Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Jonathan Berglund

Sidor: 1 [2] 3 4 ... 7
16
Övrigt / SV: Vilket däcktryck ska jag ha på mina ÅSA NISSE däck?
« skrivet: maj 04, 2012, 16:29:16 PM »
I Elite kör jag aldrig under 2,5 kg fram på saaben, så vida det inte är svinkallt eller regnar.. Å är enligt flera jag pratat med vara stabilare än åsa-nisse så 2,7 är nog inte så fel!
åkte 2,2 i elite på påskracet i vimmerby förra året, std saab 90.. åkte nästan på fälgkanten genom publikböj, men visst, det greppade ju fortfarande..
Däcktryck är med avancerat än vad folk verkar tro, beror helt på bana, förare, bil, hjulinställningar, väder.. Listan blir lång :)
Testa er fram helt enkelt. Lågt tryck så får man upp tempen i däcken fortare, högt tryck ger givetvis motsatsen. Jag själv är mest bara ute efter att hålla däcken stabila..

//Jonathan

17
Volvo / SV: 40mm Mikuniar på b23
« skrivet: april 26, 2012, 07:55:35 AM »
Sånna förgasare har jag kört med mekanisk pump på saaben och det funkar fint, lika så den guldiga elpumpen från biltema, aldrig flödat för mig så tryckkänsliga är dom verkligen inte. 1,6mm munsycken funkade fint på en hyffsat vass 2,0 saab, min 2,5l saab krävde dock ca 1,7-1,8,.. så där runt borde stämma för dig. Lägg igen ena lufthålet i trottlen så den går upp segare, i vissa ögon är det helt fel, men uppenbarligen har ju mina förgasare funkat över allas förväntan byggda så. Just i mina bdsr40 är nål och lågfart helt orört, men i mina keihin cvk38 har jag flyttat upp nålen med hjälp av en m4 mutter, fick för mig att den vart lite rappare i svaret så, men det funkade fint utan det :)

Insug kastade jag och bror ihop en kväll, vart olika längder på rören och några uträkningar finns inte, vi byggde det så att det passar under huven helt enkelt.. Och ändå går det riktigt fint. 8cm kan nog stämma att det är, men det är ju på en saab ;)

//Jonathan

18
Regler / SV: Stol vid vagnsbok
« skrivet: mars 19, 2012, 18:41:13 PM »
Har besiktigat utan stol flera gånger, inga problem :)
När bilen byter ägare så byggs stolsfästet oftast om ändå, så det kollas bara på tävling :)

//Jonathan

19
Bygga / SV: Passar 740 störtbåge i en 240?..
« skrivet: mars 18, 2012, 20:33:45 PM »
Nej den passar ej. :)

//Jonathan

20
Volvo / SV: B23 med dubbla su bluddrar så den inte varvar ut
« skrivet: mars 10, 2012, 14:01:54 PM »
Såvida du inte kan se dina trottlar medans du kör och märker att de inte går upp så vet du inte om de gör det eller inte. När du bara står och tomgasar går de inte upp hela vägen, såvida du inte har för lite olja i förgasarna..
Och om det inte är något problem med gången i den, varför ska man då bry sig? Någon vis person sa en gång "Rör inget som fungerar".. Har själv märkt att det stämmer ganska bra :)

/Jonathan

21
Bygga / SV: vad byggs ?
« skrivet: mars 02, 2012, 20:23:30 PM »
Låter som ett trevligt bygge! :D
Mer uddabilar åt folket! =)

Jag själv håller inte på med nåt speciellt udda, just nu byggs en Saab 96 till påskracet i Vimmerby :)
Även en 240 och en 245a är pågång och skrotet som blev över från förra året får nybyggd maskin till Smålandscupen :)
Frammåt våren blir även en Saab 90 med dubbla a-armar och sånt trevligt byggd, men den planen smider jag fortfarande på ;)

//Jonathan

22
Volvo / SV: volvo 740 behöver bra "botten motor"
« skrivet: februari 27, 2012, 19:59:45 PM »
Finns ingen som hellst anledning att byta ner sig från volvos bästa styrsystem, ska du byta från det så är det weber, mikuni eller nå annat sånt som gäller.. Ända anledningen att folk inte använder el-sprutet är att de är rädda för det "när det krabbar", men till skillnad mot mek-sprutet så krabbar det istortsett aldrig, och Om det skulle krabba är det nästan alltid lätt att hitta felet..
Ett annat stort problem folk har är att de inte vågar slå i 3an på bana, då är 4,10 värdelöst.. ska man ha nytta av den utan att slå i 3an så Måste det varva, och då är det inte pigg i botten. :)

Sen beror ju utväxling väldigt mycket på vilken bana du kommer åka på, men är du en av alla som inte slår i 3an så sätt Inte dit 4,10 :)

//Jonathan

23
Övrigt / SV: indysport slicks
« skrivet: januari 26, 2012, 22:07:49 PM »
in på någon däckverkstad i närheten å fråga om dom kan ta hem sånna, borde gå tycker jag. :)

/jonathan

24
Volvo / SV: Ismaskinsbygge
« skrivet: januari 23, 2012, 21:04:43 PM »

KG8 kammen kanske eller finns det nån liknande variant här på folkraceshoppen?


FS300-13 är värstingen om man ska behålla originaltryckarna.  >:D

Lite off-topic men, hur är den "vanliga" fs300an? är den nogorlunda lik 300-13?

//Jonathan

25
Volvo / SV: Ismaskinsbygge
« skrivet: januari 19, 2012, 16:50:25 PM »
Varför skulle Inte kolvarna hålla? efter att ha tagit en titt på hur stakarna ser ut på volvo (är saab-åkare egentligen) så tror jag mer att dom är problem när man börjar komma upp i lite varv..
Hur gick dina kolvar sönder? (syftar på typ.. söndersmälta, kluvna på mitten vid kolvbulten eller nåt sånt)

//Jonathan

26
Bygga / SV: Räcker B20 vattenpump i vw?
« skrivet: januari 09, 2012, 23:11:04 PM »
Fortsätter på tidigare inlägget, även om det kanske inte har riktigt med ämnet att göra..
Finns ju endel som gör tvärtom, alltså drevar pumpen så den går långsammare när man varvar mycket, just för att slippa det som Gunnarsson nämner. :)

//Jonathan

27
Saab / SV: extraktorrör till 16v
« skrivet: januari 09, 2012, 23:05:48 PM »
Har hört talas om det grenröret jag också, -86 vill jag minnas ja.. :)

Beror väl på vad ett vettigt pris är ;)

//Jonathan

28
Volvo / SV: topp b23e
« skrivet: januari 03, 2012, 13:35:55 PM »
"KY 126     Excenterslipad kurva, 108 grader
275grader dur vid 1,25spel
Ger grym effekt på borrade motorer.
Bör användas ihop med ståltryckare"

Precis, står bara att man Bör använda, inte att man måste ;)

Hur dan är karaktären i den kamen? Har nämligen varit rätt sugen på den ett tag :)

//Jonathan

Edit: Läste ju såklart på Saab delen av kamaxelsidan, volvon står det att det är den kamen som ger mest effekt med std tryckare.

29
Bygga / SV: fråga
« skrivet: december 31, 2011, 00:37:32 AM »
Jajjemen, 90, 99 och 900 passar det meste mellan :)
Och det som inte passar, är lätt att göra så det passar =)

30
Saab / "136" kamaxel
« skrivet: december 19, 2011, 16:53:55 PM »
Hejsan,
Fått tag i en kamaxel med märkningen 136. Låter ju som en profil som månen gjort en gång i tiden, då den har 13,6mm i lyft..
Ser ut att vara exenterslipad kurva och hög nockvinkel på den.. nån som hört talas om den och har lite uppgifter på den?
Ska ha suttit i en 2,5l b-motor.

//Jonathan

Sidor: 1 [2] 3 4 ... 7