter fullt antalet körda kvalheat skrapat ihop följande mängd poäng.

Fredrik   Heat1: Svartfl.    Heat2: 7p        Heat3: Brutit                Tot: 7p
Janne    Heat1: 7p           Heat2: Brutit    Heat3: Svartfl.             Tot: 7p
Erik       Heat1: 7p       Heat2: Svartfl.  Heat3: Kom ej till start      Tot: 7p

Särskiljning: 3-2-1
Bara en av dessa går till final. Vem?
Beräknas en person med svartflagga sämre än en som har brutit eller som aldrig kom till start?

I vilken ordning placeras förarna? motivering?

21
Bygga / Alternativ till Bubbla låda.
« skrivet: december 09, 2009, 11:04:56 AM »
Är det någon som vet om det finns växellådor som det t.ex. går att vända på kronhjulet i så att den går baklänges?

Jag skulle vilja ha ett alternativ till de rappliga bubbla lådorna som man tvingas använda idag.

22
Bygga / SV: "Motor i orginal utrymmet"
« skrivet: december 04, 2009, 14:34:21 PM »
Jag blir lite osäker på vad det är jag smidit...
Jag tror att baksätet en gång satt där det nu finns en ordentlig bula på insidan.
Ska fundera lite.

23
Bygga / SV: "Motor i orginal utrymmet"
« skrivet: december 04, 2009, 08:40:34 AM »
Självklart går det att smeka på  lite mera än det som visas på bilden  8)

24
Bygga / SV: "Motor i orginal utrymmet"
« skrivet: december 04, 2009, 08:39:46 AM »
Jo det går att dunka på rätt bra  ;D
Efter ett antal nypåhittade ramsor så gick jag lös med slägga för att underlätta både vid montering av drivpaketet och växellådeolje påfyllning. Nu kan jag nästan fylla på genom bakluckan även om det finns en stygg B230 monterad där  ;)

Ja det är just tolkningen jag är nyfiken på. Vad är andemeningen med regeln om placeringen av motorn? Jag flyttar ju inte motorn från ett befinntligt motorrum till ett annat, jag gör motorrummet helt enkelt bra... större.

25
Bygga / SV: "Motor i orginal utrymmet"
« skrivet: december 03, 2009, 08:36:06 AM »
Hittade svaret på mn egen fråga i FR-TR på SBF´s hemsida:
"I bilar med bakmonterad motor kan ett befintligt bagageutrymme över motor, ej framför, användas som motorutrymme, om tätslutande vägg monteras mot kupéutrymme. För bilar av kombimodell ska tätslutande låda av plåt monteras över motorn." :-\

26
Bygga / "Motor i orginal utrymmet"
« skrivet: december 03, 2009, 08:23:58 AM »
Jag har en bubbla jag hade tänkt leka lite med i vinter. Nackdelen med en bubbla är att den är så förbskat baktung.

Frågan jag nu har är:
Är det fel enligt reglerna att smida motorutrymmet så pass att man får plats med en tvärställd Volvo 850 växellåda och montera en B230 FRAMFÖR bakaxeln (mer eller mindre en mitt monterad motor).
Mitt problem är att i efterhand få detta att fungera, men frågan är, som sagt, är det emot reglerna?
Med smida menar jag med att jag inte hade tänkt kapa ur väggen mellan kupé och motorutrymme utan gå lös med slägga och Portopover.

27
Bygga / SV: tipps om knapp panel
« skrivet: oktober 05, 2009, 15:54:06 PM »
ja men smartare att ha panelen i rutans höjd för då slipper man ta ögonen från banan när man ska starta tex spolare ;)

Jag håller absolut med dig. det sissta man vill göra är att råka stänga av el fläkten istället för att slå igång vindrutetorkarna för att man inte ser vad man håller på med.

28
Bygga / SV: En udda fråga!
« skrivet: oktober 05, 2009, 15:49:15 PM »
Inte så hemskt mycket jobb, beroende på hur lätt det är att komma åt på just ditt fordon... Du använder baggens låda och lamell (annars passar ju inte splinesen på lådans utgående axel, och Volvons tryckplatta, för att den skall gå att skruva i motorns svänghjul. Bara att dra ihop det med adapterplattan i mitten. Tändsystem, förgasare/sprut mm är ju olika mycket jobb beroende på vilken motor du har tänkt använda. Enklast är ju om du kör med förgasare och brytare, då behövs ju bara en pluskabel till tändspolen, en soppaslang till den mekaniska pumpen och kablarna till startmotorn. Nytt avgas får du ju också bygga såklart...

Edit: Nya motorfästen får du ju naturligtvis bygga också.

Angående lamellen. jag har en Bubbla med volvomotor i, och jag upptäckte att man kan använda Opel GSi:s lamell.
Passar perfekt i mot volvo B230 tryckplatta och stämmer perfekt med folkvagnens splines.

29
Bygga / SV: Bygga bubbla
« skrivet: oktober 05, 2009, 15:44:50 PM »
Två intressanta grejer jag har sett vid byggen av folkracebubblor:
1. Smida plåten innanför luckan, under bakrutan för att få plats att skruva. Du kan f*n nästan fylla på växellådsolja uppifrån efter detta.
2. Visst, det är ett helsike att smida bakluckan, men ett tips är faktiskt bara att lyfta bakskärmarna i bakkant och skruva/svetsa fast dom lite högre. Bakluckan behöver då inte sjunka ner lika långt för att vara stängd :D Du kommer dock inte ifrån att smida luckan ändå, men inte lika mycket.

Sidor: 1 [2]